Det här med ålder


En av mina kursare konstaterade här förut att Jurassic Park var hans favoritfilm när han var liten.
Jag var 19 år när den kom....

sol vin och vatten och kalla element


För några veckor sedan upptäckte jag det finfina sättet att få sendrag i tår att upphöra. Man trycker dem helt enkelt mot ett element, vilket gör att värmen får sendraget att lösas upp. Inte för att jag är bitter över att sommaren närmar sig, men grattis till att de slår av värmen i ett par månader nu.

jag säljer fred

Okej, nu kan jag inte hålla mig. Jag och en kursare har under ett par veckors tid, frotterat oss i Megadeaths Peace sells. Eller rättare sagt, han öppnade mina ögon för denna låt och med det har jag garvat MYCKET kan man säga... Alltså att sångaren Dave är en bitter man dessutom, gör ju det hela lite roligare. På 90-talet kunde man köpa vhs-kassetter med hårdrocksvideor, liveframträdanden och lite lösa intervjuer. På en av dessa kasseter konstaterar Dave att det finns ju äkta hårdrockare (underförstått han själv) och de som bara vill tjäna pengar, så som Bon Jovi, Warrant och Metallica... Han har svårt att svälja det där att Metallica blev stora utan hans medverkan kan man säga... Oh well, tillbaks till låten. Om man har kul åt texter av Latin Kings, vad har man inte då åt texter som de här;

What do you mean, I dont support your system?
I go to court when I have to


Det är sånt som är humor, enligt mig!

förort och festival

Jag var förresten i Alby hmm, i fredags tror jag minsann att det var... Ja, riktiga Alby, inte lilla Alby i Sumpan... Jag brukar inte riktigt hänga där, men man borde verkligen, det finns en klädbutik som alltid har rea. Och jo, de säljer skor, ni vet - fejkconverse med dödskallar på för en hundring och vinterstövlar för 50 pix, det är ju inte så att man klagar... Inte för att jag köpte nåt, men iallafall... För att inte tala om torgförsäljarna. Det är rediga grönsaker det. Var in en sväng på apoteket och medan jag väntade trillade det in en liten tjej på kanske 3-4 år och sa 'hej hej'. Då är det nån kvinna som säger 'men hit in ska ju inte du, här är inte din mamma' och den lilla tjejen säger 'nähäpp' och går ut igen... Hade det varit jag i den åldern hade jag börjat böla i ren skräck över att mamma var borta och att nån främling pratade med mig, men ja, barn idag är lite coolare än vad jag var när jag var liten... Och så, så ni vet - förorten äger!

Jodå, även om jag ligger lite efter, så kikade jag på det här programmet inför melodifestivalen, men Christer Björkman. Jag fattar dock inte varför Petra Nielsen och Marie... Sernholt(?) är med, har de ens nån relation till melodifestivalen? Christer Lindarw kan jag ju med viss tveksamhet acceptera, men ja... Alexander Bard borde ju vara den givna tyckaren i det här sammanhanget, men, men... Och naturligtvis Björn Kjellman... Men nåväl, jag håller på Portugal. Jag föll som en fura. Jag har ingen aning om vad låten handlar om, men det tänker jag ta reda på... Och nej, jag har inte sett alla bidrag, långt ifrån, men jag kan inte tänka mig att det finns något bättre. Klart coolast video hade Bosnien-Herzegovina, som flirtade med gammal hederlig kommunistpropaganda. Me like! Hmm, Bistra vada, vada lär ju vara vatten, men annars har jag ingen koll på vad den handlar om... Tristast är i vanlig ordning all onödig hud.

Nä, dags för lite plugg innan sömn.

Puss och kram

Slarv och gjort

Okej, jag vet, jag är slarvigheten personifierad, nu är klockan kvart över fyra snart och min frukostgröt står och väntar på mig först nu. Men jag är inte riktigt överens med tiden, den går för fort!!
Hur som har jag hunnit registrera mitt mecenatkort. Det var ju på tiden kan man säga. Ja, jo, jag hann beställa ett nytt oxå, eftersom jag fick för mig att jag inte hade fått något i år...

