Den lilla fången

Eftersom jag fick Den lilla fången av Jane Elliott, från Pocketförlaget, så tänkte jag att jag skulle dela med mig av min läsupplevelse.

Det sorgliga med den här världen är att den finns myriader av den här typen av berättelser och mitt hjärta värker sönder för alla utsatta barn
och vuxna.
Det är inte som ni kanske trodde, att jag läst det här förut, utan varje berättelse som denna är lika viktig att få höras. Det sorgliga är ondskan som orsakat att dessa berättelser aldrig verkar upphöra.

Jane Elliott är en pseudonym, men hennes berättelse är verklig. Detta är en biografi över hennes liv, hennes helvete och vägen ur detta helvete.

Jane hamnar som fyraåring i sin styvfars våld. Egentligen står hela familjen under styvfaderns våld, även hennes mor och halvbröder, men det är Jane som blir hans slav och när hon är 14 tvingas hon även till att bli hans sexslav. I 17 år levde hon ett liv av både psykisk och fysisk tortyr och var helt utan hjälp. När hon lämnade flyttade från huset och avslöjade hemligheten, så vände sig hela hennes familj emot henne. Hennes halvbröder törstade efter blod och var inte sena till hot och våld.

Den här boken börjar märkbart välskrivet och redaktören till denna bok har verkligen gjort sitt jobb. Det som är lite trist är att det inte håller i sig. Slutet av boken håller inte alls samma kvalitet när det gäller det språkliga. Det är som att det skyndats på lite för snabbt för att nå till sista sidan. Något som är mycket synd, då det egentligen är berättelsen ur det hela som man vill minnas och som man vill ska lämna ett avtryck. Man kan sällan vara kritisk mot denna genre och typ av böcker, men det jag kan säga att i jämförelse med alla dessa verklighetsberättelser som översvämmat bokhandlarna de senaste åren - sorgliga som glada - så ligger denna över genomsnittet när det gäller det språkliga och uppbyggnaden.

Om jag tycker att du ska läsa den här boken? Nu är det ju snart höst och regnet kommer snart att smattra mot våra rutor om kvällarna. Jag tycker att det är viktigt att du läser den här boken, alla dessa berättelser borde ha dig som åhörare. Sen kan du gå ut och låta regnet dölja tårarna, innan du finner din egen styrka och vi tillsammans ser till att något sådant här aldrig sker igen. Genom att ge vår förståelse, genom sprida vår kärlek. Banne mig!


adlibris
bokus


Läs även andra bloggares åsikter om , , ,



Kommentarer
Linn

Vilken fin blogg du har !

Kolla gärna in min :)

2011-08-19 @ 11:07:52
URL: http://ccelo.blogg.se/
Alexandra - Uppsalas största blogg

Hej!

vinnaren av det valfria märkesplagget/produten är nu utsedd och finns länkad i det gamla tävlingsinlägget här:

http://vadfanskajagheta.se/2011/july/tavling-juli-vill-valfritt-markesplagg.html



Nu har jag startat en till lika dan tävling där du kan vinna ett valfritt märkesplagg/produkt från bla converse, gucci, louis vuitton, victorias osv, du får jättegärna vara med och tävla igen. Det är bara klicka här på länken för att komma till tävlingen;

http://vadfanskajagheta.se/2011/august/tavling-vinn-valfritt-markesplagg.html

2011-08-19 @ 19:52:29
URL: http://vadfanskajagheta.se
vadfanskajagheta.se - Uppsalas största blogg

Hej!

vinnaren av det valfria märkesplagget/produten är nu utsedd och finns länkad i det gamla tävlingsinlägget här:

http://vadfanskajagheta.se/2011/july/tavling-juli-vill-valfritt-markesplagg.html



Nu har jag startat en till lika dan tävling där du kan vinna ett valfritt märkesplagg/produkt från bla converse, gucci, louis vuitton, victorias osv, du får jättegärna vara med och tävla igen.



Det är bara klicka här på länken för att komma till tävlingen;

http://vadfanskajagheta.se/2011/august/tavling-vinn-valfritt-markesplagg.html

2011-08-21 @ 18:24:44
URL: http://vadfanskajagheta.se


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0