Show and tell: böcker böcker böcker


Fredagstemat är ju då Böcker;

30 Maj.Böcker. Vilka slags böcker gillar ni? Hur mycket böcker läser ni? Favoritbok, författare?

Alltså, utan förklaring går jag helt enkelt direkt på det här med att visa hur min lägenhet dräller över av böcker. Och då har jag inte varit i förrådet. Ber om ursäkt för att vissa bilder blev helt suddiga, men här gick det undan, för att hinna innan fredagen var slut och jag ooorkade bara inte kila iväg och göra om ;)



Bokhyllan till höger om soffan, kokböcker, stockholmsböcker och tidningar...



Jao, de där andra två, som står vid väggen som här vänster om soffan, fast ändå inte bredvid soffan, för...



.... Bredvid soffan står den här, som är fylld med biografier...



När man har fullt i hyllorna så hamnar det lätt böcker på andra diverse möbler, så som ett bord...
Playboytidningen är nog från 74, tror jag... Var några bilder av Warhol i den, det är därför den finns i mitt hem...



Och på ett hörn av soffbordet ligger dessa, men de har hoppat ut ur hyllan pga uppsatsskrivning...



Och på ett hörn snett mittemot ligger senaste inköpet....



Och om man från senaste inköpet kastar en blick ner på golvet, så...



... ligger det böcker jag köpte på biblioteket...



..... och diverse loppisar...



... och på vissa loppisar kan man ju köpa böcker för 10-30kr /kassen...



Köksbordet har förvandlats till studiehörna...



... Med ett gäng böcker på ena köksstolen...



I sovrummet på golvet ligger två bamsiga uppslagsverk/ordlistor...



I bokhyllan som står närmast datorn, bredvid där jag sitter... Ordlistor och böcker jag har dubletter av...



Och i den andra hyllan bredvid datorn står kurslitteraturen...

Jahapp, så fortsätter jag med lite närbilder på vad som finns i dessa hyllor då... För det här blir nog ändå världens längsta inlägg, trots allt...



Lite biografier...



Ett gäng böcker med inriktning på psykologi och beteendevetenskap och dylikt...



Bukowski och Äldreomsorgen i övre kågedalen, bland annat... Och om ni ser den blå, tunna boken till höger, så är det en av de bästa någonsin - Måsen av Bach... eller Jonathan Livingston Seagull heter Måsen... Den är helt underbar!



Lite osorterat suddigt, men lite chicklit finns det ju minsann...



Och så lite klassiker...och en kerstin thorvall



Och en hylla tillägnad Strindberg...



Jepp, högst upp gömmer sig deckarna...



Här är det nog tänkt att det ska stå lite moderna klassiker, men jag ser nu att det smugit sig in det mesta...



Kokböcker och smarrigheter...



Och så lite konst då...



Och naturligtvis om mode...



Lite om stockholm...



Svenska kvinnor, som skriver bra...



Kurslitteraturen...

Och så, om ni har orkat scrolla så här långt ner så kommer nu en bild på 4st böcker jag verkligen gillar;



Väl värda sina pengar!!
Hjalmar Söderbert är nog min favoritförfattare, Doktor Glas borde oxå haft en given plats på den här bilden, men den boken har gömt sig någonstans. Majgull Axelssons, Rosario är Död, handlar om utsatta barn på Filippinerna och hur västvärldens män tar det de vill ha. En oerhört stark bok, som bygger på sanningen. En slags dramareportagebok. Dumpa honom är ju skriven av en av manusförfattarna till SATC och den är ljuvligt peppande, eftersom jag tycker att det är alldeles för många som gör avkall på sig själva i relationer, så tycker jag att fler borde läsa den. Du är vad du äter. Ja, det finns väl inte så mycket mer att säga. Min bibel.

Jahapp, det var det... Blev inte så mycket text och tellande, helt enkelt, mest showande... Nåja, puss och kram!

Andra bloggar om: , , ,



Kommentarer
Malin

Underbart! Ljuvliga uppfinning, boken. Och du, det översta fotot, vad är det för förtjusande tavla man skymtar?

2008-05-30 @ 23:30:33
URL: http://www.mollysgrove.se/
leopardia

malin: haha... ja, ähum, det är den enda tavla jag målat so far... Men i vanlig ordning kan jag inte vara noggrann, så den är som en 5åring har gjort den... Men den hamnade på väggen ändå..

2008-05-30 @ 23:47:59
URL: http://leopardia.webblogg.se/
Petra H

Wow, så många böcker!! Blir riktigt avis!

Den allvarsamma leken är sååå bra, läste den på gymnasiet och älskade den, trots att jag var tvungen att skriva recension.. borde läsa om den helt klart! Och Doktor Zhjivago, den läste jag också som tonåring!

Roligt att du har Måsen, jag hade aldrig hört talas om den tills en kompis till mig fick filmen i födelsedagspresent och berättade att det var hennes allra största favoritbok genom tiderna.

Trevlig helg!!

2008-05-31 @ 00:30:17
URL: http://petchie.wordpress.com
leopardia

Petra: läs den, du gör det på en timme och den är fantastisk.

kan förresten tillägga, för den som vill veta, att jag samlar på ordlistor, dock hamnade de inte på bild nånstans, men svenska ordlistor i olika varianter och utgåvor finns det ett gäng av här...

2008-05-31 @ 01:02:12
Fido

Guuuuuud vad böcker du har!!! Härligt! :D



Äldreomsorgen i övre Kågedalen såg oläst ut. Om så är fallet: läs! Den är så jääääääävla sjuuuuuk!!!

Ibland vill man liksom bara kräkas...



Ses på tisdag lilla Loppan, puss!

2008-05-31 @ 08:43:40
leopardia

hellou fidolito, mjajo, den där äldreomsorgen har jag läst ungefär halva, sen kom nåt annat ivägen, men jag håller med dig, den är sjukt bra, men sjukt vidrig...



på tisdag it is :) puss!

2008-05-31 @ 11:13:10
Tinnitussan

Åååååå, jag har också massor av böcker. Det är liksom livet. Att leva i ett bibliotek ;-) Underbart!

2008-05-31 @ 15:38:48
URL: http://tinnitussan.blogspot.com
leopardia

det kanske egentligen inte ser ut att vara så mycket böcker, men det står dubbla rader i hyllorna och 3rader på vissa och två bokhyllor ute i förrådet, haha :)

2008-05-31 @ 17:51:45


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0