Jag har även hunnit läsa mail från min lärare som är trevligheten personifierad, kryddad med ödmjukhet. Jag kan se hur hon sitter och gnisslar tänder men ändå tvingar fram ett "det är alltid så upplyftande att få ta del av vad du tänker", samtidigt som hon ber till alla världens gudar att jag ska hoppa av kursen.

Och så har jag varit en sväng på biblioteket. De gav bort några Astrid Lindgrenböcker, som jag utgick från att det var jag som skulle bära hem, så så blev det oxå. Tog även en deckare av Lars Weiss för att den fått så bra omdöme, ja, det som var tryckt på bokpärmen... Och en barnbok av Michael Palin, eftersom jag gillar honom som Monty Python och kock.

Och så var det någon billighetsbutik som hade utförsäljning eftersom de skulle slå igen. Det hade kanske varit roligare om jag kännt behov av något, men nåväl, jag köpte 5st blockljus i olika storlekar och kulörer, 1 flaska schampo, 2 godispåsar och 5 bitar Lion till ett pris på 65kr... Övervägde att gå iväg senare och köpa garner, men jag vet inte, om de har öppet imorn oxå, så kanske jag tittar förbi... glömde nämligen mitt kort hemma, så...

Men nu är det dags för frukost och sen borde jag verkligen plugga.

Puss och kram

Show and tell: övergivet

Så här mitt i fredagsnatten passar det ju bra att kvickna till liv och hojta frrrrrrrrrrrrrreeeedaaaaaaaag! Och det är dags för show and tell och fredagstema, som även denna vecka kommer ifrån västmanländskan, som har låtit valet falla på Övergivet.

Jag kommer ihåg en gång när jag spådde mig och jag bland annat drog kortet eremiten;

Eremiten

 

Symboliserar: Klokhet; också, och speciellt, högförräderi, falskhet, hyckleri, bovstreck, fördärv.

Omvänd: Fördöljande, förklädnad, slughet, rädsla, orsakslös försiktighet.

(enligt http://paranormal.se/topic/kort_i_stora_arkanan/9_-_eremiten.html
och nej, bilden är inte hämtad därifrån ;) )

I det mitt fall, vid det här tillfället skulle den däremot ha symboliserat just hur övergiven jag kände mig... Naturligtvis är det ju så med spådomar att det är jag själv som bestämmer hur jag känner mig och vad som kommer att ske, inte korten, så det är ju viktigt att ta allt med en nypa salt...

Nu hittade jag dock en sida här; Ta fram ditt själskort. och det måste ju genast göras.




Kejsarinnan



Jag fick kort 3, Kjesarinnan. Det ska tydligen stå för;

"Symboliserar: Fruktsamhet, handling, initiativ, dagarnas längd; det okända, hemliga; också svårighet, tvivel, okunnighet.

Omvänd: Ljus, sanning, upplösandet av inblandade saker, allmän fröjd. Enligt annan tolkning: Vacklande. "

(enligt paranormal.se)

och "Kejsarinnan symboliserar kvinnlighet och alla kvinnoroller, speciellt moderskapet, hon symboliserar moderjord och fertilitet. Kejsarinnan symboliserar en närhet till naturen, alla slags nöjen och rikedomar. Kreativiteten flödar här, det vackra och det generösa. Kejsarinnan är också det starkaste kortet när det gäller graviditet (oftast avbildas kejsarinnan gravid)." enligt en annan sida, jaja, nu var det inte så roligt längre... Dags att återgå till fredagstemat, men vad ska jag säga om Övergivet?! Det är ju en ruggig känsla att se något övergivet eller ännu värre, någon som är övergiven...

Men den här;



gamla övergivna midsommarstången visar mest bara upp en charmig påminnelse om att det har varit fest här en gång :)

puss och kram

Andra fredagsbloggare:

Nilla | Simone | Desiree | Annika | Anne | Petra | Millan | Anki | Marianne | Victoria | Cecilia | Leopardia | Strandmamman | Jemaya | MiaD | Lena | Erica | Marie | Saltistjejen | Lia | Marina | Jennie | Anna | Maisoui | Ingabritt | Västmanländskan | Emma | Kristallena | Victoria | Christel | Moster Mjölgumpa | Musikanta | Norrsken och Stjärnfall | Taina | Sparkling | Marskatten | Sara | Lisa | Bollebygdsbo | Birgitta | iamannika



Och om jag har glömt någon så får ni gärna hojta till.

