Bland baggar och guld och lite love

Sitter och slänger ett getöga på Guldbaggegalan. Mona Malm fick hedersbagge för, jag vet inte varför man får den - lång och trogen tjänst? Nä, men de hade sin motivering. Det som slog mig är hur osynliga dessa hedersbaggar är; om man jämför med de som får sin hedersoscar. Till exempel vet väl alla vilka Mary Pickford, Laurence OlivierJames Stewart, Sophia Loren och Sidney Poitier är ... Jo, jag vet alla gånger vem Mona Malm är, jag har sett stor del av hennes produktion, men tyvärr skulle jag inte diskutera vare sig henne eller Harriet Andersson, som för något år sedan även hon fick en hedersbagge, med någon som var låt mig säga i 23-årsåldern - inte ens om denna 23-åring skulle vara skådespelare. Så som varenda 23-åriga skådespelare i USA skulle känna sig ärade att få jobba med tex Sidney... Det jag helt enkelt känner är att vi kanske hyllar generationerna innan oss alldeles för lite. De som gjort så mycket och de som älskat den värld så, den värld vi nu får ta del av.

Kanske inte så fint att säga att guldbaggejuryn inte insett Espinosas storhet som regissiör ... Nu råkade han ju 'tävla' mot Pernilla August ...

Nåväl, nog om baggar - imorn får vi veta vilka som är oscarsnominerade.

Puss och kram

ps. Heja Petra Mede!


You've got to see tha baby

Det här är vad jag har gjort idag; sett bebisen!



Den lilla söta bebsien, som inte alls var lika imponerad av mig som jag var av henne ... Men jag lovar, snart kan hon säga kyckling iallafall!

Och så träffade jag även bästa titolinisen!

Har haft en superbra dag, helt enkelt. Till råga på allt, så fixade broren in oss på italienskan och jag har tre paketaviseringar! Och nu sitter jag här med ett glas vin och ska kolla stadsauktionen!

Jag vet inte riktigt om jag ska söka jobb eller inte dock. Kan man jobba + plugga heltid + plugga halvtid, om man är som jag?

Puss och kram

Ritiga kritor

Jag håller på och åter försöker rita med kritor. Summan av kardemumman är att jag fortfarande tycker att kritor suger som konstnärsmaterial om man använder dem på det sätt det är tänkt. Jag kan nämligen tänka mig att man kanske kan få lite coola effekter om man smälter dem eller så, men det är inte det jag håller på med.

Jag tillhör ju dem som inte sett tv-serien True Blood, eller ja, jag försökte se första avsnittet, men det gav mig ingenting. Däremot har jag läst om böckerna och dem är jag lite mer sugen på. Så när Bokhunger har en tävling där man kan vinna del 1-3, så vill ju även jag vara med och delta.

Annars har jag tappat bort min wordskiva, så nu har jag inget wordprogram på min stationära dator, vilket är ytterst irriterande, men jag får väl leta lite till. Och jo, tanken har slagit mig att jag kanske aldrig har ägt någon, utan bara inbillat mig det ... men, men.

Nä, dags för att fortsätta med att göra just ingenting. Puss och kram

Fyra nyanser av vardag

När man inte jobbar, så kan man ju blogga. En lite ny upptäckt. Påtal om jobb så där, så kan jag ju säga att de roligaste massutskicken stod programledare ASN för. Detta trots alla skämt som gick runt ibland. Eller ja, det roligaste var i och för sig när någon skickade ut en förfrågan ifall någon annan visste någon som kunde prata skånska och ställa upp som statist och mass-svaret löd; "Eh, har du missat att vi jobbar på lilla Österlen?". För i mediavärlden jobbar inga stockholmare, som man kanske tror, nä, där jobbar det bara skåningar. Nåväl; ASNs mail hade alltid versaler i ämnesraden och de löd något i stil med "VIKTIGT!" eller "OBS!" och när man öppnade mailet stod det "är det någon som har en iphoneladdare att låna ut" eller något annat trivialt. Det är liksom äkta humor det. Eller storhetsvansinne, men hur som helst är det min typ av humor.

Pelin har förresten utmanat mig för ett tag sedan.

Här kommer svaren!

4 tv-program som jag kollar på för det mesta - Antikdeckarna, Antikrundan, Grey's Anatomy och Oscarsgalan

4 saker jag gjort idag - Köpt mig ett plommonstop, glott på Medium, ringt Lund och hämtat ut en tårtspade, som kom med posten.

