Show and tell: Kaffe

Så är det freeeedaaag och det innebär ju Show and tell.
Denna veckas fredagstema kommer från Simone, och det som står på menyn är: Kaffe.

Jag dricker både kaffe och té mycket och gärna. Dock vill jag ha både mjölk och socker i mitt kaffe och när jag säger socker så menar jag en sisådär 3 st bitar iallafall. Jag gillar däremot inte chokladpraliner med kaffesmak, så de brukar jag göra slut på genom att slänga ner en halva i kaffekoppen och låta den ge lite godissmak till denna ljuvliga dryck. Så jag vet, det finns de som nog skulle påstå att det inte är kaffe jag dricker...

Jag har då inte alls nånting emot att udda muggar. Det händer ofta att jag bara köper en el två av samma sort och jag hade en period när jag samlade muggar och bara hade en av varje... För jo, även om jag har en kaffeservis (den tredje i översta raden) så dricker jag kaffe ur muggar.
1 och 2 är några udda koppar från Salixservisen
av Stig Lindberg. Jag fick dem när jag var liten, av min morfars fru. Jag har som plan att köpa på mig fler delar, men de är svåra att hitta...
3. en djungelservis jag fick nån gång i födelsedagspresent av mamma, ni vet djungel - leopardia
4. en kopp som liksom hör till, fast egentligen är den nog tänkt att dricka té ur, för det är det engelska  Royal Albert. Detta är junis månadskopp, eftersom jag fyller då.
5. en lite udda kopp från en loppis
6. en kopp gjord av keramikern Gunilla Dovsten
7. en kopp med Greta Garbos namnteckning i grått.
8. En souvernir från Spannien
9. Leoparder jo...
10. Jag samlade på solrosor en gång i tiden.
11. Hittade några av dessa på min mammas loppis och tyckte de var sååå fina så, så jag tog hem dem... Sen när jag packade upp dem kunde jag inte alls förstå hur jag kunde ha tyckt det...
12. Borta med vinden-motiv
13. Min favoritmugg
14. Lite mer leopardier
15. Mitt senaste köp i nån daglig verksamhetsbutik.
16. Mugg av keramikern Leena Axelsson.
17. Man tror gärna att dessa är 60-talsmuggar från Höganäs, men icke, dessa är gjorda i England..
18. Ett gäng Filippa K-muggar finns här hemma. De är oerhört praktiska och snygga. Jag har dock valt att bara ha två av varje...
19. Här är en Höganäshistoria däremot.
20. En keramikmugg från nån loppis mamma besökt.
21. Från Bolagret, gillar dessa för formens skull, den där formen som kanske inte kommer fram så bra här på bilden...
22. Gustavsberg, en designer som heter Anna B... nånting. Hon vann iallafall nån designtävling med den här muggen har jag för mig...
23. Ytterligare ett loppisinköp som kommit hit via mamma.
24. En kantstött mugg som jag ärvt av mormor. Inget speciellt alls, men det är ju mormors...
25. Från Svalbo keramik. Moa Rudebert, tror jag att keramikern heter. Jag bytte iallafall en del av mina barbiedockor och tillbehör + en hundring mot den här muggen och en vas...
26. Tror den här kommer från Akademibokhandeln faktiskt... Nåväl, det är ju skoooor.
27. Och Marilyn finns med i alla möjliga olika varianter.

Och så här är de förvarade...



Hej, hej, röran... Jo, det är ju dörrar för, hehe...

Här däremot brukar dörrarna stå öppna;



Det var för massa år sen jag började fundera på varför mitt kaffe inte var lika gott som när H på jobbet gjorde kaffe... Jag köpte genast Classic, för det använde han.. Men det hjälpte inte riktigt... Så efter att ha surfat runt ett tag så insåg jag vilken stor skillnad det kan vara på olika bryggare. Och hur viktig värmen var.  Jag surfade Råd och Rön och deras bäst i test. Nu har de låst sina testresultat, men här är Ica-kurirens iallafall... Så jag valde att lägga pengarna på denna skönhet;



Fascinerande vilken skillnad!! (och nä, jag kunde inte torka bort kaffesmulet innan jag fotade ;))

Jag brukar inleda morgonen med en kopp kaffe eller kinesiskt té, framför datorn... Den stationära datorn;



(undra vad jag tänkte egentligen när jag kände att de här muggarna måste jag bara ha...?!)

Och just ja, den där udda muggen;



Den har en liten kant inuti för de mustaschprydda...

Och nu blev det inte så mycket om kaffe utan mest om muggar, men jag hoppas att ni har överseende...

Puss och kram

andra fredagsbloggare:

Nilla, Simone, Desiree, Annika, Anne, Petra , Millan, Anki, Marianne , Victoria, Cecilia, Leopardia, Strandmamman
Jemaya MiaD Lena Erica Marie Saltis Lia Marina Jennie Anna Moster Mjölgumpa Sparkling Taina Christel Musikanta
Sara Under ytan Marskatten Emma Västmanländskan Lena W

Hojta gärna till om jag missat någon ...


Andra bloggar om: , ,


Kommentarer
Annika

OH MG!!! Vad mkt koppar du har kvinna!! KUL!! Ser en hel del leopardmuggar där, som sig bör hos Leopardia!!

VAD smart, jag hatar också choklad som smakar kaffe...SÅ himla bra då att låta den chokladen få åka ner i kaffet. Avsky dessutom kaffeglass, ICKY!!!

