att dra en kam

Jag skulle kunna skriva ett långt inlägg om hur det är att vara våldtäktsoffer och alla olika resonemang man möter(och alla är definitivt inte kassa), men just nu känner jag bara att de som någon gång resonerar att det på det minsta sätt är kvinnans ansvar, borde få ett kok stryk.

Och genom att resonera så att 'tyvärr, det funkar inte att gå hem, genom parken i kort kjol' eller liknande, att det resonemanget tillskriver alla män det finfina epitetet - potentiella våldtäktsmän.
För om 20% resonerar att kvinnan får skylla sig själv när hon agerar på ett visst sätt, så borde rimligtvis(för att få resonemanget att gå ihop) samma personer anse att alla män är potentiella våldtäktsmän. Det tycker jag att saftonbladet borde göra en artikel om istället...

Men nu har jag brådis och ska hinna med en buss.

puss och kram

Andra bloggar om: , , , ,



Kommentarer
Sandra

En kvinna ska kunna gå på stan jättefull o helt näck utan att bli våldtagen!! är männen så jävla kåta så får dom väl gå till en som tar betalt... Ursäkta ordvalen men blir så förbannad

2008-04-30 @ 12:30:49
URL: http://blogg.aftonbladet.se/14068/
Nettan

"För om 20% resonerar att kvinnan får skylla sig själv när hon agerar på ett visst sätt, så borde rimligtvis(för att få resonemanget att gå ihop) samma personer anse att alla män är potentiella våldtäktsmän."

Hur fan kan du dra den slutsatsen? Förklara gärna.

2008-04-30 @ 13:53:25
Charlotte

Nu finns det en tävling hos mig med fina måbra-priser för både utsidan och insidan. Trevlig helg!

2008-04-30 @ 14:57:50
URL: http://www.charlotte.nu
Fidolin

Ja fyfan, man blir helt mörkrädd när man tar del av Amnestys undersökning...

2008-04-30 @ 17:00:57
Miss Lyckad

BOKEN ÄR UTE NU!

Miss Lyckad - En bok till dom som bryr sig!

Köp den idag!

http://miss-lyckad.blogspot.com/

/ Miss Lyckad - Buy Me -

2008-05-01 @ 10:46:13
URL: http://miss-lyckad.blogspot.com/
The City

Nej, jag såg faktiskt ingen grön klänning ;/
Men jag hittade en massa fantastiskt ändå!

2008-05-01 @ 18:02:37
URL: http://thecity.blogg.se
Annika

Sandra har helt rätt. WTF, allt annat är bara så fel.
Blev så arg över den där artikeln i Saftonbladet.
Så otroligt dum.

2008-05-02 @ 02:16:42
URL: http://kankaglenreston.blogspot.com
leopardia

Sandra: jo, man blir så trött helt enkelt.

nettan: ptja, hur kan man resonera att kvinnor får skylla sig själva om de blir våldtagna?
men okej, för att svara på din fråga - mitt misstag, glömde ju att alla våldtäktsmän har röda kryss i pannan och att jag därför inte behöver agera som om alla män är potentiella våldtäktsmän...

fido: slå folk, slå folk, slå folk!! haha.

miss lyckad: varma, härliga miss lyckad!!

the city: oh, då ska jag raskt som attans besöka din blogg för uppdate..

annika: man blir ju rätt fascinerad över att andra anser sig ha rätt att bestämma huruvida en kvinna ska få vara sig själv eller inte...

2008-05-02 @ 14:21:44
Aronson

Sandra, tyvärr är det brottsligt att köpa sex. Därför har antalet våldtäkter ökat markant på senare år.

2008-05-09 @ 23:00:29
leopardia

aronson: spännande syn på saken, det där att sexköpare förvandlas till våldtäksmän för att de inte får köpa sex... tycker nog att det nästan är värt att ringa saftonbladet och tala om den nyheten... då har vi just nu dömt ut den kategorin män iallafalll. (visst, okej, man kanske inte har en helt sund kvinnosyn om man nu köper sex, men... ja, så långt som att de egentligen är våldtäksmän, som måste få k****a för att inte våldta, hade jag inte tänkt...)



