Fotobok från Smartphoto

Jag har fått äran att utföra ett test åt Smartphoto, gällande deras produkter. Smartphoto är det nya namnet på ExtraFilm - en fotobutk på nätet, där jag har beställt många foton ifrån, men du kan beställa allt från canvastavlor, till fotoböcker, vanliga fotografier och mycket, mycket mer.


Eftersom min uppgift denna gång var att testa just en fotobok så försökte jag klura ut en lite mer originell idé till fotobok. Denna klurighet resulterade i en dikt- och konstbok.

 

Jag valde lite skämtsamt att kalla boken för "Brev från uppfostringsanstalten", baserat på att min mor brukade skoja och hota min bror och mig med att hon skulle skicka oss till en uppfostringsanstalt, när vi var små - och bråkiga. För denna bok får bli en present till mamma.
Jag har valt att blanda dikter skrivna av mig och min bror, med bilder som vi tagit eller målat.

 



Priset för just detta format på fotobok är 109 kronor + porto och formatet kallas ENJOY. Denna varianten är en mjuk pärm i storleken 20,5 cm x 20,5 cm, men det finns massor med olika storlekar och sidantal att välja bland. Leveranstiden råkade i just detta fall bli lite längre än väntat, men allt löste sig och boken hittade hit. Men räkna med en veckas leveranstid. I ENJOYboken finns det redan flera olika färdiga mallar att använda. Mallar med plats för att infoga text och bilder. Jag valde dock att göra en helt egen mall. Något som kräver sitt ögonmått och tålamod. Det är nämligen så att ytterkanterna på ett uppslag är markerade, så att du kan se att allt innan för denna markering kommer med på sidan. Däremot är inte innerkanterna på uppslaget markerade, så det kan vara lite trixigt att försöka centrera och avgöra hur mycket utrymme som går åt i häftningen. Men skam den som ger sig.

Fotoböcker är ju annars en toppenprodukt att spara till exempel sina resedagböcker i - både till sig själv och kanske som present till andra som var med på samma resa i. Att blanda bilder och text i en snygg kombination.
Ciao


Kommentarer
jhani

Häftigt :D

2012-03-05 @ 23:21:11
URL: http://www.nattstad.se/jhani


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0