en varm och uppiggande dryck

image653Jag tänkte att jag skulle skriva en liten recension på Lu Xue Ya, från Venustas, House of Tea. Det är ett grönt té som istället för att torrstekas så har det ångats och därför påminner det om japanskt té. Annars är det odlat i Norra Fujian provinsen.

Som alltid får man ju ta saker för vad de är, men faktum är att cancer och hjärt- och kärlsjukdomar är mindre förekommande i Asien och det finns då teorier att det är just det gröna téet som förebygger dessa. Men däremot är det säkert att grönt té innehåller en rik mängd antioxidanter. Vilka då en del skyddar mot det jag skrev om nyss och andra ser till att huden bibehåller sin 'ungdom'. Och visst kan man även använda grönt, icke smaksatt, té på utsidan också. Mot tex trötta ögon.

Jag kan även passa på att nämna att det finns vissa studier som visat att grönt té kan minska kroppens järnupptag från grönsaker och frukt, inte från kött. Så om man dricker det som måltidsdryck ska man se till att få i sig rikligt med c-vitamin.

Annars är det här med té en hel veteskap i sig, bara att laga till det på rätt sätt. Grönt té är känsligare än svart té, så därför ska inte vattnet vara för hett. Det ska inte koka utan vara runt 80 grader. På bilden ovan har jag en kaffekanna, jag vet, men den har enbart varit använd som vattenkanna tidigare, för man ska inte blanda in kaffekärl i sitt tédrickande, då det kan förstöra tésmaken.

Téerna från Venustas, House of Tea är vad jag kallar äkta téer. De är tex inte smaksatta med oljor, utan smaksätts med den riktiga varan - blommor.

image654

För att återgå till tillagandet så ska inte just det här téet dra för länge, då kan det bli bittert. Jag pratade lite med min lärare, som är sinolog, dvs kinaexpert, om det här med socker i téet och hur det dricks i Kina. Han valde att citera sin gamla lärare; "visst kan det vara gott med socker och mjölk i téet, men då blir det ju en dryck och inte té". Vidare berättade han att ofta slås första koppen bort, för att på detta sätt få bort ev bitterhet. För det är så att med téer av bra kvalitét kan bladen återanvändas flera gånger. Så om man tycker att priserna är höga, så kan jag säga att nej, det är de inte om man använder sitt té på rätt sätt.

Inte heller används tékula, då bladen behöver utrymme för att veckla ut sig.

Första gången jag drack "västerländskt" grönt té tyckte jag att det smakade hallon. Det gör inte detta. Min högst personliga åsikt är att det fanns en svag smak av nypon där. Dock innehåller Lu Xue Ya, inte alls nypon, men det är det bästa jag kan likna smaken vid. Annars är det ett milt té som har en gulaktig färg och en mild lite, hmm, hur ska jag beskriva - det doftar milt av gröna växter, ni vet.
Priset är 39kr för 70g och man brygger ungefär 4dl på 5g. Och det kan man ju då göra flera gånger, så det är vad jag skulle kalla - mycket prisvärt.

Visst har jag druckit godare téer, men jag har bytt ut min starta-dagen-kopp-kaffe mot detta och det fungerar precis lika uppiggande och bra, bara det att jag känner mig mycket nyttigare och fräshare. Sen är det ju en vanesak, om man nu är van vid smaksatta téer.

Kan man betygsätta téer? Smaken skulle nog få 3/5, men hälsoeffekterna och att jag inte känner mig lika uttorkad, som av kaffe, samt att i mitt kaffe har jag normalt 3-4 sockerbitar, så då är ju det här ett myyycket bättre alternativ, så sett ur det perspektivet får det 5/5, även om jag nån gång fuskade bort den där första bitterheten med en sockerbit.

Man kan säga att jag vill utforska det här med téer av högre kvalitét mer. Och jag har redan provat ett Jasminté, men jag får återkomma med mer om det.

Puss och kram


Andra bloggar om: , , , ,



Kommentarer
Elisabet

Älskar te, fast jag brukar köpa med mig från Indien och Vietnam när jag jobbar, är lite kul att ha något hemma som man tagit med sig från sina resor! Ha en härlig dag!

2008-04-23 @ 10:32:39
URL: http://stenvreten.blogg.se
Charlotte

Vad intressant - och vad kunnig du är! Jag ska skriva ett reportage om just grönt te, och håller på att försöka lära mig mer.

2008-04-23 @ 11:26:37
URL: http://www.charlotte.nu
Elenor

Honeybush hette det gröna téet jag köpte från House of tea och det återanvände jag flera gånger, smakade lika bra varje gång. =)
Mycket skönt med sol. =)

2008-04-23 @ 12:54:47
URL: http://blogg.passagen.se/paltbarn
Annika

Jag är verkligen teälskare!
jag blir verkligen nyfiken på det här teet, och du har skrivit så bra och så kunnigt om det.

Kollade in din show and tell!!!
KUL att du var med den här veckan.
Hoppas du på på fredag också?
favorittidningar.
Ska jag länka in dig på listan?

2008-04-23 @ 14:21:36
URL: http://kankaglenreston.blogspot.com
leopardia

vad kul att höra att ni oxå gillar té och att ni tyckte att det var lite intressant att läsa. kram på er!

2008-04-23 @ 21:12:32


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0