4 saker jag längtar efter - Prrrruuuu, hmmm.... Att få resultatsvar på uppsats, att få träffa bebis, Italien och en tha Gangträff.

4 saker på önskelistan - En större lägenhet, en mysig fåtölj, en ny sovrumslampa och ett engelskt skrivbord.

4 things I hate - Tröttheten jag bär, rasism och intolerans, att jag inte var på Forever Young 2010 i Varberg och sill.

Och så ska man utmana 4 personer, men haka på om ni vill och skriv gärna här ifall ni gör det ...

(Fyra flickor av Gunilla Larsén)

Puss och kram




Världens bästa frisör

Sitter och väntar på att maten ska svalna lite. Ja, jag erkänner, jag är på tok för mycket unkis och äter micromat. Kan bero på saker som att ugnen används till att förvara knäckebröd i ...

Jag hade en hårinpackning i kalufsen tidigare idag och kom naturligtvis att tänka på Sveriges bästa frisör. Han som, förra gången jag var där, frågade mig;
- Brukar du göra hårinpackinng?
- Jo...
- Varm eller kall?
- Njae, alltså, jag har sån där man slänger i håret och låter verka medan man duschar ...
- Det är inte hårinpackning. Det är balsam!
Nu senast lät det så här;
- Brukar du föna håret?
- Nä..
- Varför inte? Vill du inte gå ut bland andra och vara fin i håret?!
- Nä, men jag brukar tvätta håret på kvällen och det känns lite meningslöst att...
- Aaah, sova med blött hår, det är det sämsta man kan göra. Håret lägger sig som det vill då ... Jaja, det är ju förstås ett intresse man har, vill man inte så ...
Det känns lite som att jag förolämpar honom och hela hans yrkeskår och jag väntar bara på att saxen ska veva till en extra gång när jag sitter där, hehe.

Jag har förresten lovat honom att jag ska springa marathon någon gång... Ni vet, man säger inte emot den mannen. Och ja, ska man springa marathon så är det bäst att även äta nyttigt - därför tänkte jag försöka mig på att vinna lite müsli från Min müsli hos Joanna - gör så du med!

Puss och kram

Söndag och regn

Lite spännande är det att vänta på resultat. Ska jag bli godkänd eller inte. Jo, det handlar om uppsatsen jag råkade skriva färdigt under julledigheten. Och om den blir godkänd så blir det plugga av nu i vår. Så kan det gå. Ska dock maila iväg en liten spontanansökan till ett tv-program, som jag gärna är med och gör. Nåja.

Idag har jag inga direkta planer, så jag tänkte att jag skulle lägga mig och läsa Guccikrigen. Jag funderar på nästa uppsats och vilket ämne jag ska välja där. Funderar löst på mode och konst, men man måste ju fnula in något nytt. Och ja, gärna något man har lite koll på själv, så att det inte blir ett alltför slitsamt jobb.

Annars har jag hunnit lämna iväg ett gäng böcker till loppisen och till byteshyllan på skolan.

Fick förresten ett paket från Cliniderm på posten här förut och jag har någon presentask kvar, så ifall någon vill ha, så kan ni ju hojta till, ska jag se vad jag kan göra. Cliniderm är en hudvårdsserie som är anpassad för vårt nodriska torra och växlande klimat. Så här ser den ut iallafall;



Den lilla boxen.

Fick dessa genom Buzzador, som är ett företag som ger dig tillfälle att testa nya produkter, så att du kan buzza om dem. Buzza är att man informerar andra om att dessa produkter finns, samt vad man själv tyckte om dem, så klart.

Puss och kram

Nytt år, ny kväll

Det här med nyårslöften; jag brukar inte tänka så mycket på det, dock har jag väl alltid en förhoppning om att jag ska börja träna och börja äta massa frukt och grönsaker, men, men.

Nu har jag dock bestämt mig för att 2011 ska bli ett år när jag lägger ner lite mer tid på böcker.



Ropade in lite böcker för en tia, sist jag var på auktion. Förvisso mest för att rädda dem från tippen, så de flesta kommer att ges bort. Men det var finfina böcker. Strindberg, Boye, Moa och Fridegård.

Men att läsa fler böcker och att ta mig tid att läsa, så där istället för att glo på något skräpprogram på tv:n eller slösurfa. Så vad är ditt nyårslöfte?

Puss och kram

RSS 2.0