festivalia

Så var det festival igen. Många svenska bidrag med, men helt fel bidrag dock.


1. Safura
Azerbajdzjan

Jag trodde aldrig att den här skulle gå vidare överhuvudtaget, när jag hörde den första gången. Det lät helt bisarrt när hon började med sitt dripp dropp, nu verkar den vara förhandstippad och jag vet inte om hon har tonat ner den, men den verkar inte lika galen längre... Men inte min favorit. Snyggt smock i klänningen dock. En sådan skulle jag vilja ha, fast längre och utan knasigt extra släp. Texten är förresten riktigt, riktigt bra, minus det där att någon doftar läppstift igen.. Vad är det för nåt?!

 

2. Daniel Diges
Spanien

Kul, publiken smiter upp på scenen. Sånt rockar. Jag har inget emot den här låten, jag tror dock inte att den placerar sig allt för högt...

 

3. Didrik Solli-Tangen
Norge

Tråkig låt, men hans röst ger en gåshud. Det är alltid, och jag menar alltid uppskattat när folk verkligen kan sjunga. Men ja, Westlife fick ju en hit med den här låten, så varför inte.

 

4. Sun stroke project & Olia
Moldavien

Något är fusk. Idol-Ola tävlar för Moldavien. Det här bidraget vinner ju på att sångerskan är stencoolt makead och klädd och att låten är lite fart i...

 

5. Jon Lilygreen & The Islanders
Cypern

När jag såg videon till den här så undrade jag vad det var. Såg ut som att några högstadieelever hade filmat med mobilkamera och allt var bara skit och ja, jag gäspar nu också.

 

6. Vukasain Brajic
Bosnien Hercegovina

Den här låten funkar... tills gladsången börjar och man hör texten - något i stil med åskan och blixten går hand i hand... voj voj..

 

7. Tom Dice
Belgien

En av de där med bra röst igen, men en ballad och man gäspar lite... igen... eller fortfarande... Men jag tror säkert att han får släppa flera finstämda plattor i höst... och hösten efter det...

 

8. Milan Stankovic
Serbien

Alla kommenterar håret, jag tycker att det är härligt att de kör lite 80talsstuk på hela framträdandet. Det är balkan och det klingar väl oftast rätt härligt. Men jag vet inte vad jag har för favoriter nu när Anna inte är med. Men den här kanske ligger topp tio iallfall...

 

9. 3+2 featuring Robert Wells
Vitryssland

Det här är absolut det hemskaste i hela tävlingen. Inte pga av Robert Wells, som man kanske kan tro, utan det låter föööör illa. Förresten, har det retts ut någonstans varför Robert Wells är med där??

 

10. Niam Kavanagh
Irland

Det är ju inte så att jag hatar ballader, men de får ju gärna vara icke-tramsiga och hej och tjena... Det blir lite trist bara...

 

11. Giorgios Alkaios & Friends
Grekland
Det här är en av de låtar jag satt under semifinalen och tänkte att 'ja, men det här är inte så illa ändå', får se om jag fortsätter att tycka det. Han har ju iallfall coolast dansare, även om de bytt ut gothoutfiten till vitt. Och så kan jag inte hjälpa att jag tycker att han påminner om Peter Stormare... Ja, men den här kvalar nog in på topp fem av mina fravoriter.

 

12. Josh
Storbritannien
Waterman och Stock kanske skulle ha lånat in Atkin. Alltså, mina lurar är alltid fyllda med 80tal och bara 80talsmusik. Men varför slänger de in en kille utan vare sig röst eller självförtroende. Ge mig Rick Astley och jag kanske inte hade försökt stoppat in kudden i öronen. Jag gissar på låååg placering.

 

13. Sofia Nizharadze
Georgien
Jag har missat den här varje gång hittills. Eller jag har ju sett och hört den, men varje gång när den är slut tänker jag 'faen, nu glömde jag att lyssna' och det är väl så. Den är ungefär lika bra som vad jag tycker att filmen Titanic är... Jag fattar inte, hur många oscars fick den där sabla filmen egentligen? Hmm, undra vad jag ska göra imorn? la la li... Jag ska nog skippa sommarkurserna iallafall och nöjesläsa lite istället. Ska nog läsa Kunzelman och Kunzelman, som nästa bok.. Och sen ska jag nog läsa... jaha?! nu var låten visst slut - igen.

 

14. Manga
Turkiet
De här hade ju iallfall snyggaste videon. Jag skulle inte jämföra dem med Linkin Park, kanske för att jag är beredd att ge mer cred till dessa killar, trots sammanhanget de uppträder i. Jodå, det funkar bra på scen också, de är coola. Robotbruden är cool.  Den här är garanterat topp fem för mig och ja, gissningsvis topp fem även för alla andra.

