Något har hänt


Jepp, något har hänt med min bostadsrättsförening. Förut har man alltid bara kunnat ringa felanmälan, så har de kommit och fixat toalett, kranar och allt möjligt. Nu behöver jag byta en packning och vips så måste jag stå för kalaset själv. Pratade just med rörmokaren som tyckte att jag kan räkna med 1200pix iallafall. Tack för den, televerket.

Men jag ska inte sura. Jag är glad.

I gårdagskvällens ”Sveriges mästerkock” i TV4 drar Per Morberg ett skämt när en deltagare åker ut: ”Då var det slutvisslat sa lappen och skär av sig överläppen”, sa han.

Nu råkar ju Moberg ligga rätt långt ner på min lista sedan han sköt en zebra och efter det agerade som att det skulle ha varit macho, eller manligt. Men seriöst, jag fattar inte skämtet ovan. Alltså inte ur någon PK-aspekt, jag fattar bara inte vart det kommer ifrån eller vad det betyder, varför det skulle vara roligt? Är det mindre roligt om man säger "Då var det slutvisslat sa rörmokar'n och skär av sig överläppen"? Inte för att jag tyckte att det var roligt alls, men... Ja, jag förstår bara inte vari skämtet ligger.

Ciao


Kommentarer
frollen

Kanske, men bara kanske, menades med 'visslandet' det 'schjuppljud' som folkloren menar ljuder frisk i lapplandsnejderna?

2012-01-12 @ 14:17:47
URL: http://frollen.blogspot.com
leopardia

Frollen: jag såg ett liknande skämt om att nu var det slutvisslat sa han som fastnade med flabben i cykelekrarna. Av Hasse Alfredsson. Men jag fattar iaf inte kopplingen. Och även om det är schjuppljudet, så förstår jag inte skära av sig överläppen och att schjuppljud är kränkande eller kul. Äh, jag är helt lost på det här skämtet ... Dessutom innehåller det ju tempusfel ...

2012-01-12 @ 14:24:35
frollen

(Jo, fast han sa nog skar..)

Hursom borjar jag betvivla att det var ett skämt som sådant, utan mer försök till ett ordstäv gone bananas.

Tror jag då.

2012-01-12 @ 17:45:57
URL: http://frollen.blogspot.com
leopardia

Frollen: Tur att han sa skar!

Nä, men alltså, jag tror ju inte att Per menade något illa eller ens tänkte på något kränkande, jag bara förstår inte kopplingen till samer och skära av sig överläppen. För annars kunde han ju sagt samma som Hasse, så det måste ju ha någon betydelse... Eller någon form av logik eller? Jag vill bara förstå betydelsen av det hela...

2012-01-12 @ 19:22:10
Jeanette

Hej, vilken fin blogg och du är också fin :) Besök gärna min blogg:



http://jeanettefredriksson.blogg.se

2012-01-14 @ 21:23:40
URL: http://jeanettefredriksson.blogg.se/


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0