Den vågande vågiga vågaren

Friskt vågat - hälften vunnet. Nu har jag inte vågat någonting, för jag kan inte komma på något att våga. Det är mer att jag bara googlade på inspiration, för att försöka hitta något... inspirerande att skriva om. Men så råkade jag se ner - ja, alltså jag tittade nedåt och såg min t-shirt, för här sitter jag i min hemlisbloggartröja;

 

Och så slog det mig att det bara är en månad kvar till 1a december. Otur för uppsatsen som har så knappt om tid, tur för mig som kan gotta mig i adventskalendrar. Nu vet jag inte om Lotten kommer att ha någon kalender i år, men hoppas! hoppas! hoppas! Så det är den inspiration jag delar med mig av idag - Lottens lattjiga blogg. (Eftersom hon är 'språkpolis' så får den bli lattjig...)

Nu blir det pannkakor och Dexter.

Ciao

Läs även andra bloggares åsikter om , , , ,


Tråkväder


Och så brer depressionen ut sig. Jag kan ingenting, jag vet ingenting, allt är en bluff. Och dessa tankar som inte bör tänkas, så där för att man endast drar till sig negativ energi och det är fel väg ut.

Gick förbi Grand Hotell. Där stod det ett gäng flickor och en fotograf. Jag gissar Twilight, men jag är inte helt säker på datum och så. Jag såg iallafall inte till någon kändis eller limo. Jag funderade mest på hur de skulle kunna stanna till utanför entrén så som de håller på och vägarbetar nu.

Köpte godis. Åkte tunnelbana. Pratade i telefon. Tittade på House och åt pannkakor. Åt godis. La sig för att sova - tidig morgon med tvättid klockan 06.

Ciao

Så håller jag några tummar

I söndags råkade jag springa på min förra chef. Det är ju sjukt kul att möta sin chef, när man faktiskt har haft världens bästa chef och det absoluta drömjobbet (ja, drömjobbet, för min del...) MEN det som var extra roligt var att hon menande berättade att hon hade tänkt ringa mig, för hon har några projekt på G. Dock kunde hon inte berätta något än, men jag håller tummarna så hårt, så hårt att hon inte glömmer bort mig när det väl drar igång.
Jo, jag nämnde för henne att jag hade sökt jobb på stället där vi träffades. Och det var då det kom på tal. Så nu hoppas jag att de ska slåss om mig och att jag kan säga att jag behöver en månadslön på 45tusen pix, eftersom jag måste försörja min bror i Spanien, hehe.
För när jag skulle lämna stället, så frågade den chefen ifall jag var redo och taggad.
Det är galet spännande, och galet roligt och jag vill ju ha båda jobben.
Och om inte annat, så väntar jag ju nu med spänning på att det åtminstone ska komma något bra program på tv, så att säga.

Annars är jag fortfarande sjuk och ligger mest i sängen, trots att jag borde plugga, men det är ju lite så att när man har en ursäkt för att komma undan, så använder man ju den...

Och så tipsar jag om en bekant på tradera.

Ciao

Testa Digster Premium gratis

Här kommer ett litet tips till er som gillar musiklistor. Jag är ju då Buzzador, ett företag som arbetar genom att låta 'vanligt folk' få testa produkter och tjänster mer eller mindre gratis i utbyte mot att man 'buzzar' om det och lämnar ett omdöme.
Nåväl, denna gång har jag fått testa musiktjänsten Digster i 6 månader - något du också kan göra helt gratis genom att använda denna kampanjkod: buzzador

Personligen kommer jag inte att fortsätta använda Digster, men för er andra hoppas jag att ni får mycket nöje av tjänsten!

Ciao

 

 

Tradera, Lindenytt och Kolonn

Först tänkte jag lämna ett litet auktionstips;


Det är denna snygga stol, som finns till försäljning imorn, söndag, på auktionshuset kolonn i Sundbyberg.
Jodå, jag känner designern och kan informera om att stommen är ju gammal, men allt annat, så som stoppning och tyg är nytt - om man nu har lite bacill- och kvalsterfobi...

Några andra tips jag har gäller Tradera. Först och främs kan man nu lägga upp 50 annonser gratis, via deras app - ja, om man inte har gjort det tidigare, men det är de fösta 50 som är gratis. Har man ingen iphone eller android så kan man iallafall lägga upp tre gratisannonser nu i helgen. Värdekoden som gäller då är: ”HELGGODIS” på säljsidan.

