Show and tell: inspiration

Och så är det fredag. Jag trodde ju att jag skulle tillbringa dagen med att skriva på uppsatsen, men jag sitter här och avvaktar... MEN med fredag så kommer ju även Show and tell och idag är det Musikantas som står för fredagstemat. Det som gäller för temat idag är inspiration.

Visst är det trevligt när man känner inspiration, men nu började jag fundera över vad jag använder den till...

När jag får lust att måla så sker det oftast i samband med att jag fått inspiration från andra konstnärers verk;

http://www.cernudaarte.com/uploads/exhibition_images/thumbnails/412.jpg

riktiga konstnärer, otroligt bra konstnärer, eller i det här fallet konstnärinna (Amelia Pelaez). Men jag kopierar inte, för det kan jag inte, men jag snor idéer och gör något av det... Så var det med det, men ja, jag hävdar att alla konstnärer stjäl...

När jag skriver är det oftast ett endaste ord som fastnar och ger mig inspiration...



Till exempel klister kan vara ett sånt ord, som jag måste göra något med... Eller så är det en film, en kommentar, en låt, mitt liv, andras liv, en upplevelse eller en nyhet...

Men min främsta livsinspiration är tänkare;



(Waldermarsudde)

För det finns inget vackrare än människor som tänker. Och det bästa av allt, för mig, är att de får mig att tänka.

-

Jag skippade ju förra veckans fredagstema, som var förnamn. Jag var ju i Italien och hade inget nät, men om någon nu väldigt gärna vill att jag ska göra ett tema, så får ni säga till, så gör jag ett i efterskott.

-

Jag tänkte även passa på att be om ursäkt för att jag inte kommenterar så livligt när jag far runt i era bloggar, för jag har ofta svårt att finna ord. Jag vill ju gärna lämna en kommentar som säger något... Även om det inte alltid blir så... Men jag brukar kika in hos er alla och de som deltar i fredagstemat, så är ju alla inlägg jättefina, men det känns så trist att bara skriva det, så då låter jag bli... Och jag vill absolut inte att någon ska känna någon skyldighet att kommentera hos mig bara för att jag hasplat ur mig en kommentar hos dig!!

-

Puss och kram!


Andra fredagsbloggare:

Nilla | Simone | Desiree | Annika | Anne | Petra | Millan | Anki | Marianne | Victoria | Cecilia | Leopardia | Strandmamman | Jemaya | MiaD | Lena | Erica | Marie | Saltistjejen | Lia | Marina | Jennie | Anna | Maisoui | Ingabritt | Västmanländskan | Emma | Kristallena | Victoria | Christel | Moster Mjölgumpa | Musikanta | Norrsken och Stjärnfall | Taina | Sparkling | Marskatten | Sara | Lisa | Bollebygdsbo | Birgitta | iamannika |



Och om jag har glömt någon så får ni gärna hojta till.


Kommentarer
dess

nu har betygen kommit! hahahha.... hon är ju rätt rolih!

2009-05-29 @ 18:21:57
Petra H

Det var länge sedan jag var inne på din blogg, det har blivit sisådär med mitt deltagande i fredagstemat / show & tell på sistone...

Aha, så var det så du hittade ditt bloggnamn? Ur en bok? Jag är inte så konstnärligt lagd men jag gör ungefär som du med målningen när det gäller matlagning. Jag blir inspirerad av ett recept men ytterst sällan följer jag det till punkt och pricka (om det inte är bakning).

Trevlig helg!

2009-05-29 @ 20:28:10
URL: http://petchie.wordpress.com
Anonym

Dess: jag gissar att du fick VG? :)



Petra H: Njae, asså, det är jag som är med i boken... namnet kom jag på under en diskussion om panki vilka mailadresser vi skulle skaffa oss... då när hotmail var nytt... vi skämtade lite till och från om att det skulle vara lite anspelning på superstjärnor... och leopardia, jag var nog inne i en period med många leoparder i mitt liv... Då är vi överens, man FÅR sno :)


2009-05-29 @ 20:34:24
Annika

Så länge sen jag blev inspirerad av att måla och rita...OCH jag som jämt ritade förr. Lite tråkigt, saknar det.

Nu har bloggen tagit hand om mkt av "inspirationen". ÅÅÅ vad jag skulle önska att jag kunde inspireras av tänkande människor...

Bring it on!!Ha en skön helg, Leopardia Superstar!!!

