Dags att studera? Här är några tips

Okej, jag tänkte lämna lite tips så här inför studiestarten. Först och främst - naturligtvis studera.nu.

Sen - kolla med din bank om de har något studentpaket. Jag menar inte att göra reklam, men Nordea har det, vilket innebär kostnadsfritt visakort osv... Och det går säkert att sno ihop något vilken bank man än har.

Om du är fackligt ansluten - kolla med ditt fack om de betalar din kurslitteratur. Vissa fackförbund gör det, beroende på vad du pluggar. Och passa på att sänk fackavgiften - man får lägre avgift om man är studerandemedlem. Endel fackförbund har även så att man betalar en engångsavgift på 100kr under tiden man studerar, så det kan ju vara värt att fundera på att gå med i ett passande förbund - om inte annat för att få den 'nyttiga' förbundstidningen.

Kurslitteratur hittar man ju oftast billigare på nätet. Jag brukar först kolla Lycknis. För ny kurslitteratur, som oftast är billigare än adlibris, bokus, cdon och internetbokhandeln gäller ju fritt porto om man studerar. Annars kan man söka bland annonserna för begagnad kurslitteratur.
Andra sajter för att söka begagnad litteratur är kurslitteratur.se, studbok.net, kurslitt.se, boktorget.se, bokbörsen.se och kolla även på antikvariat.net. Annars så kan man med fördel kolla upp olika högskolors second hand-butiker eller forum för bokförsäljning. Glöm för all del inte blocket och tradera.

Kolla även upp de medlemskort du har här och där. Fackförbundskort kan ge fri entré på olika ställen. Andra kort ger rabatter i form av procent på det man handlar. Kolla även skyltar vid kassan när du handlar, jag tror att det var i Örnsköldsvik jag såg att de, på Myrorna, gav 10% rabatt till studenter. Så utnyttja ditt studentkort.

Det var det, jag får återkomma om nya tips plingar till i skallen.

Puss och kram

Ja, om man nu kan spara pengar på att betala pengar... Men jag har hört att det är så det fungerar.
Nåväl, veckans bloggtema är ju pengar.



Kommentarer
Maria

Tack! =)

2009-08-18 @ 20:38:11
URL: http://catwalkqueen.blogg.se/
Niclas

Hej, tänkte bara påpeka att du glömt att nämna en väldigt grymt tjänst jag testade förra veckan! http://begagnadeskolbocker.se heter den!

2011-08-18 @ 20:33:18
URL: http://begagnadeskolbocker.se


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0