med en smak av jasmin

Jag tänkte att det var dags för ännu en recension på teet från Venustas, House of tea.
Denna gång är det deras Jasmin Tai Mu Long Zhu, som jag har njutit av.

Jag har ju just fått hem min tekanna, från mina kära föräldrar, men innan dess så gjorde jag som så att jag lade teet i kannan, fyllde på med sjudande vatten och sen silade det. Eftersom det är viktigt att bladen får utrymme att veckla ut sig. Om du normalt köper lösviktste i en butik, som säljer den västerländska varianten, eller hur jag nu ska förklara, så får ju dessa blad plats i din tekula och det är inga problem, men detta - som jag kallar äkta te - behöver få veckla ut sig för att kunna ge fullständig arom.

Detta Jasminte smaksätts under torkningen, med jasminblad och blommor, så det är inga smakessensoljor. Blommorna plockas sedan bort för hand. Oljor, som används ofta i billigare te, som du tex kan köpa i snabbköpen, kan göra teet en aningen bittert. Så är det inte i det här fallet. Och om du drar dig för att köpa dyrare teer, så tänk på att du kan brygga 3-4 gånger, på samma sats, fast du kanske måsta öka bryggtiden.

En liten rolig sak är att exklusivt jasminte ofta rullas till små kulor/pärlor - Gunpowder,
som ni kan se om ni kikar lite noggrannare på bilden här bredvid.

I Kina är jasminte en populär måltidsdryck och för oss här i väst är det ofta inkörsporten för många tedrickare. Och man kan med fördel använda det som smaksättning i till exempel marmelader eller i en sorbet

Just detta jasminte är grönt och kommer ifrån Fujian provinsen i Kina. Jag har redan beskrivit nyttofaktorn med grönt te i detta inlägg, så jag går direkt på smaken. Det smakar godis! Det är sant! Haha, jag lovar. Naturligvis smakar det jasmin, men inte alls på det sättet man föreställer sig, utan mer åt godishållet. Jag bjöd mina föräldrar på det, när de var här och hälsade på och båda två uppskattade det. Och då kan jag ju säga att min pappa är en sådan där kinkig en ;)

Priset hos Venustas, House of tea, ligger på 89kr för 70gram och du brygger ungefär en matsked te med 4 dl vatten och kan så göra 3-4 gånger på samma blad, så jag tycker att det är mycket prisvärt för jag är beredd att ge det här teet 5/5, om man nu kan betygsätta te.

Passa även på att kika in under deras kategori för Grönt te, jag har nämligen hört ryktas om att de just fått in nya, färska gröna teer. Själv tycker jag att Lu Mao Hou, Green Monkey låter spännande med beskrivningen "Nötaktig blommig söt smak". Men nästa te jag 'tänker sätta tänderna i' är Wild Flower.


Och eftersom jag hittade ett lite kul recept så - varsågod:

Röding med smak av jasminte
Receptmakare: Stefan Eriksson

Portioner: 4
Tid: 1 1/2 timme inkl nedkylning

Det här receptet kräver absolut färsk fisk eftersom inga smakrika kryddor skyler små defekter. Receptet är en del av ett intressant smakprojekt.

4 rödingfiléer, skinn och benfria
500 g vatten
30 g havssalt
20 gram jasmine pearls (eller annat förstklassigt jasminte)

1. Värm vattnet till 90 grader, låt tebladen dra i 3 minuter och sila sedan av. Tillsätt salt och rör om. Kyl ned lagen.
2. Lägg i rödingfiléerna och låt rimma i 30 minuter. Tag upp och torka av filéerna. Lägg dem två och två, köttsida mot köttsida och rulla ihop hårt i plastfilm.
3. Baka under press (t ex en plåt eller tallrik) i ugn på 80°C till en kärntemperatur på 34°C. Kyl ned snabbt.
4. Skär i centimetertjocka skivor.

--

(foto: jag själv och lånat från houseoftea.se)

Andra bloggar om: , , , , , ,


Kommentarer
Charlotte

Jasminte är faktiskt en av få tesorter jag inte gillar - smakar för mycket parfym. Man jag kanske har testat fel jasminte...?

Tävlingstajm igen hos mig - lös gåtan och vinn en tv-serie eller ett fint smycke. Trevlig helg!



2008-05-23 @ 15:37:33
URL: http://www.charlotte.nu
leopardia

charlotte: ja, jag är nog inne på att du testat fel jasminte, för det här smakar som godis :)

2008-05-23 @ 21:29:31


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0