show and tell: matlagning

Denna gång är fredagstemat matlagning. Jag befinner mig ju dessvärre inte i närheten av min dator, utan är i mitt föräldrahem. Men skam den som ger sig, jag har försökt knåpa och leta i burken här och vissa saker - alla - är långsökta, men hey... Matlagning är alltså tema, hmm...

Jag gillar mat. Jag gillar mindre att laga mat. Detta beror mest på att jag inte riktigt lärt mig att hantera två varma plattor samtidigt. Hur kokar man makaroner och steker bacon för att få det klart samtidigt och inget ska bli bränt eller överkokat? Det är hemliga trick som visa kvinnor besitter, men däremot - när jag var liten hände det att det var Glassbilen som kom med mat. Mycket sällan dock Alldeles för sällan, men aja...



På Roskildefestivalen däremot, där är det Carlsberg som står för matlagningen;



Ibland vid matlagning händer det ju att man kryddar maten med det där lilla extra;



Fast egentligen räcker det emd att man säger smörstekta kantareller, för att det ska börja lysa ur ögonen på folk...



På husvagnssemestrar sker matlagningen över gasspis...



... men när man tittar närmre på vad som inmundigades, så har man ingen aning om varför hon såg så glad ut...



För mycket av det goda kan ge oönskade resultat...



Fast ibland går det inte alltid att skylla på räkorna, att magen putar ut...



När man var liten var man inte så kräsen vad det gällde mat, jag tror att vi alla åt samma gourmetmiddag - en flaska välling. Den smakade bäst i sällskap av bästa kompisen.. Och största rivalen...



När man går på Mulle, så har man förlagad mat i en ryggsäck, även kallad matsäck... med sig...



När jag inte fått mat på länge blir jag foderilsken..



I Spanien kan man äta mat till tonerna av flamenco...



Och i Frankrike äter de sniglar...



Och tigrar lagar inte till nån mat alls...

Fredagsbloggare:
Nilla,Simone,Anna,Desiree,
Annika, Anne,
Petra ,Anna-Saltis ,Millan ,AuroraBuddha,Anki,Lullun, Marianne,Victoria,Susanne,Lia,Cecilia,Leopardia
Anne-Marie, Marina, Marie
Strandmamman
M.K.B

OCH, nu är det uppehåll vad gäller Show and Tell fram till första fredagen i september...

Men vi får se om även Barbamorsan hakar på den här gången eller inte...



Läs även andra bloggares åsikter om , , ,



Kommentarer
Barbamorsan

Hej hej, jag ska knåpa i hop något innan tolvslaget :) har varit okristligt mycket i dag. Ha det gott o kram

2008-06-27 @ 21:42:41
URL: http://barbamorsan.webblogg.se/
Barbamorsan

Hmm måste bara kommentera Roskilde. Visst stod Carlsberg för en hel del matlagning, men oj oj alla dessa ljuvliga matställen med allt vad man kan önska phu det finns många andledningar till att jag vill åka dit igen, förutom musiken, stämningen och kulturen. Tänk så lustigt egentligen först fanns det ju knappt möjlighet att duscha nu finns alla bekvämligheter, ett steg närmare lyxlir för varje år. Hjälp vad jag vill dit nu...

2008-06-27 @ 22:01:53
URL: http://barbamorsan.webblogg.se/
Malin

Är det en ung Benicio del Torro som står och klappar händerna i Spanien?

2008-06-28 @ 10:27:50
URL: http://www.mollysgrove.se/
panki

Åh villka fina bilder!

Tricket med att lyckas med att göra flera saker samtidigt vid spisen är: Förberedelse- hacka tex löken innan man drar igång. Tänk igenom och ha en plan innan du drar igång.

Klart.

2008-06-28 @ 12:15:13
URL: http://pancake.webblogg.se/
Linda

Haha, härligt inlägg! Roliga bilder och mmm kantareller..

2008-06-28 @ 13:05:45
URL: http://songbirdie.blogg.se/
Hanna

Vilka söta små skurttar med vällingflaskor! Är det Leopardia i egen hög person?



Jag gillar mat. Jag är alltid hungrig. Och jag vill äta gott, annars kan det få vara. Eller inte. För jag blir ett monster utan mat...

2008-06-28 @ 14:44:34
URL: http://hannasplats.blogg.se/
leopardia

barbamorsan: jag har inte varit på roskilde sen 2000, men jag minns att pastan och köttfärssåsen var något man var sugen på långt efter att det var slut... vi var nog dock rätt snåla med matköpen, minns att vi köpe mackor och rödbetssallad och sånt inne i centrum istället...



malin: haha, jag tänkte inte på det då, men nu när du säger det så lite benicio över honom var det allt.



panki: jag har förstått att en del i tricket är oxå att stå vid spisen... ??!! ;)



linda: hehe, det är något med smörstekta kantareller ;)



hanna: jajamensan, det är Leopardia med storebror som hugger in på favoritmaten/drycken... mat är alltid trevligt, just nu är jag inne på allt som smakar sweetchili...

2008-06-28 @ 16:03:39
E

Det skönaste med dessa bilder, förutom den 1000 år gamla släden/boben du och din bror sitter på, är din mammas klänning och alla möbler och prylar på den bilden. Tufft.

2008-06-28 @ 23:07:31
URL: http://pelin-pelin.blogspot.com
Fritt ur hjärtat

Hihi, vilket roligt inlägg. Toppentolkning.

2008-06-29 @ 14:39:30
URL: http://fritturhjartat.blogspot.com/
leopardia

E: boben är kung, skulle man kunna säga, hehe... Hyllan på bilden finns här på loppisen och är till salu, eftersom den inte får plats hemma hos mig... katten i hyllan står hemma hos mig, spritflaskorna har jag nog använt till bakning och den gröna lyktan har åkt till erikshjälpen nån gång... det är vad jag vet...



Fritt ur hjärtat: hehe, tackar!

2008-06-30 @ 22:14:15


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0