dagens citat, närå


jag tänkte att jag skulle dela med mig lite av det jag för tillfället läser och låtsas att jag finner så pass intressant att jag fortsätter till nästa sida:
"medan allt detta skedde, utarbetade regeringen en valordning som publicerades den 29 januari 1789. Detta blev för övrigt inde den enda valordningen, Paris hade nämligen en särställning och fick sin valordning först den 23 april. Enligt kutymen under ancien régime beviljades vissa undantag; så fick till exempel provinsständerna i Dauphiné rätt att själva utse provinsens representanter, en förmån som aristokratin i alla andra provinser förgäves hade påyrkat. I detaljerna var valordningen ofullständig. Förteckningen över valkretsarna, les bailliages, fordrade retuscheringar och den administrativa geografin var så svävande att vissa socknar blev stridsäpplen mellan två eller flera av dem.
Inledningen i bailiages gick tillbaka till Filip Augus och deras ledare hade ursprungligen haft hela den administrativa makten. Men 1789 var dessa, under namnet Grand Baillis, endast utrustade med honorära befogenheter och les bailliages var närmast att jämföra med domsagor. Under århundradenas lopp hade de starkt vuxit i antal; till ytinnehåll och folkmängd uppvisade de mycket stora olikheter. Man särsklide för övrigt rätt godtyckligt; bailliages secondaires som inte sände representanter direkt till generalständerna utan med fjärdedelen av sina elektorer utökade elektorsförsamlingen i ett bailliage principal.
"
håll till godo liksom.

den som känner sig sugen på att läsa denna bok kan ju hojta till så återkommer jag med författare och titel...

Andra bloggar om: ,


Kommentarer
Tinnitussan

hahahahaha. Den där MÅSTE jag bara läsa ;-)

2007-08-26 @ 15:03:42
URL: http://tinnitussans.blogspot.com
ET

Fniss, ibland saknar man ju inte studietiden. Får du någon gång sömnproblem finns det en bok som Kapital, rationalitet och social sammanhållning som jag kan rekommendera *asg*
http://www.adlibris.se/product.aspx?isbn=9172274247

2007-08-28 @ 03:10:34
URL: http://et2006.blogspot.com


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0