Och så min bekants auktioner på Tradera. Det som säljs där nu är väl mest vykort, kläder och dukar, kanske någon bok - jag minns inte riktigt.

Angående Juholt: Jo, jag föll för Saftonbladets rubriksättning här.
”Räknar med att S tappar 5-10 procent”
Och tänkte att vad är det för knepig typ som tror att Sossarna skulle tappa 10% av sina väljare på den här grejen?! Då vet han inte hur Sossar är... Men så stod det visst i texten att:
"De kommer säkert att ha tappat 5-10 procent i nästa opinionsundersökning. Men sen är det bara att slå sig tillbaka, bli en ny comeback kid, säger Stig-Björn Ljunggren."
Jaja, i nästa opinionsundersökning ja...
Nåväl.

Och så, eftersom jag skrev lite surt om Lindenytt tidigare, så kan jag väl meddela att nu verkar det fungera igen och vi verkar komma överens igen. Eller ja, en annons fick ligga kvar och bilden godkänd, den andra annonsen fick ligga kvar och bilden är inte godkänd - så fråga mig inte... Men jaja, när det funkar, så funkar det ju bra, men ja, jag vet fortfarande inte vad som är eller har varit problemet. Men ja, jag bjussar på en länk dit iallafall...

Ciao


Läs även andra bloggares åsikter om , , ,


Ett snyggt espressoset från Smartphoto

Jag har fått äran att utföra ett test åt Smartphoto, gällande deras produkter. Smartphoto är det nya namnet på ExtraFilm - en fotobutk på nätet, där jag har beställt många foton ifrån. Dock har jag aldrig testat några andra av deras produkter, men du kan beställa allt från canvastavlor, till fotoböcker, vanliga fotografier och mycket, mycket mer. Fotoböcker är ju annars en toppenprodukt att spara till exempel sina resedagböcker i - både till sig själv och kanske som present till andra som var med på samma resa i. Att blanda bilder och text i en snygg kombination.

Den här gången valde jag dock att beställa ett set med 2 espressokoppar. Och det är mina koppar, som ni ser här bredvid. Jag tänker mig dem som julklapp till min bror, för när det gäller julklappar kan det ju vara tid att börja tänka på det - om du själv vill göra ett personligt koppset.

Leveranstiden var bortåt en vecka, men det som tar lite tid är att välja bild och text att skriva. Jag valde att skriva "Ich bin ein Berliner" på ena sidan och "Berlin" med kyrilliska bokstäver på andra sidan. Så jag gjorde ett souvenirset egentligen. Men jag blev så kär i Berlinmuren när vi var där och den här delen av muren är ju en klassiker. Det är Brezhnev som kysser Honecker, målad av Dimitri Vrubel.

Detta set kostar 159 kronor och det finns flera olika designalternativ att välja mellan, efter att du valt vilka foton du vill använda. Den designen jag valde har blid på båda sidor av koppen, och är heltäckande. Jag valde samma bild hela vägen, dock hade jag kunnat välja 4 bilder. Jag tycker även att kopparna är lite större än vanliga espressokoppar, de befinner sig mer strax under snittet för en vanlig kaffekopp ur vilken servis som helst. Men mig gör det inget.

Smartphotos hemsida är lättbegriplig, men kanske lite småsseg, så där som de flesta sidor med tung grafik är.


På hemsidan går att läsa "Tål diskmaskin, men garanti ges ej på att fotot är 100% värmeresistent" och det som gör mig lite fundersam är hur tåliga mina koppar är, då de hade en liten skada i bilden. Ett vitt litet streck, där bilden blivit skrapad. (Jag ringade in det på fotot här bredvid) Hade jag betalat för dessa så hade jag nog returnerat dem och beställt nya - så syna noga dina beställningar. Jag är dock övertygad om att detta är en tillfällighet och inte särskilt vanligt förekommande, men om man har diskmaskin och tänkt köra sina koppar i den, så kan det ju vara bra att kolla innan.

Men nog är de läckra, mina muggar? Eller ja, mina och mina...

Om man nu inte vill göra souvenirmuggar med foton man tagit på Berlinmuren, så finns det ju många andra alternativ. Man kan till exempel passa på att göra med foton på barnen - så här till farsdag. Eller med bröllopsbilder. Eller varför inte en bild på personalstrykan - till chefen i julklapp.