Att bete sig som Åke

Just nu sitter jag och funderar på hur mycket man egentligen kan använda queerteorier till, eller ja, anamma dem på nästan vad som helst... Naturligtvis en tanke jag bör släppa genast, eftersom den är rätt onödig... Iallafall just nu, när jag ska fundera på b-uppsatsämne. Ska flippa iväg två förslag imorn och ja, det är väl inte så svårt att hitta på ämnen, men man vill ju, för sin egen skull, välja något man har lite koll på oxå, eller något man säger att man har något att skriva om... Själv fattar jag inte hur jag någonsin ska få ihop en c-uppsats. Jag menar, jag kan tömma ett ämne på fyra rader och så ska man knöla ihop 40 sidor... voj voj...

Träffade bästaste bästa darling Fidolito idag. Det är alltid trevligt. Fast i hennes sällskap är jag ju lite att jag kan vräka ur mig vad som helst och låta hur plump som helst, jag måste sluta med det, men det är mest bara för att jag helt enkelt inte bryr mig om att använda hjärnan som filter och inte poängtera när jag skämtar... Jag fick presenter oxå, thihi. Det finns vissa saker där ute i världen, vissa saker till salu som hittar sin väg till mitt hem genom denna kvinna och det är som att alla pusselbitar faller på plats och det är ju inte underligt att jag ibland tror att världen kretsar kring mig, när de tillverkar produkter som mer eller mindre stavar, eller skriker mitt namn... Mm, ska fota imorn...

Nu är det dags för nåt avsnitt av Profiler innan det är dags att sova.

Puss och kram

Stress och elitism

Jag går bara runt och känner att jag inte har tid med någonting och ändå gör jag ingenting. Känner mig sjukt stressad, kan man säga. Och då kan jag ändå inte påstå att jag lever något hektiskt liv, hua för alla stackare som har jobb, barn, fritidsintressen och pluggar samtidigt...!

Jag har iallafall hunnit med att så lite frön - i år blir det bara basilika, timjan, mejram, oregano, stevia och så blev det en kruka över så den petade jag ner några apelsinkärnor i... och planterade om en köpt gräslök i ny kruka, får se om den står sig... Den är ju inte riktigt av samma kvalitet som mammas gräslök, om man säger så... Fjutt fjutt är det här...

Imorn blir det plugga hela dagen, har en inlämningsuppgift att skriva och massa text att läsa och en komplettering, som ska in... Fick förresten VG, med viss tvekan, på förra kursen och VG på den kriminaltekniska lilla historian. Men en kommentar på förra inlämningsuppgiften att jag var tvungen att återgå till den akademiska prosan och så massa smilgubbar. Jag ska ärligt säga att sånt gör mig lite pissed off, jag är liksom vuxen, det är okej att säga 'skriv akademisk svenska' utan att rita smilgubbar, det känns som att jag kan hantera det... Men till saken hör ju att den akademiska svenskan är lite trigger för mig, eftersom jag medvetet väljer att inte använda mig av den, då jag hatar alla former av elitism. Okej, det är ju naturligtvis lite hyckleri, när jag mer eller mindre älskar att dissa folk i melodifestivalen;
Eller som Carrie och Stanford skulle ha sagt;
Stanford: Before I tell you, you have to promise not to judge.
Carrie: Do I judge?
Stanford: We all judge. That's our hobby. Some people do arts and crafts; we judge.

Men jag tycker att kultur framförallt borde svära sig fri från denna sjuka elitism den innehåller, med tanke på hur otroligt viktig kulturen är, men nej då, då ska vi drillas i att utesluta merparten av befolkningen genom att använda ett språk som ger oss själva en identitet jag inte vill förknippas med.
(Nu menar jag inte att folk är idioter och inte förstår den akademiska svenskan, men ey, jag kan inte snacka datanördiska, ni fattar va...)
Hur som är frågan nu om jag ska kuva mig, eller om jag ska fortsätta min protest, min tydligen ineffektiva protest, mot bruket av den 'akademiska svenskan'... Hur obstinat får man vara när man är 34? Och hur mycket är jag villig att riskera mina betyg för att göra en poäng...?
(Gosh, jag skrev nyss att jag var 35, hemska tanke!!)

