jag blir så trött


Min mamma har en väninna som är smått överviktig och hjärtproblem till följd av det. Så hon har träffat X antal dietister. Problemet är inte dietisterna, utan att gillar du att äta så hör du det du vill höra. Den senaste dietisten sa 'ät vad du vill'. Ett mycket bra råd, men jag tror nog att det fanns någon slags klausul där i kontraktet att ät inte hur _mycket_ du vill. Varför jag nämner det här är för att jag läste DNs artikel där nån(jaja, Annika Dahlqvist) läkare säger att fet mat ger bättre hälsa. Jag ser inga fel med det när hon säger det i samma mening som att kolhydrater är livsfarligt. Strunta i brödet - ät osten och smöret. Kruxet är väl kanske att ge dessa råd till nån som är matberoende. Men det var inte det, det jag tyckte var lite lustigt var hennes 'oj oj, jag har inte gått ner i vikt trots att jag försökt tuuuusen gånger, men nu äter jag FETT och går ner i vikt'
Mjae, skulle jag vilja säga, DU HAR JU TAGIT BORT KOLHYDRATERNA, så var inte det liksom självklart?!
Och hon hänvisar till kostrådsetablissemanget, pikar dietisterna lite och att de har haft fel;
"Det har gått några veckor sedan hon tvingade Socialstyrelsen på knä och erkänna att hennes uppmaningar till diabetessjuka och överviktiga att äta fullvärdigt fett och helst inga kolhydrater inte stod i strid med vetenskapliga bevis eller beprövad erfarenhet."
Jag tror faktiskt inte det finns nån som uppmanar diabetessjuka att äta massa kolhydrater, då de fungerar rätt likt socker. Och det är klart, tar du bort alla kolhydrater ur kosten så finns det rätt stor risk att du behöver fett för att överhuvudtaget överleva. Helt ärligt orkar jag inte med dessa sensationsdieter. Sluta med det! Allt handlar om enkel matematik; om du rör på dig och bränner fler kalorier än du äter, så går du ner i vikt. Det finns liksom inga genvägar. Hur mycket du än vill.

Nå, ska kanske kika lite på tentan då. Puss och kram

Andra bloggar om: , , ,



Kommentarer
E

Kan man inte äta kaka och gå ner i vikt? Jag vill ha en sån diet... Ät hur mycket bulla du vill:)

2008-02-18 @ 19:33:55
URL: http://pelin-pelin.blogspot.com
leopardia

E: ät kakan och låt M springa?! kanske funkar, man måste ju testa alla former av dieter innan man kan ta patent på dem ;)

2008-02-18 @ 19:55:48
Dilan´s

hej va med i min tävling på min blogg =)

2008-02-18 @ 20:49:45
URL: http://www.dilo.blogg.se
.Westerdahl

svar: hahaha, ja så kan man ju också tolka det! ^^, hahaha!

trevlig kväll! :D

2008-02-18 @ 22:04:41
URL: http://westerdahl.blogg.se
Alexandra

Åh så skönt att du säger det. Jag är så trött på alla fraser som "jag får äta hur mycket jag vill" eller "det är jättebra att äta många mål om dagen" och bla bla... De som gillar mat äter många STORA mål om de får... Ha ha... inte så konstigt kanske. Man försöker väl alltid hitta genvägar :)

2008-02-19 @ 08:27:53
URL: http://whattowear.blogg.se
Zac

"Kostrekommendationerna vid diabetes är i princip desamma som Svenska Näringsrekommendationer som gäller friska." (Källa: allt om diabetes.se - http://tinyurl.com/yroyy5)

Då handlar det om 55-60E% kolhydrater i kosten. Det är det vanliga rekommendationerna till diabetiker. Fantastiskt, jag förstår att du inte tror på det, så jag skall servera ytterligare en sanslös sak - Kostråd till diabetiker baseras inte på studier av diabetiker, utan friska - http://www.fetmaparadoxen.se/studier/hedbrant_2000vet_dnsg.pdf

//Zac

2008-02-19 @ 16:05:23
URL: http://wiktzac.blogspot.com/
leopardia

zac: det är ju skillnad på kolhydrater och kolhydrater och bla bla det annika pratade om var eg snabba kolhydrater som finns i vitt bröd tex. Men det jag såg från dina länkar var att diabetiker skulle äta enligt tallriksmodellen och ja...? men jodå, jag tror dig.

2008-02-19 @ 16:32:40
URL: http://leopardia.webblogg.se/
Zac

När SLV fick på tafsen i höstas skyndade de sig att säga att deras kostråd endast gäller friska individer, något som helt gått dietisterna förbi...

Men visst är det skillnad på kolhydrater och kolhydrater, men det intressantaste är att det trots allt måste vara ett egenvärde för diabetiker att minimera insulinet, som dels ger fetma och dels är kärlretande och därför ger problem med blodkärl i ögonbottnen och i fingrar/tår senare i livet. Så logiken säger att ju mindre insulin, desto mindre kärlproblem. Logiskt. Så varför äta 55-60E% av det som kräver insulin? Vi som biologiska varelser behöver inte en enda molekyl kolhydrater utifrån. För övrigt så är socker = kolhydrater.

Nu är det inte meningen att jag skall kidnappa din blogg, vill bara att människor skall tänka till...


//Zac

2008-02-19 @ 18:31:58
URL: http://wiktzac.blogspot.com/
leopardia

Zac: Tänkande människor är alltid positivt! Jag tycker att man ska undvika snabba kolhydrater och vitt, helt enkelt. Men jag tycker inte heller att man ska köra Annikas diet, eller Atkins, för den som vill då, same same but different, om man är matberoende och gillar att äta. För det finns ju ett näringsvärde att ta hänsyn till oxå.. Men de senaste åren har väl gått ut på att socker är farligare än fett, så hon känns otroligt sensationslysten för att vara inaktuell. Kalla mig naiv, men jag tror helt enkelt att en morot är bättre än grädde.

2008-02-19 @ 18:43:20
leopardia

Leo: Visst är det så, det är väl ungefär det jag skrev... Men jag är fortfarande övertygad om att en morot är bättre än grädde...

2008-02-20 @ 11:48:00
Zac

Ett roligt experiment man kan göra när som helst är att försöka äta sig mätt på vitt bröd, eller choklad. En av dessa kommer sätta illa stopp lååångt innan magen är full. Fett signalerar att nu är det nog, kolhydrater ger aldrig de signalerna utan där får man äta till magsäcken är full...

Men det viktigaste är att man är i fas med den diet man äter, och att man klarar av den i längden. För tjockisar kommer inte undan - man får äta diet resterande del av livet. De som säger annorlunda livnär sig säkert på något, typ VV...

//Zac

2008-02-21 @ 13:50:45
URL: http://wiktzac.blogspot.com/
leopardia

zac: haha, nä, det var inte alls ett roligt experiment ;) men man kan ju kombinera det och trycka i sig radiokaka...
Det beror ju på vad man ser som diet oxå; att äta nyttigt är ju inte direkt någon diet enl mig, utan bara sunt förnuft. Matematiken där. Sen finns det ju ett rätt osunt skönhetsideal, men det är ju en annan historia.

2008-02-21 @ 14:19:41


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0