Ciao


Läs även andra bloggares åsikter om , , ,


Doftljus och förkylning och konst


Jo, men så att, det här låg i goodiebagen.



Så om någon jag känner, känner att du vill ha ett doftljus från Tommy Hilfiger kan du ju hojta till...

Annars är jag sjuk, vilket är trist och trist igen. Jag har inte riktigt tid med det här. Har en uppsats att skriva, har bibliotek att besöka, har utställningar och katalogsläpp att besöka, har öl att dricka... Voj voj...
Till exempel ställer Jesper Waldersten ut på Galleri Kleerup från och med den 14e. Oj, vad jag vill gå, oj, vad jag vill ha den katalogen och inspireras av. Nåväl.

Jag tycker att Anders Lindberg har skrivit en väl genomtänkt ledare i Saftonbladet.

Under senare år har delar av dessa ­idéer om ”islamisering” och ”politisk ­korrekthet” tagits upp även av vissa borgerliga debattörer. Efter Utøya har de blivit oroliga.
Paulina Neuding, redaktör för högertidningen Neo, skrev efter terrordådet att det som hänt inte får innebära ett ­”tankeförbud” i dessa frågor.
Bruce Bawer, en känd antimuslimsk debattör, skrev rakt ut att hans oro efter Utøya var att man inte längre kan prata om islam som man vill. Liknande tankegångar kom från Johan Lundberg, redaktör för tidningen Axess, och flera andra.

För det är ju på nåt sätt så... Att om man inte håller med dessa som gnäller över att man inte får diskutera 'invandringen', så är man PK. Och PK används som ett skällsord. Nu kanske det råkar vara så att jag inte ser 85 moskéer, i Sverige, som ett problem eller störande på något sätt. Låt folk vara. Visst, jag är väl inte så där jättemycket för religioner överhuvudtaget, men jag kanske tycker att H&Ms reklampelare i tusental är minst lika förstörande och kritiserar jag religioner så kritiserar jag alla religioner och inte de som tror.

Dags att krya på sig med c-vitaminbrus och lite criminal minds.

Ciao

Läs även andra bloggares åsikter om , , , ,

Så var man bitter och förkyld

Jag har inga problem med att kritisera uttalanden som sprids i feminismens namn. Absolut inte. Till exempel uttalanden som att 'ha sex med en man är könsförräderi' är inte feminism och sådana uttalanden från sk feminister skadar den viktiga processen som förhoppningsvis går framåt. Men jag är feminist. Utan tvekan. Och jag tänkte först låta bli att kommentera Kadhammars dagboksanteckning i Saftonbladet ett tag, men...

”Att tala mycket, vara högljudd, ha bestämda åsikter och en egen klädstil är faktorer som få manliga politiker bedöms utifrån.”
Ett sådant påstående är omöjligt att försvara sig emot, särskilt när min kolumn efterlyste just en bestämd åsikt i stället för tomma fraser. Och har någon på denna sida första världskriget dömt en kvinnlig politiker efter kläderna?

Jahapp, så Mona Sahlin är ingen kvinnlig politiker med korta kjolar och dyr väska? Något som tydligen stack i ögonen på mediadrevet med flera.... Det är ju så det är, att förneka det blir ju bara löjligt, Kadhammar. Särskilt när vi kan läsa om i din egen tidning om Sahlins lila sjalar och svarta kavajer och så vidare....

Jag hade kunnat accepterat Kadhammars lilla kolumn ifall den åtminståne hade varit bearbetad och språkligt genomtänkt, men det är ju en 5-minuterstext som respons på att någon vågar kritisera det stora journalistlejonet.

Att sen läsa kommentarerna under kolumnen gör ju att man undrar ifall världens befolkning kan tänka i fler steg än ett.... Är inte ni och Kadhammar också trötta på alla stereotypa könsroller? Och om du inte vet vad jag pratar om, så gör en övning och lista olika egenskaper du tycker är manliga respektive kvinnliga och sen värdera dem... Det är ju liksom kanske inte så trevligt att vara en surgubbe, Kadhammar, men det är iallafall lite bättre än att vara en surkärring... Och helt plötsligt är det skitbra att vara en karla-karl i jämförelse med att vara en kvinno-kvinna. Tack Kadhammar.

 

Ciao

 

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , ,

RSS 2.0