Hermès och Tradera

Jag har suttit och kikat på Tradera och då på Hermès. Jag tycker så synd om folk som handlar designvaror och tror att de är äkta. Visst, absolut, det säljs äkta designvaror på Tradera, men just Hermès är det lite si och så med. Tidigare ville alla ha dessa klick-armband och det låg drösvis med sådana ute.



Hur vet jag då att de inte är äkta? Ja, du kan ju till exempel börja med att bli misstänksam när utropen är på tok för låga. Ett nytt armbad kostar runtt 3-4000kr. Men jag får ju asken med och dustbag? De är också fejk.

Men väskorna är ju ett kapitel för sig, så jag tänkte börja med att tala om att en ny Kellyväska kostar minst 50000kr och en Birkinväska är något dyrare och kan gå upp till priser som ligger över flera hundra tusen. Second hand-priset för en Hermès här i Sverige rör sig iallafall minst om 25000kr, så bara priset hintar ju om att det är fejk, fejk, fejk.

Jag tänkte dock att jag skulle visa några små detaljer av det som ligger ute på Tradera just nu.
En äkta Hermès har raka linjer - en falsk är inte riktigt lika välgjord och man kan se hur den buktar på ställen där linjerna ska vara raka;



En äkta Hermèsväska, med raka linjer
och



en fejk, som inte riktigt  är lika rak då... En annan sak jag kan nämna är att en äkta väska kan stå för sig själv utan stöd, så kan din väska inte det så är det garanterat en fejk.

Så kan vi titta lite på metalldetaljerna;
Gravyren på en äkta väska är tunn och elegant, är den däremot djup och bred så är den oäkta.



En äkta väska med nätt gravyr. Ni kan även titta på stygnen, för en äkta väska är handsydd och med stygnen åt samma håll, stygnen är sneda och med jämna mellanrum.



Inte så nätt graverat på denna fejk. Ni kan även vara uppmärksamma på è i Hermès, då många piratkopior missar på detta. Ni ser även att det ser ut som att metallplattan med gravyren sitter snett, något som aldrig skulle passera på en äkta väska.

Så har vi stämpeln eller den övriga märkningen. Den är placerad under locket, på framsidan.



Och ovan är den äkta varianten. Den ^ tror jag är en markering för vilket skinn det är, för en äkta Hermès är alltid gjord i fint läder eller äkta skinn, som krokodil i det här fallet. Vilket för oss till den oäkta varianten;



Som ovan ser alltså inte en Hermèsväska ut. Vare sig märkning eller inuti. I den här annonsen står det dessutom att det inte är äkta krokodilskinn, så gissningsvis saknar säljaren kunskap om designen och tror att hennes dotter har en äkta väska...

Sen finns det ju en hel del andra detaljer man kan titta på, så som låset, dragkedjan och att metalldelarna antingen är guldpläderade eller av palladium och inte av silver,  osv...

Ciao






Kommentarer
Popkungen

Två år sedan vår älskade Michael Jackson gick bort! Kom och hylla! ♥

2011-06-25 @ 19:27:18
URL: http://popkungen.blogg.se/
Millah

Hej... Allt bra?

Jag har igång massa roliga tävlingar & det kommer in nya titt som tätt!



Du hittar tävlingarna här---> http://millahoman.blogg.se/2009/august/tavlingar.html



Ta hand om dig =) Kramar // Millah

2011-06-26 @ 12:40:52
URL: http://millahoman.blogg.se/
Adara Magazine - din bloggtidning på nätet!

Bra inlägg! :D Hermès har jag inte sån koll på men eftersom jag har en äkta LV väska ser jag direkt när någon har en fejk! :P

2011-06-27 @ 18:33:39
URL: http://adaras.se
elfina

ha ha ha .. skön du e=)

2011-07-14 @ 00:12:00
URL: http://elfinas.blogg.se/
Nine

Attn i går på det
Tradera de som. Säljer märkesväskor haräpktabilder du kan. Betala felra. Tusen sen får du hem en billigt kopia ifrån thailand
Idioter som går på sånt

2013-11-09 @ 20:12:20
Natalya

Är det ett äkta armband på första bilden?

2014-11-18 @ 14:10:22


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0