Show and tell: Blågult

Pust och stånk, med en halvtimme till godo, ungefär en halvtimme, nästan 25 minuter iallafall, så lämnades uppsatsen i lådan. Okej, jag är rätt säker på att jag kommer få rest på sammanfattningen eftersom den består av en sisådär 8 rader. En kommentar om att uppsatsen är i kortaste laget, räknar jag oxå med, men jag hann inte mer. Så så var det med det.

Ikväll blir det istället fest. Oerhört länge sedan det var fest i mitt liv, men Donald fyller 30 den här månaden, så öl ska köpas och presenter är redan inköpta. Det är dags att andas ut, med andra ord.

Med fredagar så kommer ju även Show and tell och den här gången är det Annika, och Desiree, med input av Petra Holm, som står för valet av fredagstema och denna gång rör det sig om Blågult.

Jag förstår att valet av ämne är gjort baserat på att den här fredagen ligger precis i anknytning till Sveriges nationaldag, som inträffar imorgon. Jag har absolut ingen som helst relation till några nationaldagar överhuvudtaget. Jag kan inte ens påstå att jag ser poängen med att fira dem utan jag är lite mer - en nation, jaha? och?
För det enda det handlar om för mig är linjer och gemensamt språk, dvs landsgränser och i det här fallet, svenskan. Nog för att jag älskar språk så till den grad att jag kan slå i ordlistor bara för nöjes skull, men jag ser ändå ingen anledning till att vare sig gränser eller språk skulle vara så viktiga att det är värt att fira...
Däremot fick jag veta idag att om den 6e juni inträffar på en lördag, så är man ledig på fredagen på brorsans jobb. Jag får inte ihop det riktigt, innebär det att idag är nationaldagsafton?

Och påtal om nationer, det här tänket som dök upp någon gång, ja under antiken, som allt annat, men blev riktigt viktigt för identitetsprocessen här i Sverige, någon gång under senare halvan av 1800-talet, då vi, genom konsten levde på 'the nordic light' - vilket vi gör än idag, inom konsten, förvisso... Hur som, det jag skulle säga är att det kan vara rätt tydligt när alla dessa rasistiska organisationer och privatrasister härjar runt om i Sverige idag; att en nation inte alltid är synonymt med en civilisation.

Och så vill ni ha en bild förstås... Hum hum, i humlegården och gamla dammsugare, eller nya, snarare...



När det gäller dammsugare skulle jag däremot vara traditionell idag och köpa de gröna...

Puss och kram

Andra fredagsbloggare:

Nilla | Simone | Desiree | Annika | Anne | Petra | Millan | Anki | Marianne | Victoria | Cecilia | Leopardia | Strandmamman | Jemaya | MiaD | Lena | Erica | Marie | Saltistjejen | Lia | Marina | Jennie | Anna | Maisoui | Ingabritt | Västmanländskan | Emma | Kristallena | Victoria | Christel | Moster Mjölgumpa | Musikanta | Norrsken och Stjärnfall | Taina | Sparkling | Marskatten | Sara | Lisa | Bollebygdsbo | Birgitta | iamannika |




Kommentarer
Taina

Hahaha! Nationaldagsafton! Ja fira den du och ät en BLÅGUL damsugare. Omväxling förnöjer ;)

Kramen!

2009-06-05 @ 17:47:33
Anna

Vi har också ledigt idag! Vad kul med blågula dammsugare! Men jag gillar att du var traditionell och faktiskt nationalistisk på ett sätt genom att välja de gamla hederliga dammugarna! :)

2009-06-05 @ 20:22:15
URL: http://annafairandtrue.blogspot.com/
Millan

Hihi vilka roliga dammsugare! Rikgtigt sota och for den 'goda sakens skull' skulle jag mycket val kunna tanka mig en sadan pa nationaldagen :-). Jag firar inte heller nationaldagen (gor nagon aldre an skolaldern det?). trevlig helg!

2009-06-05 @ 21:13:39
URL: http://millansnils.blogspot.com
Nr 1

Ahhhh, samma gamla gnäll från kommunistfeministliberalen som alltid. Vi har ju snackat om det här...

Jag är helt klart för kårobligatoriet. Jag fattar inte varför staten vill ta bort det och absolut inte varför du stödjer det. Jag är med i Wermlands nation och det är jag jäkligt stolt över. Våra färger är dom allra vackraste. Jag hade först funderingar på Malmös nation eller möjligen Västgöta nation men till slut föll valet på Wermlands då den ligger på krypavstånd hem...

