fruktbomber och avsaknad av tomater

Frukt är inte godis. Förvisso. Men jag känner inte riktigt för att gå in på huruvida frukt gör dig fet eller inte, eftersom att det är rätt uppenbart att frukt, förutom socker och fruktos innehåller vitaminer och fibrer...  Jag tänkte istället bara kommentera det briljanta i ordval. I DN  finns det ett debattinlägg av Chrille himself...

Att sen aftonbladet plockar upp ett debattinlägg som nyhet, men, men... De formulerar sig så här;

Frukt är inte så nyttigt som man kan tro. Det gör dig fet och kan vara direkt skadligt. Det misstänker Christer Enkvist, överläkare i Trollhättan och medicinsk rådgivare vid Västra Götalandsregionen.


Jo, jag vet, aftonbladet kaaan, ju ha läst artikeln i medicintidskriften, men mer troligt att det rör sig om ett debattinlägg som Chrille pumpat ut till de svenska dagstidningarna (för nu mer får man väl kalla kvällspressen för dagstidningar?) Men hur som gillar jag ord och dess olika värderingsgrader och det är väl det som gör journalistiken spännande... trots allt!

Jag vill ha en tomat!


Kommentarer
HDR-fotografen

När det i veckan kom fram att fruktos gör en fet var det för att man blandade fruktos i läsken. I frukt var det så låg mängd för att kunna spela roll.

2009-05-03 @ 11:29:41
URL: http://fotografhelsingborg.blogg.se/
E

Mjo...man ställer sig lätt skeptisk...

2009-05-03 @ 16:00:45
URL: http://pelin-pelin.blogspot.com
Maria Byström

haha. alla dessa nyheter med skrämselpropaganda som bara är skit rakt av. Förhoppningsvis kanske man slipper den där tråkiga fruktkorgen på vissa konferenser och får rejält med kladdiga brownies istället men jag kommer lugnt äta min apelsinkrokant från marabou ;-)

2009-05-03 @ 21:22:19
URL: http://tinnitussans.blogspot.com
Anna

Alltså, den där artikeln! Jag undrade liksom om han var ironisk eller nåt! Den var ju så dåligt skriven! Och han hade ju inga vetenskapliga bevis. Studien handlade ju om fruktos i dryck och inte i två dagliga äpplen. Sedan är det såklart dåligt om någon sätter i sig 5 bananer om dagen men det har nog med energiinnehållet i bananer samt med övrig kost den personen äter.

2009-05-03 @ 21:53:35
URL: http://annafairandtrue.blogspot.com/
Anonym

hdr-fotografen: Visst är det så... okej, visst äter du 3,5kg vattenmelon så kanske det innehåller lika mycket kalorier som 1 dl grädde, men ja...



E: hehe, en aaaning va...



Maria: hahahaha! faen, jag drack just en loka-havtorn, måste genast kolla upp fruktoshalten i havtorn ;)



anna: det känns ju som att vissa 'forskare' bara vill ha uppmärksamhet, hum hum...

2009-05-04 @ 08:11:43
Annika

SÅ otroligt fjantigt...Jag läste den nyss då jag kollade in tidningarna på nätet.

Dags att skärpa till sig nu, kanske...

Man kan ju inte låta bli att bli smått förbaskad då man läser ngt dylikt.

2009-05-04 @ 13:05:43
URL: http://kankaglenreston.blogspot.com


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0