Show and tell: övergivet

Så här mitt i fredagsnatten passar det ju bra att kvickna till liv och hojta frrrrrrrrrrrrrreeeedaaaaaaaag! Och det är dags för show and tell och fredagstema, som även denna vecka kommer ifrån västmanländskan, som har låtit valet falla på Övergivet.

Jag kommer ihåg en gång när jag spådde mig och jag bland annat drog kortet eremiten;

Eremiten

 

Symboliserar: Klokhet; också, och speciellt, högförräderi, falskhet, hyckleri, bovstreck, fördärv.

Omvänd: Fördöljande, förklädnad, slughet, rädsla, orsakslös försiktighet.

(enligt http://paranormal.se/topic/kort_i_stora_arkanan/9_-_eremiten.html
och nej, bilden är inte hämtad därifrån ;) )

I det mitt fall, vid det här tillfället skulle den däremot ha symboliserat just hur övergiven jag kände mig... Naturligtvis är det ju så med spådomar att det är jag själv som bestämmer hur jag känner mig och vad som kommer att ske, inte korten, så det är ju viktigt att ta allt med en nypa salt...

Nu hittade jag dock en sida här; Ta fram ditt själskort. och det måste ju genast göras.




Kejsarinnan



Jag fick kort 3, Kjesarinnan. Det ska tydligen stå för;

"Symboliserar: Fruktsamhet, handling, initiativ, dagarnas längd; det okända, hemliga; också svårighet, tvivel, okunnighet.

Omvänd: Ljus, sanning, upplösandet av inblandade saker, allmän fröjd. Enligt annan tolkning: Vacklande. "

(enligt paranormal.se)

och "Kejsarinnan symboliserar kvinnlighet och alla kvinnoroller, speciellt moderskapet, hon symboliserar moderjord och fertilitet. Kejsarinnan symboliserar en närhet till naturen, alla slags nöjen och rikedomar. Kreativiteten flödar här, det vackra och det generösa. Kejsarinnan är också det starkaste kortet när det gäller graviditet (oftast avbildas kejsarinnan gravid)." enligt en annan sida, jaja, nu var det inte så roligt längre... Dags att återgå till fredagstemat, men vad ska jag säga om Övergivet?! Det är ju en ruggig känsla att se något övergivet eller ännu värre, någon som är övergiven...

Men den här;



gamla övergivna midsommarstången visar mest bara upp en charmig påminnelse om att det har varit fest här en gång :)

puss och kram

Andra fredagsbloggare:

Nilla | Simone | Desiree | Annika | Anne | Petra | Millan | Anki | Marianne | Victoria | Cecilia | Leopardia | Strandmamman | Jemaya | MiaD | Lena | Erica | Marie | Saltistjejen | Lia | Marina | Jennie | Anna | Maisoui | Ingabritt | Västmanländskan | Emma | Kristallena | Victoria | Christel | Moster Mjölgumpa | Musikanta | Norrsken och Stjärnfall | Taina | Sparkling | Marskatten | Sara | Lisa | Bollebygdsbo | Birgitta | iamannika



Och om jag har glömt någon så får ni gärna hojta till.



Kommentarer
Fritt ur hjärtat

Fenomenalt kul tolkning! Jag har dock inte mod att kolla några kort;-)

2009-04-25 @ 08:26:42
URL: http://fritturhjartat.blogspot.com/
Västmanländskan

Ah, midsommarstången var ju en så där lagom övergiven sak som man inte blir ledsen av.

Trevlig helg!

2009-04-25 @ 08:58:23
URL: http://vastmanlandskan.blogspot.com/
Garderobsgrubbel&Byråbekymmer

haha japp, döpte ett inlägg till just lasse-stefans dagen jag gjorde teckningen =)

2009-04-25 @ 09:15:55
URL: http://pyttis.blogg.se/
Maria Byström

.... filmestetik där man ser övergivna leksaker som bollar liggandes i gräset men inga barn är min favorit av övergivenhet i bilder...

2009-04-26 @ 20:40:30
URL: http://tinnitussans.blogspot.com
Anna (Sthlm)

Kul tolkning! Har dock aldrig trott på tarotkort och sånt. Eller det kan vara kul att få något att tänka och reflektera över så på så rätt stämmer det väl för man hittar ju alltid något som man gillar.

2009-04-27 @ 12:08:51
URL: http://annafairandtrue.blogspot.com
Annika

Som vanligt gillar jag din tolkning mkt! DU får alltid till det med en twist. Bra jobbat! Midsommarstången är ju talande där på slutet.

tarot ja, det har jag också spått mig i en ggn. Vette 17 om jag tror på det, men jag ska kolla in din länk ändå!

2009-04-27 @ 13:06:34
URL: http://kankaglenreston.blogspot.com
leopardia

fritt ur hjärtat: tusen tack! hehe, jag vet inte riktigt, så här att dra kort via nätet känns rätt harmlöst och inte så där jättetroligt, men när man träffar nån i verkligheten så kan det vara lite småchockerande vad vissa saker kan stämma.



västmanländskan: nae, den där midsommarstången kändes inte så borttappad :)



maria: det kan ju vara rätt talande, det där med övergivna saker, nu kan jag inte komma på att jag sett något inom konsten, men jag kan tänka mig.



anna: för mig är det mest på kul, och så blir man lite peppad, men ja, nä, jag vet inte vad jag tror, men horoskop kan jag tro på, men som sagt, man styr ju själv över sin framtid...



annika: jag tror att den där midsommarstången står kvar än idag faktiskt... om du är i sthlm och har några hundra över så kan du ju alltid kika in på isis kammare för en spådom :)

2009-04-27 @ 16:11:19


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0