2009-05-29 @ 20:59:33
URL: http://kankaglenreston.blogspot.com
smäm

riktiga konstnärer kopierar inte, dom snor :)

2009-05-29 @ 21:01:32
URL: http://smam.blogg.se/
leopardia

Annika: Du får visa upp något du har ritat sen förr, vore ju jättekul att se :)

Det är ju iofs en fördel om de tänkande människorna oxå visar att de tänker eller delar med sig av sina tankar, jag menar inte stillasittande tänkare :D

Men det är ju en av anledningarna till att jag älskar att plugga, även om jag oxå ja, är bra trött på det, haha.

Trevlig helg till dig med!

2009-05-29 @ 21:03:33
leopardia

smäm: haha, ja, jag låtsas att det är det det beror på att jag inte gör den där Mirón jag älskar...

2009-05-29 @ 21:07:44
Miss Marie

Visst får man inspireras av andra! Det har folk gjort i alla tider. Do over and do better! :)

2009-05-29 @ 21:14:40
URL: http://www.miss-maries.blogspot.com
Fritt ur hjärtat

Att inspireras av andra är ju underbart. Jag målar inte men är kreativ i trädgården och då duger det minsann med inspiration från Monet:-)

2009-05-29 @ 21:22:43
URL: http://fritturhjartat.blogspot.com/
Desiree

Kul och interessant det du tar upp att det ofta är ett endaste ord som du fastnar för och ger dig inspiration. Det ska jag försöka ta till vara på och tänka mer på just olika ord som får extra betydlse. Ha en skön helg.

2009-05-29 @ 22:29:57
Miss Fanfreakingtastic

Fin blogg!

2009-05-29 @ 23:35:37
URL: http://fanfreakingtastic.blogg.se/
Taina

Vackert med människor som tänker...ja faktiskt! Samtidigt så kan jag bli stressad över att se någon tänka när jag OCKSÅ borde tänka. Typ när vi hade tentaperioder var en sådan tid. För typ 100 år sedan. Då ville jag bara att alla skulle se nollställda ut. Ungefär som jag ;)

Skön helg med mycket inspiration"!

Kram

2009-05-29 @ 23:50:05
Mia

Åh vad spännande att du målar! Det har jag alltid önskat att jag var bra på. Håller med om att det är inspirerande med tänkande människor, de ger energi och inspiration. Trevlig helg!

2009-05-30 @ 08:32:40
URL: http://www.mia-darwall.blogspot.com
Pitetjej [FOTOBLOGG]

Vilket bra inlägg! Det är alltid roligt att läsa andras tankar om just inspiration :)



Hoppas du får en trevlig helg!

2009-05-30 @ 13:08:20
URL: http://pitetjej.webblogg.se/
leopardia

miss marie: om jag gjorde det bättre så skulle jag vara bra nöjd :D



Fritt ur hjärtat: men att ha en monet trädgård vore ju underbart ;)



Desiree: för mig är det nog rätt mycket att det är ett ord som känns bra att säga, inte så mycket betydelsen, eller att det bara fastnar i skallen... Och sen väver jag runt ordet så att säga...



miss fanfreakingtastic: tack!



Taina: haha, men jag unnar mina kursare att slippa vara nollställd, jag blir bara glad för deras skull... (pssst, den kanske de inte tänkte så bra tankar ;))



Mia: Man behöver inte vara bra på att måla, det är bara att göra.. smaken är ju alltid olika...!



pitetjej: Tackar och trevlig helg till dig med!

2009-05-31 @ 10:45:10
saltistjejen

Vad roligt att du målar mycket. Eller är det anna konst du inspireras till? Grafik, teckning, lera, metall??

Du verkar vara en sådan kreativ person.

Och inte ska du be om ursäkt för att du inte kommenterar på alla bloggar. Himmel! Om jag skulle "måsta" kommentera varje gång skulle jag inte hinna läsa hälften så många bloggar som jag gör. Så är det bara.

Hoppas du får en fin vecka nu!

kram!

2009-06-01 @ 15:30:38
URL: http://saltistjejen.blogspot.com
Anna (Sthlm)

Så du är lite hemlig när du skriver alltså! Kallar du dig alltid för samma?

Jag blir lite nyfiken vad du har skrivit om klister! Du får ta hand om fredagstemat någon månad och sätta det som tema. Kan bli lite roliga foton! :)

2009-06-01 @ 16:04:00
URL: http://annafairandtrue.blogspot.com
leopardia

saltistjejen: jag skulle jättegärna göra skulpturer av skrot, men ja, man kanske ska ha utrymme, hehe.. så det blir bara målning...

tack! kram.



anna: lite hemlig är jag, men det där är bara en antologi och inte så allvarligt... haha, vad glada alla skulle bli om klister var fredagstemat...! det är poesi, som skrivs, så klister är inte så svårt att skriva om då.. jag menar det är ingen krönika eller nåt sånt om klister :)

2009-06-02 @ 13:24:45


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0