julklappspåse del 2

Och även detta inlägg får handla om Julklappspåsen, som En bok om dagen anordnar.


* Vilken genre håller du dig helst till då du läser?
Jag brukar nog mest läsa böcker baserade på verkliga händelser eller reportageböcker eller faktaböcker och chic lit, men jag läser allt. Tex är Du är vad du äter en av mina favoritböcker...

* Favoritförfattare?
Strindberg och Hjalmar Söderberg tillhör favoriterna. Strindberg har jag en gedigen samling utav, Söderberg har jag dock bara Doktor Glas, Martin Bricks och Den allvarasamma leken... Men annars varierar det ju i och med genren jag mest läser, så brukar det inte komma så många uppföljare...
Måsen av Richard Bach lär iallafall vara en av de bästa böcker som någonsin skrivits.

* Läser du på andra språk än svenska? Vilka?
Mjae, det är sisådär med det va... Love Story läser jag helst på Engelska, men annars så är det mest svenska när jag väljer själv..

* Lyssnar du på böcker? Vilket format, i så fall?
Japp, jag lyssnar på böcker - cd, dvd eller md-skivor... och ja, alla format som funkar på datorn...

* Samlar du på böcker av någon särskild författare?
Japp, Kerstin Thorvall, Strindberg, Folke Mellvig och lite så där Unni Drougge, men jag funderar på att lägga ner den... Lotta-böckerna, böckerna om Lilla O och hennes familj... och en del andra...

* Har du någonstans publicerat en lista över böcker som du har läst eller som du äger? I så fall, var?
Nope, dessvärre... Jag har en kort lista i vänsterspalten på några få uppskattade böcker..

* Vad är du ute efter, då du läser? (Bildning, äventyr, romantik, hjärngymnastik, nya erfarenheter..? Försök att berätta!)
Att bli berörd, att få nya tankar och komma till nya insikter eller att få njuta av språket

* Finns det någon genre eller författare som du undviker? Vilken?
Jag har läst Coq Rouge, men efter det lagt ner Janne helt, jag har nog inte läst många SF-böcker, så där på rakt arm kommer jag bara på nån av böckerna ur serien om Stiftelsen, skräck har jag aldrig läst och vet inte om jag skulle palla... Men jag undviker nog inte direkt någon författare eller JO: Barbara Cartland

* Finns det någon genre eller författare som du gärna vill prova på, men inte kommit dig för? Vilken?
William S. Burroughs' Naked Lunch skulle jag gärna testa att läsa på svenska och den typen av böcker som är lite cut up:iga, men jag är öppen för allt... Och efter att ha läst Johannes Anyurus dikt Svart Neon och blivit mäkta imponerad, så vore det kul att läsa lite av honom.

* Finns det några särskilda titlar som du letar efter och som du skulle bli riktigt glad över att få?
Folke Mellvigs Ryttare i Blått, Den svarta damen och Mannekäng i rött, skulle vara kul att få fatt i... Jag har egentligen väldigt få av hans titlar, men just ovanstående är exempel på de som blivit film...
Malte Laurids Brigges anteckningar av Rainer Maria Rilke och Bulkovs Mästaren och Margarita
och så letar och letar efter, men Carl-Johan Vallgrens - Kunzelmann & Kunzelmann ser jag fram emot när den kommer ut i pocket... Venus in Exile, eftersom jag började läsa den på biblioteket och tyckte att den verkade intressant...


Jag kan förresten tillägga att jag har absolut INGENTING emot begagnade böcker eller loppisböcker!

Puss och kram







Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0