Nå, dags att tänka på refrängen, som vi pensionärer säger...

Puss och kram


Det handen gör när ingen ser på

Jag fick ju en ritplatta i julklapp. Först i helgen installerade jag den. Man kan sammanfatta det hela som;
Jäklars vad svårt det var!



Ähum, som ni kanske ser, ja...
Det här med att inte titta på vad handen gör, märkligt men kuuuul!

Som ni ser, hehe, har det här med min nya frisyr satt djupa spår. Jag behöver en väska med dödskalle på, för att känna mig ung igen. Lalala li, man kan vinna det hos Allt om the Hills. Så det hoppas jag ju att jag gör naturligtvis.

I skamvrån


Igår var det Lördag, det hade jag koll på, men idag står jag i skamvrån, för igår var det även den 18e, vilket innebär att min bästaste bästa darling och vän Panki fyllde år! Och vad gjorde jag? - Ingenting!
Men idag ska det inte handla om hur usel jag känner mig utan idag ska det handla om världens bästa Pannkaka!!




Puss och kram!


show and tell: vårtecken

Så är det frrrrrredag och dags för Show and tell... nähä, okej då, det är lööööööööööööörrrrrrrrrrrrrdag, men med fredagstema.Det är  västmanländskan som står för valet av fredagstema denna månad, och den här veckan är det vårtecken som gäller.



För mig är vårtecken - tussilago.
Och eftersom den här bilden ser ut som som en fyllebild i sin komposition, så kan man väl lägga till fyllebilder som ett vårtecken, ni vet uteserveringar bjuder ofta in till sånt... ja, har jag hört alltså.



(den här bilden är egentligen tillägnad dr.no...)
Neeej, det här är inte dagens löp, dagens löp handlade om vem som har dyrast villa och något som var så fascinerande att jag har glömt bort det, det här är mer en illustration över vem orkar egentligen jobba som journalist när det är vår, så alla våra löp blir om möjligt ännu mer onödiga.
Samt en illustration från dagen-efter-fyllebilder-togs-och-bakisvandringen-hemåt-inleddes-med-att-inte-riktigt-tänka-klart, vilket ledde till stöld av löpsedel. På vintern är man mer butter och håller blicken mot marken i tron att det inte ska göra vägen hem så attans lång...

Puss och kram

Andra fredagsbloggare:

Nilla | Simone | Desiree | Annika | Anne | Petra | Millan | Anki | Marianne | Victoria | Cecilia | Leopardia | Strandmamman | Jemaya | MiaD | Lena | Erica | Marie | Saltistjejen | Lia | Marina | Jennie | Anna | Maisoui | Ingabritt | Västmanländskan | Emma | Kristallena | Victoria | Christel | Moster Mjölgumpa | Musikanta | Norrsken och Stjärnfall | Taina | Sparkling | Marskatten | Sara | Lisa | Bollebygdsbo | Birgitta | iamannika



Och om jag har glömt någon så får ni gärna hojta till.



Jag är ingen hårdrockare längre

Haha, underbara människor! Nä, det blir ingen riktigt riktig bild, för bilderna i mobilen visar inte riktigt den storslagna volymen som hon fick till, hårfrisörskan, det krävdes en 3d-upplevelse för det... Men jag har gått från detta



risiga trollhår till

(förresten - hej, det är jag som är Jonas Inde....  )




denna hjälm!
genom att säga 'ta 10cm i nacken och lite så där uppklippt så jag kan rufsa till det lite...

