Vackra ting och brädspel

Vissa saker vill man ha, bara för att de är vackra. Det kan vara fullt användbara ting, men själv är man inte kompetent nog för att använda dem, men de är ju så fina att se på.

Ett sådant ting är detta spelbord;



Ett arabiskt hantverk från början av 1900-talet. Man vrider det ett kvarts varv, så får man fram spelbrickorna, som ligger innuti, samt att man kan vika ut det och få spelplan efter spelplan efter spelplan.



Just det här spelbordet såldes i tv-programmet Antikdeckarna och i det avsnittet kunde man se alla spelplanerna, för som ni ser nu är bordsskivan 'dubbel' och vi ser bara den sidan jag antar att man använder för att spela kortspel på.

En av spelplanerna är för Backgammon. Jag har aldrig spelat Backgammon, men jag har försökt att luska ut hur det går till vid flertalet tillfällen. Och så här förut, blev jag ombedd att skriva ett inlägg om just Backgammon. Så nu har jag passat på att surfa Backgammonregler.
Och ärligt talat blev jag inte så mycket klokare. Men vi ska se om jag kan reda ut det hela något iallafall. Vi börjar med en spelplan helt enkelt:





Man börjar med att placera ut sina brickor på de olika tungorna, på vissa nummer och vissa antal. Sedan slår man tärningar och flyttar stegvist brickorna efter de nummer som tärningarna visar. Detta kan ske på lite olika sätt. Det gäller att först gå i mål med sina brickor.

Jag får väl här erkänna att det är inte riktigt är min typ av brädspel. Jag är mer den som vill spela TP, eller andra spel med frågor eller uppdrag, spel som känns lite mer aktivt och socialt. Där man får skratta och leka och tramsa lite.

Men för den som är intresserad så finns det faktiskt en Svenska Backgammonförbundet, som ordnar olika tävlingar. Den största är Swedish Open, som går av stapeln i höst och som lockar deltagare från hela världen.

Och nu så börjar ju faktiskt det finaste sommarvädret ge med sig, så det kanske är speldags hos många familjer.




(bilder lånade från metropol.se och backgammonregler.se)



Kommentarer
Sandra Marinoni

ursäkta för sent svar

sv; tack för länken :D just nu är jag dock för fattig för att inhandla något what so ever, mina pengar går åt mitt resande, haha. men när jag skaffar egen lägenhet - då jävlar ;D

2010-07-23 @ 21:42:14
URL: http://marinoni.blogg.se/
fidolin

FIIINT bord!!! :D

Och Backgammon ar kul! Men varje gang jag spelar det maste nan forklara reglerna for mig, for jag glommer dom alltid mellan varven... :)

2010-07-26 @ 05:02:34
URL: http://fiafidolin.blogg.se/


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0