saker som av någon anledning är underhållning

Ibland blir man bara matt. För det första, vad är det som gör att vi tycker det är kul att glo på fylleslag på färjor, via tv?
Och samtidigt börjar det bli tröttsamt att hela tiden försöka föra en nyanserad debatt kring problemet våldtäkt. Jag menar när detta 'hon får skylla sig själv'-attityden finns. Det här att det ses som ett kvinnoproblem.

"Vid midnatt omhändertar Anita Edlund en överförfriskad 21-åring kvinna på dansgolvet.
– Flickan var väldigt berusad. Hon hade en minimal klänning på sig och man vet hur grabbarna är. Det fanns en våldtäktsrisk, så det var för hennes egen säkerhet vi förde kvinnan till hennes hytt, säger Anita till Aftonbladet."

Den här meningen är ju som finn fem fel. Att lägga ansvaret på det potentiella offret. Suck, så förlegat att man knappt orkar påpeka det. Men så det här 'man vet hur grabbar är'-uttalandet som på nåt sätt legitimerar att alla män är potentiella våldtäktsmän. Jag vet inte, men som man och icke våldtäktsman skulle jag vara så förbenat trött på att folk anser att en 21årig kvinna behöver skyddas från mig. Att män inte kan kontrollera sin sexualitet, för de bara SKA ha en överdriven sådan... Trött på att patriarkatet lever på dessa små skithögar som begår våldtäkter... Osv osv...
Så för min del övergår det mitt förstånd att män inte gör mer för att förhindra att våldtäkter sker, att de inte är så sabla trötta på mansförtrycket att de inte höjer sina röster för att höras.

Nä, nu ska jag gå ut utan en tråd på kroppen, för det är min förbenade rättighet.

puss och kram





Kommentarer
Fido

Huvudet på spiken, igen!

Man blir verkligen helt matt...

2008-10-06 @ 17:38:55
Panki

Det är ju klart att man har rätt att va som man är å så, men samtidigt är det ju bra att man tar han om fulla småtjejer tycker jag.

2008-10-06 @ 23:17:26
URL: http://pancake.webblogg.se/
Maria Byström

Jösses. Vilken supertrist moral. Denna såpa verkar vara på allas läppar just nu. Och jag har inte TV5...



Men aldrig i livet att jag blir nykterist och slutar bära minikjolar. Och att "tolera" att bli utsatt för övergrepp pga det är fullkomligt uteslutet. Den som försöker får skylla sig själv... grrrrr

2008-10-07 @ 01:44:32
URL: http://tinnitussans.blogspot.com
Sofia

Jag kollade på gårdagens avsnitt och tycker idén verkar allmänt ointressant.

2008-10-07 @ 10:37:50
URL: http://nittonhundra91.blogspot.com
dr. no

Ja, det enda raka hade väl egentligen varit att spärra in alla männen i sällskapet, enär det ju var dessa som var presumtiva våldtäktsmän. Fast å andra sidan - de dansade ju. Och enligt Maskinen är det ju bara de som inte dansar som är våldtäktsmän... Fan, svårt det där.

2008-10-07 @ 13:51:28
URL: http://omniaabsurdumest.blogg.se/
leopardia

sorry allihop, jag kom av mig i svarandet på kommentarerna, jag hittade nämligen liam norbergs blogg, nyss.

2008-10-07 @ 16:24:21


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0