jag är den där som är just så där. jo.

saker gjorda: handlat, och ja, inte mycket annat
alkoholintag: drack kanske en halv öl i polen, men nu firar jag med ett glas bubbelvin
dagens fråga: och vad hände egentligen?
dagens låt: har lyssnat på polsk musik idag, så fråga mig inte om låttitlar
dagens känsla: är det inte kenta som gör en låt som går "Just idag mår jag bra"...
dagens citat: "oh, speaking of which, i found out that you can drill the back of the caliper on the curvy ones, and then smack the pin out! I'm gonna try that since i'm not gonna have the old one anyway"


ok, jag börjar med polen. så otroligt deprimerande och kvävande land. men jag hade det givetvis bra ändå. massa lyx med att bli bortskämd av min polska mamma. och ja, hennes syster med man. mat och mat och glass och svampplockning och intressanta turer och allt. först var vi på landsbygden och sen två nätter i warzawa. första kvällen var vi i gamla stan. man kan säga att det kanske såg ut som gamla stan i stockholm, fast ja, med lite sviter från kriget fortfarande då. men lugnet. det var helt lugnt och fridfullt. inte massa hets som i stockholm. förvisso finns det fullt med vakter och poliser som vandrar runt i polen, men man märker knappt av dem. hur som, så fick jag höra nåt jag aldrig har hört förut. jag hörde dragspelare som spelade klassisk musik. helt plötsligt spelas mozart på dragspel. helt underbart, så jag köpte några dyra skivor, bara för att ta med hem. det är säkert jättevanligt, men jag har aldrig hört det förut iallafall.

morgonen efter begav vi oss till en marknad, eller bazar, som det heter. för att komma dit gick man genom en annan marknad, där främst asiater sålde kläder och skor och annat. och nu snackar vi typ kungsgatan full med stånd som sålde skor och sen några kvarter till med grejer och kläder. helt galet, man bara glodde på alla skor... och varför jag nämner att det var asiater var för att jag funderar så på varför man väljer att ta sig till polen för ett sånt projekt... men, men...

sen den andra marknaden... där såldes det lite mer märkesgrejer, filmer, kristall, smycken, husgeråd, ryska armégrejer och ja, sånt. massa färgade killar, åter igen, vet inte varför man väljer polen, men ja, de kunde iallafall engelska, vilket inte är det vanligaste att folk kan i polen. hur som köpte jag ett par nikeskor, som jag sen såg var fejk, men, men. de kostade under hundringen iaf... men sååå klantigt att inte se det på en gång... sen köpte jag en kristallvas, bara för att det ska man göra i polen. betalade 90 spänn och fick veta att om det varit tex orrefors så skulle den ha kostat 3-4tusen, så... sen en kenzoparfym, en pumajacka, lacomemascara, visseljohanna, kolor, jacka, falsk diorring - bara för att, armband, magnet med rysk gumma... hmm... ja... försökte hitta dragspelsmusik, men de sålde bara det senaste... hur som, helt plötsligt slet folk ihop sina grejer och började springa där vi gick och så vips uppför trappan där vi gick så for ett antal maskerade män fram. de slängde ihop alla grejer som lämnats. det var tullen som gjorde razzia. rätt märklig känsla att stå där bland maskerade, beväpnade män och inte vara ett dugg rädd för sin egen skull... antar att de var maskerade för att undvika hot annars...

och nu lite bilder; huset där vi bodde på landet bla. hus med kulhål från kriget kvar i väggarna och ja... går att se mer på resedagboken...

                                                   

jo, och där på landet, i nån by, så klippte jag av mig håret kort. och färgade det. för runt 180-200spänn. spännande upplevelse med tanke på att jag inte kan ett ord polska och de inte kunde ett ord engelska. men det är sååå skönt med kort hår och jag hade ju tolk innan de började klippa iallafall... tror det finns en bild på eländet på resedagboken jo... fast jo, jag ser ju naturligtvis helt miffo ut och nästa gång jag klipper mig ska jag klippa ännu kortare... men det är sååå skönt att inte behöva ha nåt hår att sätta upp i tofs eller så...

jaha, sen kommer jag hem och här hemma en natt, sen ringer polisen
- hej, jag heter anna och ringer från polisen i huddinge angående...
då har de fått in en matchning på dna igår, så det sitter en kille häktad för nåt annat, nånstans i sverige, som visade sig vara min våldtäktsman. de ville dock inte säga vad han gjort eller vart han fanns, men, men, inte i stockholm iallafall. så nu kommer det väl att bli rättegång och det känns lite nervigt jo... jajx. men det är väl bra om han får uppleva ett "snopet liksom".... och så vet jag vart de hittat hans dna nu. i mig, helt enkelt. så var det med det.

annars så tänker jag då försöka tillbringa närmsta dagarna med att slappa och fika och rå om mitt hem...

männen, kärleken? haha, tydligen en gräddbakelse är man...
och jodå, visst fanns det heta polacker. många. långhåriga. och korthåriga. men ja, som sagt, de är inte så där jättebra på engelska då'ra...

ja, nä, nu får ni ha det så bra gnosisarna

och jodå, brorsan flyttar nog till lund iallafall... han skulle få veta idag om han börjar den 1a september eller om de behåller honom hela uppsägningstiden... så jag får väl börja kolla utbildningar där nere kanske...



Andra bloggar om: , ,


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0