KUL inlägg, som alltid hos dig!!!

2009-02-20 @ 16:15:30
URL: http://kankaglenreston.blogspot.com
Fritt ur hjärtat

Fruktansvärt rolig tolkning! Jag har inte udda muggar till kaffe... men till TE, då går jag som en toka och provar hur den känns i handen. Muggar borde jag kanske börja samla på...inte:-)jag börjar ana något här, med tanke på väskorna....

2009-02-20 @ 16:28:01
URL: http://fritturhjartat.blogspot.com/
Anonym

Alla som ser det här borde kolla in den här tjejens blogg, hon är galen, använder sprutor, är alkoliserad och ska göra plastikoperationer för pengar som hon får från sin familj, hon är helt sjuk.



Här är hennes blogg: http://youpushedmeaway.blogg.se

2009-02-20 @ 16:29:58
silly

omg, ett helt inlägg om kaffekoppar. shoot me

2009-02-20 @ 16:36:56
URL: http://sillyhilton.blogg.se/
sparkling

kul idé att visa muggar!



svar; skulle väll kunna vara mjölken men då borde jag nog känna de varje gång ja dricker mjölk.

2009-02-20 @ 17:43:20
URL: http://miss-sparkling.blogspot.com
Emmapiraya

Du har ju så många muggar att du skulle kunna bjuda in oss alla fredagstemaskrivare på en kopp kaffe! Älskar dina salixkoppar!



Ha en skön helg!

2009-02-20 @ 19:51:30
URL: http://www.emmapiraya.blogspot.com
Marskatten

Vilken härlig samling muggar! Underbart!



Var rädd om Stig Lindberg...de är värda pengar...

2009-02-20 @ 21:47:11
URL: http://www.marskatten.blogspot.com
leopardia

Annika: det är så märkligt, man älskar kaffe och man älskar choklad, men fy för chokladbitar som smakar kaffe...



Fritt ur hjärtat: haha, jo, jag brukar säga att jag har ett rikt hem, för här finns det mesta - i många upplagor... Men att samla muggar är trevligt, så det tycker jag att du ska börja med, muggar gör en glad..



silly: haha, jag veeeet, jag ber om ursäkt att jag inte skrev om Paris Hilton du ;)



Sparkling: en del kanske inte tål kaffe, men synd är det...



Emmapiraya: Ja a, det skulle jag kunna och ni är Så välkomna :)



Marskatten: Jo, de är väl värda en hundralapp och lite till med fat och så, skulle jag tro... Jag har funderat på att sälja dem så att de får komma till nån som saknar en eller två eller så.. Vet inte hur många udda delar jag har, men ja, det är ju lite nostalgi, så de har blivit kvar...

2009-02-20 @ 22:14:32
URL: http://leopardia.webblogg.se/
Anonym

Massor av fina muggar. Muggar och koppar är ju en del av kaffet och det var jätteintressant att få se din samling som blivit en hel del. Marilyn Monroe skulle min dotter bara ÄLSKA!

Ha en fin helg!

2009-02-21 @ 00:20:13
leopardia

anonym: de brukar sälja marilyn monroe-muggar på ställen som rusta, om jag inte minns fel... och sådana där lite billigare presentaffärer...

ha en fin helg, du med :)

2009-02-21 @ 10:56:58
Sara

Vilka fina muggar, tycker den grona i mitten ser riktigt fin ut! Ja visst ar Ahus fint, men oj va trakigt att bo aret om da det ar allmant dott pa vintern! Tyvarr har jag inte taget bilden (man kanske inte far sno bilder pa natet sadar som jag gjort, hjalp det maste jag kolla upp!!) Lycka till med Tentan : ) Sara

2009-02-21 @ 13:09:25
URL: http://swedishmumuk.blogspot.com/
Moster Mjölgumpa

Kul att få se alla dina muggar. Salix var fina. Jag gillar också bilden på ditt röriga skåp. Precis sånt gillar jag. Mycket att kolla på och upptäcka, hittade t.ex. en Nittsjövas som jag också har.

2009-02-21 @ 17:57:53
URL: http://mjolgumpa.blogspot.com
leopardia

Sara: Det finns ju sajter med fria bilder, som man kan sno hej vilt... Men det är nog ingen fara, tror alla lånar bilder till och från :) Tackar, den där tentan vill inte skriva sig själv iallafall 'host host'.



Moster Mjölgumpa: Hehe, röriga skåp är mitt mellannamn... Och vilken falkblick, visst är det en Nittsjövas. Köpt på en loppis i Sollentuna.

2009-02-21 @ 18:35:11
Taina

Jag igen...det var jag som skickade kommentaren om att dottern ÄLSKAR Marilyn Monroe muggen. Jag kanske glömde fylla i mitt namn ;)

Ha en trevlig helg i alla fall.

2009-02-22 @ 03:48:52
URL: http://sisutaina.blogspot.com
leopardia

aha, då säger jag Hej Taina! Du glömde nog inte, men blogg.se laddar så länge och när sidan laddat klart så töms formuläret... Trevlig helg :)

2009-02-22 @ 10:29:16
Västmanländskan

Jösses, vad många roliga muggar. Nu känner man sig helt plötsligt lite tråkig ... ;)

2009-02-22 @ 21:19:02
URL: http://vastmanlandskan.blogspot.com
leopardia

Västmanländskan: men höganäs är alltid trevligt det oxå :) jag orkade dock inte fota alla muggar..

2009-02-23 @ 02:20:44


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0