 

15. Juliana Pasha
Albanien
När jag hörde den här, blev jag lite orolig för att Tysklands låt helt plötsligt skulle försvinna i mängden. Jag gillar hennes Blondie-Michelle Pfeiffer-frilla. Jag gillar låten också, trots att texten är rätt banal... och nu har jag tre låtar bland mina topp fem... Hmm...

 

16. Hera Björk
Island
Det här är bara dåligt, en refräng som lyder 'jag vet inte'... jaha. Någon ballad-techno jag inte förstår mig på iallafall.

 

17. Alyosha
Ukraina
Jag tror att det var den här låten som dess tyckte var skit. Jag gillar ju det här. Hon har ju faktiskt en röst som helt och hållet passar låten och som får en att vilja höra henne göra Iron Maiden-covers.

 

18. Jessy Matador
Frankrike
Frankrike är mitt favoritland när det kommer till Schlagerfestivalen. De kör sitt race och skickar alltid knepiga låtar. Galningar som springer runt runt på scenen och så. Nu är inte den här knepig, men det är ju en fotbollsVM-låt i SchlagerEM och har ingen text alls. Videon är helt sexistisk och värre än värsta rapvideo, men jag blir gald ändå när jag hör den här...

 

19. Paula Seling & Ovi
Rumänien
Jag gillar att de spelar flygel som sitter ihop och att de tittar på varandra när de sjunger. Jag vet inte, törs jag lägga den här som fjärde låten jag har bland mina topp fem?! Jag gör nog det.... Sen har hon ju en supertuff outfit för att gissningsvis ha passerat 30

 

20. Music group of Peter Nalitch
Ryssland
Det här är så ryskt att det är såå skönt och sen är allt på skämt. Eller skämt och skämt, men ja, ni vet.  Jag skulle nog lägga den här på plats 7 iallfall... Jo, så är det...

 

21. Eva Rivas
Armenien
Om nu folk tycker att Angelina Jolie är snygg så kanske de ska åka till Armenien... Och om man tänker på att hon är över två meter lång, så fatta vad långt hår hon har!! Jag är förstummad. Undra om allt är hennes eget hår. DET vore ballt. Låten här helt okej och hon har en skön röst. Tror inte att den vinner, för jag tror att Tyskland vinner.

 

 

22. Lena Meyer-Landrut
Tyskland
Om Tyskland inte vinner är det något som är fel. Klart ballaste rösten typ någonsin. Klart ballaste dialekten typ någonsin. Kanske att det låter bättre på skiva än live, men hey, jag har inte tänkt att gå på någon livekonsert med Lena...

 

HAHAHA! Dagens skämt var riktigt roligt! Syftade på att kvällstidningarna löpade med *LÄGG NER SKITEN* när Anna inte gick vidare... 'Ja, nu gick ju inte Sverige vidare till fotbollsVM så nu lägger de ner fotbollsVM, så går det när Sverige inte går vidare i saker och ting, då får det konsekvenser'...

 

23. Filipa Azevedo
Portugal
Jahapp, den här gick vidare men inte Anna. Okej, Portugal kanske förtjänar det lite mer, men min käke är trött på att gäspa.

 

24. Harel Skaat
Israel
Ja, det är väl inte riktigt PK att undra varför Israel är med i SchlagerEM, mwn det skapar förvirring för oss som lärt oss Europas länder på ett helt annat sätt. Men visst, jag kan vidga mina gränser, mer än gärna. Jag misstänker dock att Palestina inte riktigt har tid att skicka bidrag till SchlagerEM... Dock fattar jag inte hur den här kan vara förhandstippad att vinna allt och hela skiten... Jag tycker inte att det ens är bra som ballad. Eller röstmässigt. Det är bara... ett svagt okej.

 

25. Chanée & N’evergreen
Danmark
Ja ja ja, vi har hört det förr. Det är kul att han har uniformsjacka dock. Varför jag tycker det?! För att det är ett plagg som används för sällan trots att det jämt borde finnas med på scenen. Jag gissar att den här kommer topp tio dock... Kanske inte att den hamnar där hos mig. Eller nä, det gör den inte, men jaja...

 

Och nu kommer Spanien igen - pga publiken som smet upp på scenen. Undra om det kommer att låta annorlunda än sist. Jag tvivlar.

 

 

Här kan ni läsa vad DN tycker.





Kommentarer
Panki

Rätt låt vann :-)

2010-05-30 @ 13:13:23
URL: http://pancake.webblogg.se/
Garderobsgrubbel&Byråbekymmer

ja jag kan hålla med om att det var konstigt att hon ens bjöds in..vad var syftet..hade ju hellre sett bara nathalie i så fall.

2010-05-30 @ 16:13:56
URL: http://pyttis.blogg.se/


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0