show and tell: kokböcker

Ojojoj, snart är fredagen över. Jag har haft en bra fredag, men mer om det nån annan gång, för nu är det dags för Show and tell.

Idag är temat kokböcker och det är det  Mia som har bestämt :)

Jag äger ett gäng kokböcker, vilken kanske inte är så chockande när jag äger rätt mycket böcker överhuvudtaget. Dock gillar jag egentligen inte att följa recept utan om jag gör någonting - bakar eller kokar - så gör jag det mest på en  höft sisådär. Improviserar ihop något. Så då kan ni ju genast utgå från att jag inte gör så överdrivet avancerade grejer, nej. Annars är det väl mest som så, att jag googlar fram Leilas recept på muffins...

Men den coolaste kokboken i min hylla är;



Och jag har inte ens sett ett endaste avsnitt av Sopranos.... hum hum...

Annars finns det mesta för alla smaker och behov;



Älskogsrätter och kärleksdrycker... Som tex innehåller;



Hmm, kan man säga att den 6e december är före förste maj???

Annars finns det ju gamla klassiker som;



Just den här upplagan är från 1930 och nu kan jag passa på att be lite om ursäkt för blixt och grejer, men det är mörkt och jag orkar inte tända lampan och blixten sitter fast på kameran och går inte att vinkla, så..
Och för att jag fotar recepten, men jag orkade inte scanna... Så, så var det med det :)

Nåväl, jag hajade till lite när jag vid en snabb genombläddring såg;



Tur nog innehöll den inte ett endaste litet piggsvin...

Och längst bak i boken;



har de lagt ut lite bilder på fåglar och fiskar och annat... Kan ju vara bra utifall att jag skulle få för mig att springa ut i skogen och jaga rätt på en fågel att dräpa... Jag menar så att jag vet vad det är för fågel jag jagat rätt på...

Nä, nu tackar jag för mig. Puss och kram



Fredagsbloggare:
Nilla,Simone,Anna,Desiree,
Annika, Anne,
Petra ,Anna-Saltis ,Millan ,AuroraBuddha,Anki,Lullun, Marianne,Victoria,Susanne,Lia,Cecilia,Leopardia
Anne-Marie, Marina, Marie
Strandmamman
M.K.B
Ulrika
Jemaya
Nina
Kicki
Barbamorsan
Mia
Emma

MiaD
Tätorts-Anna
Maisuoi
Inga-Britt

Lena






Kommentarer
Fritt ur hjärtat

OH! Sopranos, jag har sett många avsnitt, den boken måste jag kolla efter! Gamla kokböcker är vackra, men lite konstiga... vad åt man förr egentligen;-)

2008-12-06 @ 13:58:34
URL: http://fritturhjartat.blogspot.com/
Petra C

Jag gillar att du fotat recepten. Man ser riktigt hur gamla de är!

Själv har jag inte hunnit med show and tell den här fredagen. Får se om jag inte gör ett litet inlägg nu så här i efterhand i alla fall.

2008-12-06 @ 21:58:26
URL: http://petracanberger.blogspot.com/
dess

eeey... vi måste kolla julskyltningen på nk:s fönster i år igen hahaha



tydligen massa godis

2008-12-06 @ 22:07:29
leopardia

fritt ur hjärtat: den går säkert att hitta till ett rimligt pris numer, för det är ett par år sen den kom :)



petra c: det är inte så noga, fredag eller inte fredag, det spelar som ingen roll ;)



dess: jaaa, klart att vi måste!


2008-12-08 @ 00:38:27
Annika

Mycket BRA tolkning, precis som alltid hos dig! KUL med alla gamla kokböcker du visar! Coolt. Med kärleksdrycker och piggsvinstårtor!

Sopranos kokbok har jag sett mkt i bokhandlarna här. Den är nog superbra!!!

2008-12-08 @ 13:41:09
URL: http://kankaglenreston.blogspot.com


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0