kan vi inte kramas istället

I saftonbladet kan man läsa "De drabbas av blogghatet". De, i det här fallet är Linda Skugge, Linda Rosing och Blondinbella, som får representera kvinnor som skriver självutlämnande i sina bloggar och därför, av nån anledning, provocerar folk till att kalla dem öknamn. Alltså, jag har inget till övers för folk som tillbringar sin tid med att förstöra för andra. Men hela artikeln blir så ostadig, när de valt 3 tjejer, som lyfter rätt bra måndadslöner via sina bloggar. Jag menar, jag kan nog tillbringa en hel dag med att läsa skit om Håkan Hellström, men, ja, han är ju man och säljer skivor... Men ni fattar, har man det som jobb, så hör det på nåt sätt till att man får och kan ta kritik för sin arbetsinsats... Sen kanske inte ord som 'bitterfitta' är särskilt konstruktiv kritik.
En annan sak, som gör hela artikeln ostadig är att de valt att slå ihop Linda Skugge och Linda Rosing, till nåt som liknar samma sorts 'offer'. Jag är tillräckligt gammal för att minnas att Linda Skugge skrivit flertalet mer eller mindre hatkrönikor om just Linda Rosing och nu ska de helt plötsligt befinna sig på samma sida i universum.
En tredje sak som gör artikeln ostadig är att Linda Skugge faktiskt setts som en av Sveriges mest hatade journalister, en gång i tiden. Och nu, ska då detta hat lyftas fram som 'blogghat' och riktat mot kvinnan som bloggar... Jag vet inte. Visst, kan könet spela en roll när hon var en av Sveriges mest hatade journalister, men å andra sidan kan det ju även ha att göra med vad hon skrev och hur hon skrev det.
Linda Rosing likaså. Linda Rosing har väl typ alltid fått ta skit, att hon får göra det i bloggen känns ju inte som rent 'blogghat'.

Naturligtvis ska man inte mobba. Det är dåligt, men den här typiskt svenska pekpinnen, ni vet det här med 'lev för rädslan'.

"Men hon påminner om att de som har en dålig ton på nätet också kan råka illa ut.

– Nätet upplevs nog som anonymt och många skulle inte säga de här sakerna rakt ut. Men kommentarerna ligger kvar och någon kanske upptäcker att det är du som skrivit dem. Då kan du sen bli sedd som en mobbare och en person som beter sig dåligt."

är ju nästan komisk. Na, men du har skrivit bra otrevliga saker till Linda Skugge, du kan glömma det här jobbet på 3's kundtjänst. Typ.

Sen det här med att de här kvinnorna tvunget måste tala om att "det rinner av dem" osv... "folk är bara avundsjuka"... Hela tiden denna 'jag är inget offer-mentalitet'. Som att det på nåt sätt är negativt att vara ett offer. Det är liksom situationen och förövaren som förvandlat en till offer, som är negativt, inte det stackars offret självt. Att ta åt sig, att visa sig svag, att vara svag, faktiskt, att ha känslor är inget fel. Våga vara ledsen! skulle jag vilja säga.

Så, nu tycker jag att vi alla ska vara snälla istället! Hela jävla tiden! Så det så.


Puss och kram

 

Andra bloggar om: , , , , ,


Kommentarer
Magnus

Haha, det har jag missat! Men Jonas Inde har en poäng.... :)



Trevlig blogg du har förresten!

2008-09-27 @ 18:43:16
URL: http://magnusskoglunds.blogg.se/
leopardia

magnus: aaah, som tommy b har han alltid en poäng.

tackar!

2008-09-27 @ 21:48:38


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0