en av de sköna konsterna? imorgon kanske, inte idag...

jag sitter och funderar lite på pirate bay och surfade lite dn... och det här att de seriöst lägger pengar på rättegångar angående ifall det är olagligt att länka till upphovsrättsskyddat material. och då väljer de pirate bay som första alternativ... hmm, jag känner lite som pierre andersson, varför inte gå på google direkt? men det känns otroligt fånigt när det finns annat att lägga pengar på i den här världen. och än mer störande saker som sker via internet... det som slår mig är ju det svåra i att döma i ett sånt här fall, där man gissningsvis kan anta att flertalet själva använt sig av tpb för att ladda ner nånting. man undrar ju om herr åklagare själv hunnit städa på sin bakgård innan han gav sig in i den här jakten... men ja, det är ju bara spekulationer.

visst förstår jag debatten om att man så att säga stjäl från upphovsrättsmännen och konstnärerna blir lidande, men de facto är att man idag kan se upphovsmännen till pirate bay som konsnärer och sajten som ett interaktivt konstverk i den meningen som alla communityn egentligen är. en cybervärld att kliva in i, beröras av och ta moralisk ställning till. man kan jämföra det med att göra konst av campbells tomatsoppa tex, fast att idag ger den tekniska utvecklingen andra möjligheter. så även om det är sk nätpirater, så genom att stänga ner tar man bort en viktig del i den både kulturella och sociala utvecklingen.

det var den tanken.

puss och kram


Andra bloggar om: , , , ,



Kommentarer
Maria

Snart tävling hos mig, ge gärna förslag på en bra typ av tävling :)

2008-01-28 @ 15:54:19
URL: http://mariapettersson.blogg.se
Matilda

Kul att du är med och tävlar :)

2008-01-28 @ 18:39:08
URL: http://matildafrisk.blogg.se
Annika

Nu har jhag hunnit läsa ikapp på din blogg!
Vad mysigt med EM i konståkning.
Jag är ju stort fan av den sporten, men har inte sett ngt alls av EM.
Får väl skylla på att jag varit söderut ett tag.
Gillar dina stövlar på mobilbilden, snygga!!
Vinterbilderna var också så vackra.
Skandal att ni knappt haft en snöflinga den här vintern, s¨märkligt...

2008-01-29 @ 01:50:21
URL: http://kankaglenreston.blogspot.com
leopardia

annika: välkommen tillbaks :)
jag skulle faktiskt nästan tro att det går att se lite av em:et på svt.se... kanske...
tackar för allt annat. och ja, skandal är det vad det är, den här snöbristen :)

2008-01-29 @ 14:06:19


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0