(den sista bilden är tagen relativt strax inpå förändringen, vinden har dock blåst sönder den fantastiska volymen lite)

puss och kram

Från Stockholm till Texas

Haha, jag var just och klippte mig. Jag ville inte gå tillbaks dit jag brukar gå eftersom jag tycker att den tjejen klipper lite för mycket hockefrilla (fast ja, jag har långt hår, men det blir lite som Jennifer Aniston hade förut, fast utan volym... ni fattar...) så jag gick till det andra stället. Haha, okej, jag borde kanske ha blivit varnad av att de fyra kunderna i salongen var pensionärstanter som skämtade om att de skulle ut och fixa karlar...
Nå, jag sa att jag ville ha bort allt slitet och gärna lite så där volym eller möjlighet att rufsa till det lite... Jag hade tänkt mig lite kortare pageaktigt med lite Caroline af Ugglas-rufs... Nu sitter jag här med kort hår i hjälmfrilla och ser ut som en kärring direkt från Texas, haha! Jag höll på att börja garva stort där jag satt i stolen och skulle klämma fram att 'mm, det är fint'... Tur att jag inte är så kinkig och tur att jag har en borste hemma. Haha...

Eller så får jag sätta på mig en träningsoverall i någon klatchig färg, täckväst, stora solglasögon och så skumpa fram och puta lite lagom med röven så där a la Texas förotstyle!

Puss och kram

mjamjo

Jag ska snart bli lite trevligare och socialare, men just nu hänger jag mest med mina föräldrar och har ångest över att jag borde plugga...

Och så har jag roat mig med att uppdatera min tävlingstipsarblogg...
Om du är intresserad så klicka på april för att hitta alla aktuella tävlingar... sjukt många, men, men...

Imorn är det jobb, loppis, hemuppgift och förhoppningsvis klippning och hårfärgning som gäller, men just nu känns det som att sova är det enda som bör ske.

Puss ohc kram


Det finns djur som bajsar

Vi kanske kan komma överens om att talgoxe är en rätt onödig fågel. Mm, det är den där jobbiga saken som låter pöööööööööööööööööööööööp piiiiiiiiiiiiiiiiiiiiip när du kliver ut genom dörren eller hörs genom fönstret när du vänder dig om i sängen och försöker somna om. Högt och klart och fullkomligt meningslöst!
Att sitta i solen och lyssna på fågelkvitter är med andra ord överskattat, för fåglarna kvittrar inte nu, de agerar signalhorn!



Nä, men det är väl dags att försöka få till lite plugg... men ja, ni vet ju, sova känns så mycket trevligare...

Puss och kram

Show and tell: långsamt

Så är det frrrrrredag och dags för Show and tell. Jag tror att jag har lyckats klura ut att temat för denna vecka har något med att göra att det råkar vara just långfredag denna fredag, för västmanländskan som står för valet av fredagstema denna månad, har valt Långsamt som tema.

Detta blir ett kort inlägg. Jag visar helt enkelt upp det som går absolut långsammast;



- att läsa kurslitteratur, alternativt att hitta kurslitteraturen.

Andra fredagsbloggare:

Nilla | Simone | Desiree | Annika | Anne | Petra | Millan | Anki | Marianne | Victoria | Cecilia | Leopardia | Strandmamman | Jemaya | MiaD | Lena | Erica | Marie | Saltistjejen | Lia | Marina | Jennie | Anna | Maisoui | Ingabritt | Västmanländskan | Emma | Kristallena | Victoria | Christel | Moster Mjölgumpa | Musikanta | Norrsken och Stjärnfall | Taina | Sparkling | Marskatten | Sara | Lisa | Bollebygdsbo | Birgitta | iamannika



Och om jag har glömt någon så får ni gärna hojta till.


Puss och kram

Framför Plus

Jag menar inte att tjata, men våldtäkter är inte ett enbart kvinnoproblem och nånstans måste kvinnor få slippa behöva ta ansvar för asiga mäns snedvridna sexualitet.
Jag tycker det vore bättre om de sålde de här underklädesplaggen som våldtäktmanskallingar. Så kan män ha dem på sig och så innan de får av sig dem för att våldta någon har de hunnit tänka till eller så har det tilltänkta offret hunnit springa därifrån...

Antikdeckarna idag - woho!

Annars är läget mycket trött.

Imorn kommer Storkoko hem! Då ska det ätas tårta och hemmabakade semlor!

Såg på Du är vad du äter och Jan Bylund, de räknade ut att han äter 416 hamburgare om året. Alltså, jag fattar inte riktigt hur folk hinner äta så mycket, jag menar hamburgare är ju inte det enda han ätit direkt... Jag har som fullt sjå... Eller de här som dricker 7 koppar kaffe om dagen... Fattar inte att folk hinner... Jag måste öva!

