saker som händer

Okej, det kanske inte är någon sån där megahemlighet att jag inte röstar på det blå laget, men varje gång man snubblar över dem så suckar man uppgivet. Eller jag suckar uppgivet. Det här lär ju vara något som får allianskillarna att vilja duscha tillsammans i ren upphetsning. Med det här menar jag FRA och bla bla, att staten ska få tillgång till kommunikation. Nu är jag inte helt insatt i det här egentligen, men echelon har väl redan kirrat det kalaset, men visst att skapa hotbilder ger pengar, hela den patriarkala samhällsstrukturen lever ju på hotbilder. Nåja, det var inte det jag tänkte mala om. Jag mailar inte. Eller iallafall oerhört lite. Det jag tänkte berätta var mer att jag har insett att mitt liv havererat. Ringde a-kassan idag och snackade lite. Nya regler nya regler nya regler, tackar freddan!

Så här är det. För att få a-kassa får du ha varit borta från arbetsmarknaden i max 5 år. Så om du pluggar måste du jobba det 6e året. Okej, fine. Men till dessa 5 år räknas sjukskrivningar. Jag blir så glad. Eftersom det inte är så mycket man själv har kontroll över egentligen. Och eftersom det innebär att det inte är någon poäng för mig att fortsätta betala in a-kassa, eftersom jag ändå inte kommer att vara berättigad till någon om jag inte får jobb efter det att min utbildning är klar.

Jag har alltså varit sjukskriven från mitten på 2003 till följd av en överfallsvåldtäkt, började plugga och är jäkligt stolt över att jag klarade av det. Meeen, så för att livet ska bli lite lattjo, så har jag ju då betalat in a-kassa helt i onödan nu när jag har pluggat. Och jag har ingen säkerhet i framtiden. Jag råkar ju gå en utbildning som egentligen mest är slöseri med skattebetalarnas pengar och inte garanterar nåt jobb, så visst jag får väl skylla mig själv. Man ska inte rikta in sig på kultur.

Dags att begära utträde ur a-kassan. Man fick inte heller jobba ihop de där timmarna på två månader, utan det måste vara över ett halvår och även om man jobbar i ett halvår, så slås det ut på 12 månader så att man får urlåg ersättning.

Det finns risk för att jag kommer sluta som hemlös. Sittande under en bro och grilla marshmallows. En säng av kartong och gamla tidningar. Skitig och oduschad, men med överdrivet många skor.

Jag är bra osams med det här landet just nu! Snart är jag en sån där jobbig typ som tjatar om att "allt var bättre på Palmes tid".

Puss och kram

Andra bloggar om: , , , , , ,



Kommentarer
panki

Jo men du stumperumpan, du hittar säkert nåt jobb, så e d problemet ur världen :-)

2008-06-11 @ 22:23:36
URL: http://pancake.webblogg.se/
leopardia

panki: hehe, stumperumpan ;) ja, det är ju två år kvar, trots allt... men jag får inte ligga med folk för pengar, säger mamma...

2008-06-11 @ 23:47:50


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0