Att handla och agera ekologiskt

Jag har blivit ombedd att skriva ett inlägg om mina vanor när det gäller shopping och ekologiska varor. Det finns ju en hel del frågor kring dessa varor. En av anledningarna till dessa frågor är ju naturligtvis vår ovana att tänka ekologiskt, men också att det känns lite som en trend och trender känns sällan seriösa. Vad jag menar med det är bland annat att många aktörer på marknaden använder den ekologiska vinkeln för att marknadsföra sina varor.

Köper du ekologiska produkter? Tror du att det är värt och köpa ekologiska produkter? Är det nyttigare än vanlig mat?

Jag är helt övertygad om att ekologiska matvaror är nyttigare än andra varor, ändå kan jag dra mig för att handla dessa. Till exempel när jag står vid mjölkdisken och ska välja vanlig mjölk eller ekologisk mjölk, så händer det väldigt sällan att jag väljer den miljövänliga varianten. Naturligvis spelar priset in (okej, kanske inte när det gäller just mjölk, men...), men så är det det där med att man inte riktigt vet vad man får. Är den verkligen vara ekologisk så pass att den förtjänar ett högre pris? Ibland händer det ju dessutom att man läser i tidningarna om odlare och andra som fuskat. Jag tror att vi konsumenter behöver större insikt i hur kontrollerna av det ekologiska sker och hela organisationen kring detta - när man får kalla en vara för ekologisk och så vidare.

Det finns en sida på nätet som tar upp vad man kan göra för att agera just ekologiskt (<-- klickbar länk) för det handlar ju inte enbart om matvaror och nya kläder. En sak som jag själv gör ofta är att handla på Second Hand. Inte bara för mitt brinnande intresse för äldre prylar utan även just för att det känns mer miljövänligt att saker och ting tas om hand istället för att bara förbrukas och kastas bort.



(från bokloppisen utanför Hällefors)

Ciao



Kommentarer
J A R I N A » foto

Svar: Okej, vad kul! :)

2011-05-22 @ 20:24:36
URL: http://jarinafoto.blogg.se/
Panki

Jag är dålig på att handla ekologiskt. Jag handlar lixom oftast det som är billigast... Det går av bara farten. Och jag känner lite som du, är det värt ett högre pris och hur mycket bättre för miljön tex är det osv...

Önskar att man hade bättre koll faktiskt.

2011-05-22 @ 20:48:32
URL: http://pancake.webblogg.se/


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0