Nä, ropen skalla, bevara kårobligatoriet och nationerna!!!

2009-06-05 @ 23:29:26
Fritt ur hjärtat

Jag önskar vi vore lite bättre och villigare på att firan ationaldagen. Det är ju inte så att Sverige är unikt och infört något konstigt. Gemenskap tänker jag att det borde innebära. Istället blir det dragspel och fiol, folkdans och högtidliga tal. Är det så jäkla Svenskt?

Blåguldamsugare skulle jag aldrig köpa, den ser livsfarlig ut.

2009-06-06 @ 08:42:16
URL: http://fritturhjartat.blogspot.com/
Annika

Men vilka jättecoola dammsugare...Mmmmm...Mmmmm....

En sådan skulle jag vilja äta NU!!!!

idag är den 6 juni. jag har aldrig firat den dagen, den "fanns" liksom inte när jag bodde hemma.

men nu ska jag iväg på en mkt internationell BBQ, och där lär finnas svenskar...Kanske vi ska ta och stämma upp med nationalsången dagen till ära :-)

2009-06-06 @ 22:05:52
URL: http://kankaglenreston.blogspot.com
Västmanländskan

Urk, de ser ju inte så där jättesmarriga ut de där dammsugarna. Jag gillar annars den traditionella sorten.

Men visst - i nödfall hade de väl slunkit ner också ...

2009-06-06 @ 22:35:41
URL: http://vastmanlandskan.blogspot.com/
leopardia

taina: hehe, men jag tycker att den där blågula dammsugaren ser bra giftig ut :)



Anna: nog för att jag är glad över att ni fick vara lediga, men märkligt är det... hehe, ja, kanske för att de inte ser lika giftiga ut, som sagt ;)



millan: haha, någon äldre än skolåldern, haha... nä, jag vet faktiskt inte riktigt hur det firas egentligen, men jag såg att kungen och silvia skulle droskas genom stan, så jag tror att ett gäng royalister firar ordentligt iallafall...



nr1: vi vet ju vem som är nr 1 egentligen... haha, du är så störd! men kårobligatoret är ju viktiga grejer, egentligen är jag bara avundsjuk för att det inte finns nationer på min skola...



Fritt ur hjärtat: jo, fast gemenskap kan man ju fira när som helst och utan nationen, vi får se till att införa gemenskapsdagen och ge alla ledigt på gemenskapsdagsaftonenen :)



annika: haha, om det finns nån kvar ska jag köpa den och lägga i frysen, så kan du få när du kommer till sverige. får se om du överlever bara, för nog ser de giftiga ut?



västmanländskan: undra om man blir blå eller gul på tungan, de ser lite så ut... läskiga, på nåt sätt.. men som du säger, i nödfall då :)

2009-06-07 @ 12:38:50
Mandragora

Jag såg sådana där läskiga dammsugare på ICA. Jag blev helt förskräckt. De ser ju inte goda ut!

2009-06-07 @ 14:48:25
URL: http://shakti.blogg.se/
Anonym

Har också svårt för det där nationaldagstänket! Vi slutade inte tidigare på mitt jobb. Och på min f.d. mans jobb,(han kör grävmaskin) där skulle de ha jobbat om det inte varit lördag! "sånt tjafs som nationaldag vill de inte ha!"

2009-06-07 @ 21:11:29
URL: http://blogg.aftonbladet.se/lenahoglund
benjamin

ååh, fan va gott! damsugare is the shit :) araxbollar e de inge fel på heller eller masariner: D blev sugen på de nu.

2009-06-07 @ 21:25:31
URL: http://www.coolstyle.se
leopardia

mandagora: hehe, nä, de ser inte så goda ut, mest lite småläskiga faktiskt...



lena: ja, men nog är det lite så, men det är klart, jag läste att du bott i rinkeby och jag bor ju oxå i en förort, man kanske ser lite annorlunda på det då...



benjamin: haha, arraksbollar är oxå the shit! inte mazariner heller ;) fasiken, du får bli med i kakmonstersekten tror jag :)

2009-06-08 @ 18:41:27
StrandMamman

Hur många färgkoder finns det på de dammsugarna??? Jag är ingen dammsugarfantast (varken då det gäller att äta eller att använda...!), och avstår gärna från såväl blågula som grönbruna. Men chokladbollar - mums!!

2009-06-10 @ 00:23:56
URL: http://strandlivet.blogspot.com


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0