Schlager, som att komma hem


Juhupp, så drar jag väl mitt strå till stacken och bänkar mig i soffan framför Melodifestivalens första uttagning...



Jag får väl faktiskt erkänna att jag inte gråter över det här startfältet. Både Alcazar och Caroline af Ivrig att vara igång ser det ut som!Ugglas... Jag har alltid hävdat att Mer Alcazar åt folket och världen vore ett lite bättre ställe... Och Carolin är iallfall nån som brukar ha snygga kläder... Eftersom den största delen, förutom att klaga på musiken, för min del, brukar gå åt till klädklagande... Nåja...  Inledningen med Caroline och - är det Martin Stenmark? är väl kanske inte så rolig som de menat det att vara... Varför sjunger och dansar Martin? Vi vet att han kan, måste han sälja sig igen?! Nä, ge mig Björn Gustafsson, ge mig Lasse Berghagen och ge mig Christian Luuk. Och på tal om den sistnämnde, så i år - Petra Mede och där är nån som är så snyggt klädd i sin rosa galaklänning att man nästan dånar. Tyvärr tycker jag att Mede är kul ungefär var 4e gång hon skämtar, inte mer... Vilket är lite synd, för bittra fruntimmer behövs!

Matti Alfonzetti, som har varit med och skrivit första låten... Jäklars vad det klingar bekant. Jag vägrar googla. Jag tänker hårdrock, jag tänker 90-talet... Snart kommer det att komma ett namnförslag på ett band... la la la li.


1. Nina Söderquist, "Tick tock":Ninas läderstass sitter som den ska.
"redan som fyraåring överröstar hon clownen Manne på en föreställning"...
jo, men hey, han pratar teckenspråk oxå, så det gör inte så mycket... Okej, jag har rätt - Alfonzetti är gammal hårdrockare, det här klingar 90tal så att det står härliga till... Om det är bra?! Jag har rethosta, jag hör inte så mycket vad de sjunger om, men aja, det funkar väl, men om fem minuter kommer jag inte att sjunga på den här iallafall... Jag är mer fascinerad över att folk inte fattar att det är svårt med brallor i skinnimitation... Det ser oftast bara ut som att de sitter helt fel...


2. Jonathan Fagerlund: "Welcome to my life"
Så trist det ser ut att det ser ut som att textförfattarna och musikskrivarna ser ut som att de sitter framför publiken där i Göteborg... Nä, fläska på med ett Greenroom... Tufft med kvinnliga musiker, även fast man inte kan säga hundra att det är dem som spelar på inspelningen... Nä, ge mig live och Anders Berglundsorkester... På håll, förvillande likt Enrique Iglesias pga blinblinget, jeansen och tröjans urringning...  Det är sånt här jag tror att de som läser Blondinbellas blogg gillar... Nog om det. Jag gör det inte. Jag blir dessutom helt nervös på killar som inte kan föra sig på scenen - det är så här jag tror det skulle se ut om Ingemar Stenmark ställde sig på scen och sjöng... Och den som inte fattar det kan googla fram några gamla intervjuklipp men nämnda karl och se hur han sitter...


3. Shirley Clamp: "Med hjärtat fyllt av ljus"
Än så länge verkar trenden att visa mycket hud inte ha slagit till bland brudarna i schlagerfestivalen... Men jösses, jag vill slå folk som skriver sådana här texter; 'blabla, i din blick finns allt som jag saknat, hjärtat fyllt av ljus sen dagen du kom, en ängel här i mitt hus' och alla andra klyschor du kan stapla på varandra och bygga världens tråkigaste ballad, som även känns som världens längsta... SNARK! Fast jag antar att folk röstar på Shirley, de brukar ju det...


4. Scotts: "Jag tror på oss"
Jag kanske är diskvalificerad från att skriva en kommentar till denna låt. Man kan säga att dansbandsmusiker är som katter - de har en förmåga att framkalla allergi.
Jag fattar inte... Har jag missat nåt?! Den rimmar ju INTE...?!

5. Emilia: "You're my world"
Jag är lite ledsen att Fido och Donald missar den här...
Den började i bästa härliga Motownanda, för att sedan låta som falsksång och ha en refräng som är popigt felplacerad... Men det är påklätt... Där ser man... Jag vet inte vad det här 'love love love' påminner om för låt, men det är nån... Just nu tänker jag Beatles, men jag tror minsann att det är nån heeeelt annan artist/er...


6. Alcazar: "Stay the night" Skulle du vilja stanna hela natten, med de här diskopralinerna?
Oh, värsta eurotechnon a la 93 i Alcazar-discotappning... Jag är nöjd, fast jag har dock lite svårt för Andreas sen alla rykten och utan Magnus är det inte lika kul... Neon! Jag blir nästan lycklig, trots att det egentligen är samma skräp som allt annat, haha... Det är är min givna favorit!


7. Caroline af Ugglas: "Snälla snälla"
Jag förstår mig inte på Petra Mede ett endaste dugg ikväll... Hur kul är det att skämta om att Caroline gett ut en skiva som hette och var Janis Joplin på zerbokratiska och att den inte gick lika bra som 'Joplin på svenska'? My GOD, vilket roligt skämt...
Okej, ska man skriva klyschiga ballader är det så här det ska göras!
Skitsnygga skor - turkosa stövlar! Hon är så förbenat cool att det är svårt att slå...


8. Marie Serneholt: "Disconnect me"
Är det den här tjejen som är tillsammans med Brolle jr? Refrängen är helt okej, men det är ju kören som gör att det låter bra, märkligt...  Hade gått att göra mindre otöntig och mindre intetsägande om det jobbats mer på framträdandet och att strunta i att försöka se sexig ut, samt att arrangemanget hade kunnat köra refrängstuket låten rakt igenom...

--

Jag fattar faktiskt inte heller det roliga i Medes klänningsbyten. Okej, skitkul, nu har hon en nunneoutfit... Jag måste ha totalt avsaknad av humor, för det här är inte kul nånstans...

Jagged Edge, är det som jag tror Matti Alfonzetti spelade, eller ja, sjöng i... Men nu har jag inte googlat än, så jag kan ha helt fel...


Här kan ni läsa vad DN tyckte...

(bilder lånade från svt....)

--

Och nu ska svt mjölka pengar igen och det ska röstas igen... Jaja...

Puss och kram

Andra bloggar om: , ,

Och jaha, det var inte Brolle, det var Måns Zernblabla...



Kommentarer
huga

hej där! ramlade över din skojsiga blogg via..vem minns jag inte längre! Har läst ikapp lite och jag må säga att du har en skrattframkallande blogg!

härlig recension av melodifestivalen! allt var klockrent förutom caroline hoho...ugglas, henne tycker jag är för mycket. men smaken är ju som---

köp dej nu en semla!

2009-02-11 @ 21:50:42
URL: http://hugalarssonsliv.blogspot.com


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0