Show and tell: gott och lättlagat på buffébordet

Så var det fredag och dags för Show and tell och denna gång frågar Musikanta efter goda och lättlagade bufférätter till vårens och sommarens fester...

Nu bor jag mitt i betongen och utan balkong så det där med bufférätter är ingenting jag brukar syssla med, men skam den som ger sig. Jag tog mig iväg till Ica med blicken riktad mot r-e-c-e-p-t;

Jag älskar hummus, jag skulle kunna äta det till och som allt, utom möjligtvis till pannkakor, men man ska inte avfärda saker innan man testat...


Hmm, måste nog förtydliga lite... Sudd sudd.

4 portioner.

1 burk kikärtor eller 3 dl kokta kikärtor
0,5 dl olivolja
1 msk tahini
2 vitlöksklyftor
1 msk pressad citron
1 msk vatten
Ev 1 krm spiskummin
Salt
Hackad persilja

Mixa ingredienserna och smaka av, späd med vatten om konsistensen blir för tjock.


Nu fastnade jag lite i det här rörorträsket, så jag fortsätter med några till, för röror kan man ju använda till allt...








Ja, jag har varit lite lat och använt mobilkameran, men de här recepten går nog annars att hitta hos Arla, misstänker jag...

Puss och kram

Andra fredagsbloggare:

Nilla | Simone | Desiree | Annika | Anne | Petra | Millan | Anki | Marianne | Victoria | Cecilia | Leopardia | Strandmamman | Jemaya | MiaD | Lena | Erica | Marie | Saltistjejen | Lia | Marina | Jennie | Anna | Maisoui | Ingabritt | Västmanländskan | Emma | Kristallena | Victoria | Christel | Moster Mjölgumpa | Musikanta | Norrsken och Stjärnfall | Taina | Sparkling | Marskatten | Sara | Lisa | Bollebygdsbo | Birgitta | iamannika



Och om jag har glömt någon så får ni gärna hojta till.


Kommentarer
Västmanländskan

Röror är det bästa som finns ju. Gott bröd och god röra - det kan man leva på.

2009-05-08 @ 22:49:56
URL: http://vastmanlandskan.blogspot.com/
Millan

Ah jag haller med!! Jag alskar hummus... men som sagt, kanske inte pa pannkakor da ;-). Har dock aldrig provat att gora sjalv. I england finns det att fa tag pa i varenda liten affar sa jag har aldrig behovt... men det ser i och for sig inte sa svart ut. Trevlig helg!

2009-05-08 @ 23:22:08
URL: http://millansnils.blogspot.com
Fritt ur hjärtat

MMM, så gott, hummus älskar jag men har aldrig gjort. Nu blir det ändring på det! Tack!

2009-05-09 @ 07:55:44
URL: http://fritturhjartat.blogspot.com/
leopardia

västmanländskan: men eller hur!! eller röra och sallad!



Millan: hummus is the shit, skulle man kunna säga... Haha, nä, men jag har haft hummus till pasta iallafall... Jag har försökt kika efter färdig hummus i affärerna här, men jag har inte hittat nån... Man kan säkert skippa den där sesampastan oxå...



Fritt ur hjärtat: Det tycker jag absolut att du ska testa :)

2009-05-09 @ 13:45:00
Anna

Jag älskar hummus!! Men brukar mest köpa färdig :)

2009-05-09 @ 22:20:10
URL: http://annafairandtrue.blogspot.com/
leopardia

anna: men visst, det är helt galet hur gott kikärtor kan bli bara så där...

2009-05-10 @ 23:34:27


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0