Ett blommande te

Ibland lyxar jag till det lite här hemma. Jag pratar om Wild Flower, blommande jasminte från House of tea. Jag tänkte att jag kunde dela med mig lite av upplevelsen.




Det är ett grönt te från kina och ja, som bilden visar är det små, handgjorda bollar. 70 gram, vilket är ungefär 9 stycken bollar kostar 104 kr. Men, som vanligt, med äkta te, kan du brygga på samma boll flera gånger.
Det går till så att du lägger bollen i ett stort glas eller, som jag har här, i en glaskanna. Sedan häller du 80-gradigt vatten över den och efter ett tag börjar den sakta, men säkert slå ut.



Man brukar väl säga att vattnet är ungefär 80 grader, när det börjar sjuda så smått.
Själv tycker jag att det här är värsta partytricket. Det här med att se på när bollen blir till en vacker blomma.



Så jag kan varmt rekommendera blommande te vid till exempel en middag - istället för kaffe på maten. Eller varför inte som en trevlig present.

Jag kan passa på att tillägga att när jag säger 'äkta te', så menar jag te av hög kvalitet och som är smaksatt med tex blommor och inte med essensoljor, så som är vanligt här i väst.

Just detta te smakar jasmin och min personliga åsikt är ju att jasminte smakar som godis. Och om man fuskar lite och har i ett uns socker, så blir det ännu godare, särskilt om man inte är "van" tedrickare. Men om man nu verkligen inte gillar just den här smaken så har House of Tea, andra blommande teer än just Wild Flower. De har till exempel ett jasmin- och osmanthuste. Och eftersom jag nu satt och klickade runt lite på House of teas hemsida så såg jag att de även säljer ekologiskt te. Ett bra initiativ!

Jag tycker det är oerhört spännande att botanisera bland olika sorters teer och Wild Flower är ju en klar favorit, när man vill skämma bort sig själv lite. Jag har till och med fått en tekanna, direkt från Kina, gjord i Yixinglera. Det var min storebror, som till slut gav vika och köpte med sig en kanna på en av sina resor. Men, hur som, Wild Flower är ju inte bara ett te, vars förändring i det varma vatten, är vackert att se på, grönt te är ju även nyttigt.

Och om man vill kan man ju göra iste på sitt gröna te.
  • Brygg grönt te.
  • Lägg i ner skivad lime eller citron och lite honung, blanda och ställ kallt.
  • Servera med färsk mynta.
Jag känner återigen att jag inte kan betygsätta te så där, men jag hoppas att bilderna förklarar min uppskattning inför det här teet.





Andra bloggar om: , , , , , ,


Kommentarer
Panki

Åh, coola!

2008-09-28 @ 23:12:30
URL: http://pancake.webblogg.se/
HannahSthlm

Bra tips! Kul att du är med i min essie-tävling btw:)!

2008-09-29 @ 00:20:48
URL: http://www.hannahsthlm.se
Barbamorsan

Oj det lät spännande. Hihi jaa verkligen ett party trick..

2008-09-29 @ 10:08:39
URL: http://www.barbamorsan.se
Garderobsgrubbel&Byråbekymmer

näe...har inte hunnit med att ta körkortet ens..hehe.



så vad pysslar du med denna sista måndag i september?

2008-09-29 @ 15:27:57
URL: http://pyttis.blogg.se/
Petra

Åh, ett sånt där blommande te vill jag överraska älsklingen med. Tänk, han kommer att tro att det är trolleri =)



Tack för kreativt och kul tävlingsbidrag i min gojitävling. Lycka till!!

2008-09-29 @ 21:35:30
URL: http://egokick.blogspot.com
Jana | FRÖKEN GRÖN

Tebollar? Spännande. Det måste jag prova.

2008-09-30 @ 02:20:44
URL: http://kirkemandragora.blogg.se/
Bantarbritta

Åh, jag har velat testa de där bollarna sen jag upptäckte dem, det ser så häftigt ut! :D



Nu finns det ännu en tävling på min blogg! :)

2008-09-30 @ 09:27:07
URL: http://bantarbritta.blogg.se/
Solli

Tack för tipset! ska se till att inhandla det snart o prova :o)

2008-09-30 @ 19:22:59
URL: http://sollis.blogg.se/
leopardia

panki: ja, men visst är de coola!



hannah: jag kan varmt rekommendera dem.



barbamorsan: hehe, det är verkligen ett trick!



anna: det blev nog mest soffan för min del ;)



Petra: det tycker jag absolut att du ska göra. Överraska på liksom :)



Jana: det tycker jag att du ska göra :) och så hoppas jag att du tycker att de smakar gott oxå...



bantarbritta: det ÄR häftigt :)



Solli: det var så lite så ;)

2008-10-01 @ 00:39:36
Lena

Tjena!



Ja, det är ju rätt coolt med de där teerna. Jag skall genast tänka om och kanske handla in litet sånt till TEFROSSA! Själv är jag inte 100 förtjust i jasminte, men effekten är ju fantastisk! Men ekologiska teer, det säljer vi självklart redan hos TEFROSSA!



2008-10-05 @ 11:22:12
URL: http://www.tefrossa.blogspot.com


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0