Auktion, Hollywoodlegender och Las Vegas

Det har ju varit lite snack i tidningarna om den auktion som gick av stapeln i slutet på juni. Den 'Hollywood Legend'-auktionen som tog plats på Planet Hollywood i Las Vegas. Jag hade gärna sett mer snack kring den. Jag vet, ytligt, men vi har inte riktigt den traditionen här i Sverige, det här med kändisauktioner. Vi har Bergmanauktionen och den var fascinerad, om man nu fascineras av hur ett tings värde kan dra i väg till skyhöga siffror baserat på vem som en gång ägt det. Och sen har vi haft några konstmecenaters samlingar som auktionerats ut och där priserna småtravat lite, just baserat på proveniens och sammanhang.

Personligen kanske jag inte tycker att röntgenbilderna på Marilyn Monroes bröst går från utropspriset på 3000 dollar till 45 000 dollar är så där särskilt intressant att spekulera i, även om jag tycker att bilderna är rätt coola i sig, som bilder, då det ser ut som om hon poserar. Men däremot tyckte jag att det var lite kul att bläddra igenom Anna Nichole Smiths Marilyn Monroe-samling.



Och lite så där att man blir sugen på att skaffa sig ett stooort hus för att kunna dekorera sina möbler;



Utrop: 300 - 500 dollar, gick för 1250 dollar.

Marilyndelen av auktionen är givetvis massor med bilder, checkar och andra pappersting. En del kläder också. Och så givetvis: hennes Chanel no 5




Utrop: 1200 dollar, såldes för 9375 dollar

Något jag själv inte skulle ha tackat nej till är;



Clarke Gables manus från The Misfits. Ett utrop på nätta 6000 - 8000 dollar och det såldes för 9600 dollar. Men nog är det vackert?!

Cher auktionerade också ut saker - bland annat en badrock som såldes för 512 dollar....

Christopher Reeves stålmannen 4-dräkt hade ett utrop på 15 - 20 000 dollar och såldes för 32 500 dollar.

Och så en handskriven lapp av Tom Cruise;



Och nu är det bara för att på den skrivna lappen syns det ju inte vad det står... Den såldes för 128 dollar. Nån som ville ha den iallfall. Det går ju att jämföra med att katalogen för den här auktionen kostar 100 dollar att beställa och jepp, den vill jag ha! Även om jag inte tänker lägga de pengarna på den...

Puss och kram





Kommentarer
Garderobsgrubbel&Byråbekymmer

tack vännen!



o vad glad jag blev för din skull o att du var på startsidan idag =)

2010-07-07 @ 22:36:04
URL: http://pyttis.blogg.se/
BlondinBellas *****

äkta ? eller kopior ?

2010-07-08 @ 01:28:58
URL: http://toppenfem.blogg.se/
tove

haha, en lapp av självaste tom crusie alltså..

2010-07-08 @ 11:53:01
URL: http://tovebengtsson.blogg.se/
leopardia

BlondinBellas ***** : jag antar att du menar röntgenbilderna. Jag gissar att auktionshuset som sålde dem har verifierat dem som äkta... Men vad vet jag...



Tove: hehe, skoja inte!

2010-07-08 @ 12:04:33


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0