det är ju kul det här

Jag har såååå roligt just nu och har jag roligt så är det ju inte mer än rätt att ni får ha lika roligt;

"Verkets subjekt är alltså ett habitus i relation till en position, dvs. till ett vält. För att visa detta och, om jag tror, åskådliggöra detta, är jag tvungen att återgå till de analyser jag ägnat åt Flaubert. Där försöker jag visa hur sanningen om Flauberts projekt, vilken Sarte förtvivlat (och oändligt) söker i Flauberts egen biografi, är inskriven utanför individen Flaubert. Den är inskriven i den objektiva relationen mellan å ena sidan ett habitus som formats under vissa sociala villkor, och å andra sidan en bestämd position i det litterära produktionsfältet. Detta fält har självt en bestämd position inom den dominerande klassens fält. (De sociala vilkor, som formade Flauberts habitus, definieras genom de fria liberala yrkesgruppernas, "förmågornas", "neutrala position", i den dominerande klassen. De sociala vilkoren inbegriper även den postion som barnet Gustave inehar i familjen i funktion av hans födelserang, samt hans relation till skolsystemet.)
Jag preciserar litet. Flaubert, i egenskap av försvarare av konsten för konstens skull, innehar en neutral position i det litterära produktionsfältet. Det är en position som definieras av en dubbelt negativ relation (upplevd som en dubbel vägran), till å ena sidan den "sociala konsten" och å andra sidan den "borgerliga konsten". Globalt sett är detta fält självt placerat i en dominerad position inom den dominerande klasses fält. (Det var därför han tog avståmd från "borgaren" och den återkommande drömmen om en värdighet lik de kinesiska "mandarinerna" - vilken den tidens konstnärer generellt sett delade.) Detta fälot organiseras enligt en struktur som är homolog med strukturen hos den dominerande klassen i sin helhet. Vi kommer att se att denna homologi är principen bakom en automatisk, och inte cyniskt eftersökt, anpassning av produkterna till de olika konsumentkategorierna. Man borde utveckla detta. Men man ser med det samma att man utifrån en dylik analys förstår logiken i vissa av de mest väsentliga egenskaperna i Flauberts stil. Jag tänker till exempel på den indirekt fria diskursen, vilken Bachtin tolkar som ett exempel på att Flaubert har en ambivalent relation till de grupper vilka han låter föra dialogerna."

Tänk att man kan förstöra konst så. Det är imponerande må jag säga.

Puss och kram

Andra bloggar om: ,



Kommentarer
panki

Nej men gud, jag förstår inte ens vad det är du skriver? Fattar noll!

shit alltså...

2008-09-10 @ 22:27:29
URL: http://pancake.webblogg.se/
leopardia

panki: jag veeet. han är helt galen, han som skrivit detta... jag får lust att skicka mail till honom med "bla bla bla bla"...

2008-09-10 @ 22:31:41
Maria

Hihi varsågod! =D

2008-09-11 @ 08:48:56
URL: http://catwalkqueen.blogg.se/
Anonym

...I motståndets estetik beskrivs Flaubert inte med så neutrala ord...



Jag har ju gått runt och trott att han var ond - visar det sig nu att han trots allt är med i motståndarlaget?

2008-09-11 @ 08:49:16
leopardia

flaubert ond? hur tänker du då? jag känner att jag inte riktigt är beredd att påstå att han medvetet var så engagerad öht, han känns mer som en sån där filur som bara råkar göra en massa saker...

2008-09-11 @ 13:25:36
dr. no

Jamen, det är ju i motståndets estetik, 68-vänsterns heliga bok. den är inte direkt opartisk, om man säger så. Jag försökte dra ett dåligt skämt genom att liksom antyda att jag tillhör det "onda" laget, alltså alltid "de andra", som mest grundade sig på att jag kallar mig dr. no - som bekant en genomond bondskurk - men det gick ju lite i stöpet eftersom pseudonymen av någon anledning försvann när jag klickade "skicka"...



Ursäkta att jag förstör bland dina kommentarer. Sådan är jag ibland - jag är ju trots allt en äkta skurk.

2008-09-11 @ 14:42:15
URL: http://omniaabsurdumest.blogg.se/
leopardia

dr no: haha, jaha, haha... jag var iofs så insnöad på Bourdieu, att jag mest satt och funderade på vad han nu hittat på...

2008-09-11 @ 15:05:23


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0