Show and tell: låtar från land, region och stad

Tänk att jag är med rätt dag, den här gången. För idag är det fredag och dags för fredagstema. Show and tell. Visa och berätta. Idag handlar det om musik. Liksom under hela september månad, från Petra på Puerto Rico och det är låtar som gäller. Låtar som ska representera var vi bor---land, stad, region---

Jag börjar med att köra ett litet Bergslagstema. Dock tror jag tyvärr att det är Mora Träsk, som sjunger här och inte läraren som faktiskt skrivit denna låt;



För mina rötter finns i Bergslagen och kanske en sisådär några mil från Köpparberg. Dock pratar jag väl inte riktigt så här, nej, men det finns folk som gör det :)

Men nu bor jag i Stockholm och valet var lätt.



Robban är ett geni! Vilket inte har med dagens tema att göra, utan mer bara att jag måste hej, jag måste hej, jag måste hejda mig :)

Dock bor jag ju inte helt centralt, så där innanför tullarna, som verkar vara så himla viktigt för folk att göra. Inte för mig. Jag är förortskär. Läste i City om bostadsbristen för studenter och hur de bodde på vandrarhem några veckor i terminsstarten innan de fick bostad. Oj, men jag är rätt övertygad om att det finns lediga lägenheter, dock kanske de råkar ligga i Alby... Och när jag tänker Alby så tänker jag ju de största och främsta representanterna för förorten. Alla förorter, även min - som dock inte råkar vara Alby, dessvärre, hehe... Men de får helt enkelt representera Stockholms alla förorter minus Lidingö och Djursholm och ja, kanske Danderyd...



Fasiken, de här killarna är genier, de oxå!

Sverige då... Först sökte jag på Sverige och försökte komma på låtar om Sverige, men så dök svaret upp, vilka har vi som satt Sverige på kartan om inte;



Honey I'm still free, take a chance on me!!

Och eftersom det är ett gäng utlandssvenskar med i denna fredagstemagrupp och om ni känner att ni saknar Sverige, så tänkte jag låta Johan Glans påminna er om hur det är här;



;)

Puss och kram

Fredagsbloggare:
Nilla,Simone,Anna,Desiree,
Annika, Anne,
Petra ,Anna-Saltis ,Millan ,AuroraBuddha,Anki,Lullun, Marianne,Victoria,Susanne,Lia,Cecilia,Leopardia
Anne-Marie, Marina, Marie
Strandmamman
M.K.B
Ulrika
Jemaya
NY FREDAGSBLOGGARE: Nina
Kicki
Barbamorsan

Andra bloggar om: , , ,



Kommentarer
Barbamorsan

Verkligen genomarbetat känns det som, kul!!

Petra H

Ha ha, där fick du med en representant från min hemstad - Eslöv ;-) (dvs Johan Glans)! Han är verkligen sååå rolig!

Latin Kings sampling av Emil i Lönneberg (är det väl, nu blir jag osäker på vilken Astrid Lindgren-sång det är) är bara så kul. Och första låten, Köppäbä (eller hur man nu stavar till titeln) är ju också en klassiker!

Trevlig helg!

2008-09-19 @ 19:02:44
URL: http://petchie.wordpress.com
Marianne

Hahahahahahahahahahaha, TACK! Jaha, så man behöver inte ha hemlängtan med andra ord! Å ABBA, jag har nu suttit här med öppet fönster och sjungit med så det ekar och gubbsen har väl gått och gömt sig vid det här laget för jag kan INTE sjunga!



Helt underbart inlägg!!

2008-09-19 @ 20:47:11
URL: http://nyaaventyr.blogspot.com
Dess

hallå, har du läst på kurswebben... jag blir förvirad...



jag tror att vi totalt bara får skriva 3-4 sidor. Alltså som om de två uppgifterna är två delar i en o samma uppgift, besvaras i en o samma text.



jag har mailat, för ja fattar noll....

2008-09-19 @ 21:12:35
URL: http://wiowiowioliin.blogg.se/
Annika

Jamen den första är ju bara en sådan SANN klassiker!! SOm vi skrålade till den!! OJ, oj har inte hört den på flera, flera år!!

TACK för den underbara videon med Johan Glans!! TACK, det kanske vi behövde vi som bor i utlandet. haha!!!

2008-09-19 @ 21:18:09
URL: http://kankaglenreston.blogspot.com
E

Ha ha Johan Glans rules...fast han är från Eslöv:P

2008-09-19 @ 21:40:22
URL: http://pelin-pelin.blogspot.com
leopardia

barbamorsan: genomarbetat är det inte, men det gick ju att hitta allt jag sökte efter :)



Petra: jo, men nog är det väl emil, för den fortsätter ju iallafall 'vad en gosse gjorde'... hehe, så johan är från eslöv, det visste jag faktiskt inte... och inte att du heller är därifrån, vilket lustig slump att jag fick med det när du valde tema :)



Marianne: hehe, nä, det där med hemlängtan kanske glans botade va?! det är helt rätt! sjunga med till abba ska man alltid göra!



dess: mailade dig istället.



annika: eftersom jag är från krokarna så har den ju skrålats ett par gånger här oxå jo :)) och för all del, skrålas ddet fortfarande ibland... Varsågod! Jag råkade snubbla över herr glans och tyckte att han passade in i sammanhanget lite :)



E: johan glans is the shit, skulle man kunna säga ;) och okej, HAN får ha dialekten kvar :P

2008-09-19 @ 22:16:06
Bantarbritta

Hej! Jag såg att du verkar gilla tävlingar, eller tipsar om dem, jag har en tävling just nu!

2008-09-20 @ 07:55:55
URL: http://bantarbritta.blogg.se/
lin

hehehe nicee

2008-09-25 @ 14:20:58
URL: http://@webradion.se
chantal

hehe

2008-09-26 @ 13:19:42
URL: http://www.produktblogg.se


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0