show and tell: fönster

Jag är lite sent ute, men det är ju frrrrrrrreeeeeeeeedaaaaaaaaaag idag. Och fredag innebär Show and tell. Jajamensan.
Marianne står för ämnesvalet denna månad och idag är temat fönster.

Jag förstår kanske att tanken är att visa sina egna fönster, eller vad som som står på fönsterbrädan, men jag har inga roliga fönster att visa. Nå, bortsett från det så är sanningen att min första tanke, när jag hör ordet fönster, är Fönstret åt gården. Eller ja, Rear window.



en riktig klassiker. Vi hade den som underlag för en föreläsning förra året. En av de absolut intressantaste, för mig, som aldrig läst någon form av filmvetenskap. Men vi diskuterade hur Hitchcock gillade att filma inne i studior istället för utanför dem. Även hans fascination för registreringsskyltar kom på tal. Att saker som är viktiga sägs tre gånger. Att det är 'plotmoments' var 6-8e minut. Att antagonisten och protagonisten kommer i konflikt runt den 25e minuten i en Hollywoodfilm. Hur den som har kunskap och makt befinner sig till höger i bildrutan. Och så vidare...

Och varje gån gjag tänker på Fönstret åt gården som Rear window så börjar jag tänka på Secret Window;



Och eftersom Johnny Depp ändå är Johnny Depp, så bjuder jag även på en liten intervju med honom.. Na, jag har inte intervjuat honom, det har någon annan gjort...



Och sen är ju frågan om man kan tänka på Johnny Depp utan att tänka på förra veckans tema, som var GODIS!




Chokolat, en av mina absoluta favoritfilmer. För vem kan motstå choklad?!

Puss och kram

Fredagsbloggare:
Nilla,Simone,Anna,Desiree,
Annika, Anne,
Petra ,Anna-Saltis ,Millan ,AuroraBuddha,Anki,Lullun, Marianne,Victoria,Susanne,Lia,Cecilia,Leopardia
Anne-Marie, Marina, Marie
Strandmamman
M.K.B
Ulrika
Jemaya
Nina
Kicki
Barbamorsan
Mia
Emma

MiaD
Tätorts-Anna
Maisuoi
Inga-Britt
Ny fredagsbloggare:
Lena




Kommentarer
Fritt ur hjärtat

Så fick du tille en aldeles lysande egen tolkning av fönster!! Toppen kul!

Jag fick nöja mig med mina egna;-)

2008-11-15 @ 09:56:57
URL: http://fritturhjartat.blogspot.com/
leopardia

fritt ur hjärtat: tack! haha, förresten, din orangea lampa var ju sååå mysig!



förresten - jag märker nu själv hur trött jag var när jag skrev... alla fel som sticker i ögonen. haha, choKolat, liksom ;)

2008-11-15 @ 11:13:41
Barbamorsan

Kul upplägg!! Hade inte heller några "egna" fönster.. Kram o trevlig helg!

2008-11-15 @ 12:00:42
URL: http://www.barbamorsan.se
psykos

Hejhej

Hoppas du mår bra :)



Nu finns det tre nya inlägg som du måste läsa på psykiatrin.blogg.se :)

Och så sitter jag å väntar på fler dumma citat, så kommentera om du har nått på lager :)

Plus att du ska kolla in metastasen

psykiatrin.blogg/barntabu!

Kram P

2008-11-15 @ 12:48:52
URL: http://psykiatrin.blogg.se/
Far Lars

Hur går vi vidare?



Dagen idag är en märklig dag.

Den är din

Gårdagen föll ur dina händer.

Den kan inte få mer innehåll än du redan givet den.

Morgondagen vet du ingenting om.

Men dagen i dag har du.

Använd dig av det.

I dag kan du glädja någon.

I dag kan du hjälpa en annan.

Dagen i dag är en märklig dag.

Den är din





(Indisk dikt)

2008-11-15 @ 13:04:12
Maria Byström (Tinnitussan)

Vilket häftigt sätt att visa ett tema! Pluspoäng till dig ;-)

2008-11-16 @ 11:49:15
URL: http://tinnitussans.blogspot.com
Annika

Du får alltid till det hela bara SÅ BRA!!! Leopardia med en twist, liksom! Me likee...A lot!!

2008-11-16 @ 15:00:56
URL: http://kankaglenreston.blogspot.com
Linda

ah hur står det till med dig då??

kika in mitt kontor vi renoverat...o massa annat skoj på bloggen min,hörru det var längesedan nu!

2008-11-16 @ 18:19:00
URL: http://hummingbird.blogg.se/


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0