Men män och kvinnor då

Okej, jag läste här om dagen om att centerpartiets Fredrik Federley ville skrota sexköpslagen. Att ha en lag som reglerar sexköp är väl inget unikt, även om den ibland kan uppträda tvärtom än i Sverige, dvs att de prostituerade är kriminella. Hur som, min första reaktion på Fredriks åsikter är den jag står fast vid - HALLÅ, FOLK SVÄLTER DÄR UTE, FOLK DÖR DÄR UTE, kan vi liksom inte fixa the big problems först, innan vi måste engagera oss i huruvida torskarna har rätt att köpa en annan människas kropp för en stund?
Schyman tycker väl kanske inte helt otippat att lagen bör skärpas.
Som feminist är hela frågan rätt komplicerad, eftersom jag anser att folk ska få bestämma själva, men vad gör man när dessa val inte sker frivilligt... Och med icke frivilligt menar jag alla sociala konventioner som spelar in och alla ens habitus som man dras med.

-

Pannkakan har skrivit ett tänkvärt inlägg om skottlossningen i Malmö, som skedde inatt. Dock brukar man oftast hamna i blåsväder om man påstår att videovåld, dataspelsvåld och p-filmer leder till en snedvriden människosyn och mer våld. Själv är jag helt övertygad om att det finns ett samband, för världen är ju inte så där fin att den består av folk som kan tänka, till största delen är den ju full av idioter, trots allt.

och i förhållande till att Fredrik får betalt för att sitta och lämna in motioner om sexköpslagen, så blir man ju lite trött...

Ja, nä, god natt på er!





Kommentarer
Maria Byström

Ja, den lagen är svår. Jag vacklar fram och tillbaka hela tiden. Får se var jag landar...

2009-10-11 @ 09:24:08
URL: http://tinnitussans.blogspot.com
Anna

Nä, tyvärr finns det ingen frivillighet i det här sammanhanget. Många som är väldigt liberala både vad gäller prostitution och annat brukar även argumentera att man borde få ha sex med vem man vill, även syskon. Visst, i en ideal värld så borde syskon få ha sex och gifta sig med varandra, om båda vill, men ofta är det inte fallet. Det är alltid i fråga om ett maktförhållande, på gott och ont. Kanske inte går att jämföra med sexköp men du förstår nog att jag pratar om vad som är fri vilja.

2009-10-11 @ 14:07:19
URL: http://annafairandtrue.blogspot.com/
dr. no

Är jag ensam om att undra hur fan -68-rörelsens utökade konfliktlinjer i klasskampen kunde falla ihop i ett enda jävla tjat om hur jobbigt det är att ha fitta.



Tala om att ta kuken ur resonemanget. Jag skulle kalla det tandlöst, men så finns ju den gamla fina legenden om vagina dentalis...



Ja, nej, fan. Samtliga inblandade i debatten är puckon, där har du rätt.



Avskaffa allt!

2009-10-13 @ 23:01:44
URL: http://omniaabsurdumest.blogg.se/
leopardia

** Maria: jag har ännu ingen aning om vart jag hamnar... men jag blir lite trött på nördmotioner ibland...



anna: mm, det är ju det, men samtidigt kanske vi själva lägger ångesten i det hela genom att ha den etiska och moraliska syn på saker och ting, så som vi har... men ja, för min del håller jag med dig om att det handlar om makt...



dr.no: jag såg Ohly i parlamentet nu senast... bara en sån sak...

men jag är inte anarkist, jag vill bara ha lite bättre prioriteringar hos folk...

hehe, du låter förresten som en av mina vänner - 'ont i fittan' är ett standard uttryck där, när det gäller att förklara 'kärringars' beteende...**

2009-10-13 @ 23:14:58
leopardia

ps. jag vet att han stavar FredriCk, har bara inte kommit mig för att ändra.

2009-10-13 @ 23:16:54


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0