Hopp och hallå

Naj, jag brukar inte läsa Magdalena Ribbings lilla spalt, men så råkade jag se en liten fråga som handlade om hur man svarar i telefonen. Det var för ett par år sen och jag svarade i telefonen och hör hur en främmande röst säger;

- Hej Leopardia.
(jag trar efter andan och tankarna snurrar)
- Hur vet du vad jag heter???!!!
- Ja, kanske för att du svarade med ditt namn...
(sen visade det sig att det var Jonas som ringde och inte någon främmande människa. ps. Jag svarar inte i telefonen med Leopardia nej, det vore ju... skumt...)

Nå, Ribbing anser att man bör svara med sitt namn eftersom;

"Att svara enbart hallå i telefonen anses faktiskt inte vidare hövligt här. Det är en sed i länder där hemlig polis jagar regimens motståndare, exempelvis, för att inte avslöja något om var eller vem. Eller från den tid då en del hade en betjänt som svarade först med att säga "Hos Xxxx" och skickade samtalet vidare om det råkade passa den som skulle ha det."

Lite humor är det ju....

Själv lider jag av det tekniska problemet att under tiden jag svarar och säger mitt namn så, antar jag, hörs något klick(kopplingsklick) för personen i andra änden, så det är ändå aldrig nån som hör vad jag säger... När jag var liten svarade vi dock alltid med telefonnumret... Hmm, det kanske var någon 70talstrend...

-

Hittade lite spännande vandringsresor.
I år vill jag dock bussa till Italien, köra en weekend i Paris och en vecka på Island. Men jag skulle behöva någon utmaning, eller göra något adrenalinkickande... Hoppa fallskärm, någon?

Puss och kram

Andra bloggar om: , , , , ,



Kommentarer
Barbamorsan

Ja vi svarade alltid med telefonnummret och så görs det fortfarande hemmavid, även då jag (eller något syskon) kommer på besök och svarar. Men hemma hos mig där jag numera är skriven :) så svarar jag med namnet. Kom på att jag fortfarande kommer i håg min mormors telefonnummer som hon hade då jag var 7-år...kan höra henne svara än, fast hon inte lever.

Ha det gott o kram!

2009-01-15 @ 13:11:32
URL: http://www.barbamorsan.se
Annika

Här svarar ALLA med "Hello"...ALLA, jag med. Ett tag svarade jag med mitt förnamn, men snacka om att det var UDDA. Jag slutade snabbt med det. Ville ju inte bli känd som en freak, hahahahaha!!!

Precis, det har ngt med att man ska värna om det privata. Men dom flesta har ju ändå voice mail och svarare så där talar man ju om med förnamn och ibland efternamn vem man är.

När jag växte upp svarade vi med efternamnet. Numera svarar mina fldrar med förnamn.

2009-01-15 @ 13:26:29
URL: http://kankaglenreston.blogspot.com
leopardia

barbamorsan: det kanske var nåt, det där med att svara med numret... jag svarar dock med mitt namn när jag är hemma hos föräldrarna, hinner inte tänka mig för - vilket kan orsaka lite förvirring...



annika: hehe, och om man tittar på amerikanska tv-serier så lägger folk bara på luren utan att säga hej då....

2009-01-15 @ 19:43:37
Panki

att svara "hallå" e bra otrevligt... I sverige iaf.

2009-01-16 @ 00:06:28
URL: http://pancake.webblogg.se/
Anonym

panki: folk svarar ju ofta hallå, eftersom man har nrpres och ser vem som ringer :) men nicke picke pö tog det ett steg längre och presenterade sig själv när han ringde nummerupplysningen...

2009-01-16 @ 00:46:28


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0