2008-05-09 @ 23:06:33
URL: http://leopardia.webblogg.se/
Aronson

Kvinnosyn hit och kvinnosyn dit bla bla. Sexualdriften har lika lite med kvinnosyn att göra som hunger har med biståndspolitik att göra. Det är ett naturligt behov som inte har något med värderingar att göra.



Mellan 1950 och 1998 låg antalet anmälda sexbrott mellan 29 och 94 per 100 000 invånare. Mellan 1999 och 2005 var siffran mellan 98 och 130 dvs nästan en fördubbling. Lagen om sexköpsförbud infördes den 1 januari 1999. Tyvärr men lagen gör samhället farligare för kvinnor.



instance=5&name=/statistik/10/10Laanm2fr1950.xls&url=/statistik/10/10Laanm2fr1950.xls" rel="nofollow">http://www.bra.se/extra/measurepoint/?moduleinstance=5&name=/statistik/10/10Laanm2fr1950.xls&url=/statistik/10/10Laanm2fr1950.xls

2008-05-09 @ 23:57:03
leopardia

aronson: nu har ju inte våldtäkter så mycket med sex att göra...

2008-05-10 @ 09:55:18
Aronson

varför kategoriseras det då under sexualbrott?

2008-05-10 @ 16:07:20
leopardia

jadu, aronson, det är ju inte så att man inte kan påstå att sveriges rättsystem har en rätt förlegad syn när det gäller våldtäkter öht. den börjar bli bättre, men än är vi inte där... kanske därför det kategoriseras som sexbrott... fast å andra sidan kan man ju ställa frågan varför det heter våldtäkt om det rör sig om sexbrott.

förövrigt behöver inte en våldtäkt innebära 'sex' i den mening du tänker på i förstahand, en våldtäkt kan lika gärna vara x som penetrerar y med en krycka...

men som sagt var, jag är helt inne på att du ska försöka få aftonbladet att nappa på din vinkling, ring dem, vet'ja.

men annars så är det ju så att sex betyder kön, egentligen.

ha det gott.



2008-05-10 @ 16:16:08
Aronson

aha, Sveriges rättssystem har fel och du har rätt.

2008-05-10 @ 21:12:08
leopardia

aronson: nej, det var inte det jag sa va - läs igen! men jag tycker att det är just det du verkar anse; att rättssystemet har fel och att du har rätt i din otroligt korkade teori att pga av sexköpslagen har våldtäkterna ökat.

2008-05-11 @ 03:03:10
Aronson

Det var precis vad du sa - våldtäkter är inte sexbrott och Sveriges rättssystem har en förlegad syn som inte inser det.

Om våldtäkt nu inte är sexbrott, hur kommer det sig då att många vill att sex utan samtycke ska klassas som våldtäkt? Där är det ju onekligen sex som det är frågan om.

2008-05-11 @ 21:18:31
leopardia

aronson: just det, sex utan samtycke är våldtäkt. således inte sex.

och jajo, jag tycker nog att det är lite förlegat att det klassas som sexualbrott. trodde inte det var just det du menade, utan något annat. men eftersom sex betyder kön, så kan jag som acceptera det.

jag tycker det är intressant dock, att du är intresserad av frågan att våldtäkter har ökat.

2008-05-11 @ 22:16:49
leopardia

och jag kan väl tillägga att mitt medhåll till sandra inte rörde sig om det hon sa att gå till prostituerade istället... osv.

2008-05-11 @ 22:18:36
Aronson

Så, sex utan samtycke är våldtäkt. OK, så då räcker det med att hon i efterhand säger att ett samlag var en våldtäkt så är det en våldtäkt. Det låter ju rimligt.



Det enda killen kan göra då är att inför varje samlag be tjejen skriva under ett kontrakt där det står "jag, XX, vill nu ha sex med YY, ort, datum, underskrift". Om ord står mot ord är killen chanslös för tjejen vet ju själv vad hon ville.



Dream on.

2008-05-12 @ 00:02:17
leopardia

aronson: jag vet inte om du nu menar att sex utan samtycker är okej...

2008-05-12 @ 12:39:16


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0