Puss och kram

utforskning

Dags att utforska andrahandsmöjligheterna i stan. Ett hopp ur pyjamasen och ett besök på Erikshjälpen är vad som väntar.

Igår råkade jag köpa böcker för 200pix på en antikhandel. När jag väl betalat slog det mig det där med att 'behöver jag verkligen fler böcker?'

Puss och kram

Knasiga päron

Mina föräldrar kom igår. Så det är skönt, då försvinner några kassar med böcker iallafall. Men... de konstaterade att ingen har ringt hit vare sig igår eller idag och jag svarade väl nåt i stil med att ingen tycker om mig... varpå mamma kände sig tvungen att förklara att det bara var att alla andra gått och stadgat sig ...
- Du får bilda singelklubben Victoria!
- Victoria? Varför ska den heta Victoria?
- Ja, men efter kronprinsessan!! svarar hon, som om det vore helt självklart...
- Men, hon är ju inte ens singel??
- Nä, men hon är Sveriges hopp!!
Det är så här det är att prata med en tant som bara säger vad som faller henne in, men gott skrattade jag iallafall.

Imorn bär det av till Bergslagen och påsklovsmys.

Puss och kram

Show and tell: gult

Det är fredag och jag är ute lite i sista minuten, men här kommer Show and tell!
Det är västmanländskan som står för valet av fredagstema denna månad och idag är temat: Gult.

Jag har ingen direkt relation till gult, annat än att det är en glad färg och att gula tulpaner luktar godast av de tulpaner som finns... Jag tänkte helt enkelt att om jag slet upp mobilen på min lilla runda idag och klickade av när jag såg nåt gult, som jag tyckte om så kanske det skulle ge mig en idé...



Den som tycker det är kul att gissa centrum, kan ju få göra det, hehe, men jag antar att det på de flest håll i landet laddas inför påsken. Även om jag har svårt att förstå att det finns en förtjänst i att sälja ris, alltså påskris... Det känns rätt enkelt att knåpa ihop själv, men vem är jag att protestera mot saker som underlättar livet, jag vill ju ha en egen butler...



Som sagt, nog köper jag frasvåfflor istället för att vispa ihop egen smet... Och där föll jag på eget grepp kan man säga...



Passion, kan vara klädd i gult....



Liksom andra livsnödvändigheter....



Mjao, hittade en krokus i rabatten, som jag inte riktigt hann fokusera på innan mobilbatteriet dog... Men ja... gul...

Puss och kram

Andra fredagsbloggare:

Nilla | Simone | Desiree | Annika | Anne | Petra | Millan | Anki | Marianne | Victoria | Cecilia | Leopardia | Strandmamman | Jemaya | MiaD | Lena | Erica | Marie | Saltistjejen | Lia | Marina | Jennie | Anna | Maisoui | Ingabritt | Västmanländskan | Emma | Kristallena | Victoria | Christel | Moster Mjölgumpa | Musikanta | Norrsken och Stjärnfall | Taina | Sparkling | Marskatten | Sara | Lisa | Bollebygdsbo | Birgitta

Och om jag har glömt någon så får ni gärna hojta till.



Efter Antikrundan

Jag var på antikmässan idag minsann. Att som shoppaholic komma hem med;
1 kapsylöppnare á 45kr
1 julkort á 10kr
3 chokladkakor från pralinhuset, á 20kr
känns nästan lite som ett misslyckande, men jag blev inte kär i något. Däremot är jag numer lite sugen på ett stereoskop. Dock kostade det enda jag såg till 650 pix och jag tänkte att jag nog skulle avvakta lite där...
Dagens kändisspot - Pontus från Antikdeckarna. Lite som att se Jesus gå på vatten där faktiskt...

Puss och kram

Passa på att ha kul i påsk

Det här är teknikmagasinets reklam, som sitter i tunnelbanan.



Inte för att jag vill ha några fördomar kring vad som är KUL för andra, men... jag undrar ändå hur de tänkte...!

Puss och kram

RSS 2.0