tisdagsgott - receptet

Okej, då var det ju dags att lägga ut receptet på eleftantskitarna i inlägget innan...

150 g smör
2 dl gräddfil
2 ägg
1,5 dl strösocker
1 tsk vaniljsocker
4 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
1 dl kakao
1 nypa salt

3 bananer
200 g mörk choklad

Sätt ugnen på 200 grader för små och 175 grader för stora muffins.
Smält smöret och tillsätt gräddfilen.
Vispa ägg, strösocker och vaniljsocker vitt och pösigt
Rör ner den ljumma vätskan.
Blanda vetemjöl, bakpulver, salt och vänd ner det i smeten.
Skiva bananer och hacka chokladen grovt och varva det med smeten tills de är fyllda till 2/3.
Spara några bitar choklad att sticka i toppen på varje muffins.
Grädda i mitten av ugnen, 12-15 minuter för små och ca 20 minuter för stora muffins.

(I brist på gräddfil använde jag 1 dl naturell yoghurt och 1 dl mjölk. Och inte varvade jag så mycket heller.
Jag la två-tre skivor banan och lite choklad i mitten av muffinsarna. Jag gjorde små muffins då.)

Det var det. Nu ska jag nog kolla 183 dagar på svt:s hemsida.
Har inte pluggat ett dugg idag. Riktigt, riktigt dåligt, men inte mycket att göra något åt just nu...

Puss och kram



Kommentarer
huga

måste prova elefantskitar endera dan! tackar för recpetet

2009-02-18 @ 21:15:24
URL: http://hugalarssonsliv.blogspot.com
leopardia

huga: varsågod. såg att jag skrivit elefTANTskitarna, men det får nog stå kvar, som den tant jag är liksom...

2009-02-19 @ 00:06:04


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0