Hemsidor ligger ju lite i tiden

Jag blev tillfrågad om jag ville recensera en hemsida, tillhörande Dinwebb.nu och jag har tidigare i veckan kikat lite på ABF-kurser och sett att de har en som heter något i stil med 'bygg din egen hemsida'. Och jag har funderat på det där med att lära mig att bygga en hemsida, så jag tänkte att det kunde vara kul att se vad Dinwebb.nu har att erbjuda.

Anledningen till att jag funderat på det här med webbarkitektur är nog mest för att jag tycker att det är kul att lära mig nya saker och möjligheterna för vad man kan göra med en hemsida är ju oändliga. Särskilt om man tänker i konstteoretiska termer.

Dinwebb.nu är en webbyrå i Stockholm och tilhör kategorin företag som ordnar din hemsida och du behöver inte kunna någonting själv. Och deras målgrupp är andra företag som behöver hjälp med sin marknadsföring. Däremot har de en del matnyttiga tips att tänka på innan det är dags att bygga hemsida. Saker som;

* vilken målgrupp vänder man sig till
* hur påverkar tekniken hemsidan
* gör en förstudie där saker som till exempel ovanstående finns med

Och massor med andra små råd. Så det uppskattar jag och tar med mig länken för att kunna kasta ett öga på tipsen igen, i framtiden.

Dinwebb.nu hänger helt klart med i dagens klimat, när det gäller internet - de har en blogg. Jag tycker alltid det är ett plus när ett företag har en blogg, så att man enkelt kan få svar på eventuella frågor eller snabbt kan se vad som är nytt. Nu är det en ny hemsida, så blogginläggen är inte kategoriserade än, men jag förutsätter att det kommer. Dock tycker jag att det är viktigt att en företagsblogg är uppdaterad i samma takt som den övriga hemsidan.

Vad det gäller layouten på webbsidan överlag, så trodde jag först att jag hamnat hos SL av någon anledning. Det kan bero på den tunnelbanevagnsblå färgen de valt att använda till länkarna. Något jag däremot anser skulle kunna förbättras är att 'snabblänkarna' ligger i en gardin längst ner på sidan och jag misstänker att det ligger någon tanke bakom att man ska se hela sidan innan man kommer till snabblänkar, som besökare vill jag ha snabblänkar högst upp i höger eller vänster marginal.





Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0