Schlager, inte som att komma hem

Så var det dags för Melodifestivalen igen. Andra deltävlingen. Jag har läst att man inte ska säga schlagerfestivalen, eftersom det inte är några schlagers som tävlar längre, och jag kan väl för all del hålla med. Det var länge sen man fick höra låtar som 'Ska vi plocka körsbär i min trädgård'...

Idag har jag ingen förhandsfavorit, men det är klart att jag, liksom alla som var runt 14 den gången vi för första gången såg Oh mama, är rätt nyfikna på Lili & Susie, trots allt... Ja, förutsatt att man tillhörde den skaran som lärde sig dansstegen utantill och ja, texten... Lite roligt, eller oj, så roligt då... Men ja, Alexander Bard samplade ju Oh Mama senast BWO var med, om det var senast... Och han har en låt med ikväll.. Amy Diamonds, tror jag att det är...

Petra Mede inleder iallafall kvällen lika tjusigt som förra gången, iklädd en gnistrande galaklänning. Och den här gången drog jag till och med på smilbanden åt hennes skämt.



1. Lili & Susie
"Show me heaven"

Lili & Susie ja, vad kan man säga, de ser exakt likadana ut, fast 20 år äldre. Det är såååå 80-tal alltihop! Allt från de blonderade hårsvallen till kläderna till dansmovsen och de halvtaskiga engelska uttalen. Jag vet inte riktigt om jag ska älska det eller hata det... Av principskäl kan jag tänka mig att hålla på de finska systrarna från någon stockholmsförort jag inte minns namnet på, men som man alltid brukar nämna i samma mening...

** kläderna är nog egentligen inte så 80tal, men de blir det i den här kombinationen. Midjekort kavaj-jacka är säkert inne nu, men...

(Petra håller upp en tidning för att visa topplistan över mest sedda tv-program 2008, som är en liten notis... och nej, jag missar inte skämtartikeln om Christer Björkmans könsbyte och hur han föddes som Anita. Eller 'Lasse Lindh vill hångla med publiken' - Skit i publiken, Lasse, jag står närmare... Småkul...)



2. Lasse Lindh & Bandet
"Jag ska slåss i dina kvarter"

Jag har hittills bara läst om Lasse Lindh. Jag lyssnar på tok för lite på radio... Men låter inte det här lite för mycket Håkan Hellström? Fast utan den där stenade glädjen som Håkan har... Eller är det Winnerbäck, nu på senare år, när han har börjat överge vispopen och låta som Per Gessle...  Staffan Hellstrand är det ju för 17! Allt låter som Staffan Hellstrand, Lilla fågel blå...

(eller tydligen såg jag Lasse förra året i festivalen, eller nåt... jaja...)

3. Jennifer Brown
"Never been here before"

Man kan ju iallafall inte anklaga Jennifer Brown för att inte kunna sjunga. Det här är nog lite för bra för melodifestivalen egentilgen. Ni vet, lite Whitney Huston-stuk... kommer inte på vad det är jag egentligen tänker på, så Whitney får duga... Det blir tyvärr lite för tråkigt...



4. H.E.A.TH.E.A.T tar i från tårna i jeans.
"1000 miles"

Jag kan inte hjälpa att jag funderar på ifall Niklas Jarl är släkt med Stefan Jarl... Ja, det är en av killarna som skrivit den här låten... Niklas alltså... Jag gillar ju hårdrock, jag definierar mig ju fortfarande som rockerbrud... Jag vill ha sånna byxor som sångaren har... Nå, det här framträdandet innehåller ju alla poser som hör till om man gillar Iron Maiden... Jag försöker se om nån har spandex på sig... Kan dock inte hjälpa att roas av att jag tycker att sångaren påminner, till utseendet, om Anders Tegnér, den gamla Okej-ikonen... Den tuffaste av alla musikjournalister ever, eller?

(- Tack, och förlåt alla barn som började tro på satan... Småkul igen)




5. Markoolio
"Kärlekssång från mig"

Markoolio måste ju vara en av Sveriges rikaste killar... Jag hade en kursare som tycker att han är jättehet och hade hon inte haft pojkvän hade hon velat ha Markoolio... Då vet man... Jag tror att jag missade Markoolios skämt där, ryssen förra året hade ju världens bästa konståkare på scenen... Den här konståkaren fattade eld... Eller så har jag inte alls fattat bilderna på svt:s hemsida... Det här var smörigt och gjort på skämt, vilket kanske inte var helt oväntat...




6. Amy ­Diamond
"It's my life"

Jag tycker verkligen att Amy är jätteduktig, men jag klarar bara inte av hennes enorma hurtighet.




7. Cookies ´n´ Beanshttp://svt.se/content/1/c8/01/44/44/68/cook2.jpg
"What if"
Oh, Oh Lauras sångerska i en annan grupp. Kul. Så ska vi bara se hur det låter. De är snyggt klädda iallafall. Det är countrymusik minsann. Okej, att jag ibland, vid vissa tillfällen, är lite svag för Dolly Parton, men annars har jag lite svårt för country... Men å andra sidan finns det få saker som är så svåra att slå som Fridas röst... Jag erkänner, jag smälte...




8. Måns Zelmerlöw
"Hope & Glory"

Jag tror att jag har uppfattat det hela rätt och att  den här är förhandstippad som vinnare...  Om ni vill veta vilken typ av låtar som verkligen inte ger mig någonting what so ever, så kan ni ju söka rätt på den här på youtube... Att jag dessutom tycker att framträdandet är såååå last year, hehe... ja...

Vilket antiklimax skulle man kunna säga... Inga roliga kläder, inga roliga låtar, nä...

Jaja, nu är det röstning, som gäller... Här kan ni läsa en lite mer nyanserad beskrivning av kvällen. (DN)

Puss och kram



Andra bloggar om: , ,



Kommentarer
E

Ang Lilli & Sussie. Dom är 20 år äldre men betydligt snyggare än på 80 talet. Det tycker jag gäller för de flesta 80tals artister. 80talet förfulade människor!

2009-02-14 @ 23:15:33
URL: http://pelin-pelin.blogspot.com
dr. no

Menar du att du missade bassisten(?) i HEAT, som hade de tajtaste ultratunna genomskinligt-vita stretchlångkalsonger som världen någonsin skådat som prydnad för sina inte-så-söndergymmade rockersben och sitt o så manliga paket. Det var rent obscent! Och mycket, mycket vackert...

2009-02-16 @ 13:12:39
URL: http://omniaabsurdumest.blogg.se/
Anonym

E: hehe, jag vet inte om jag håller med om 80talets förfulande riktigt...



dr no: hrm, jag skrev samtidigt... Jag såg smala ben, men paketet missade jag :(

2009-02-16 @ 17:01:44


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0