sådd där kan det gå

Verkligt annorlunda litet kuriös växt med dekorativa gröna blad, passar bra för krukodling inomhus. Stevia har sedan
STEVIAlänge använts i Japan som sötningsmedel, bladen är 20-30 gånger sötare än rörsocker. Kan användas istället för socker både i matlagning och efterrätter. Innehåller inga kalorier och ger enligt uppgift inte upphov till karies. Kan placeras utomhus under sommaren men ska övervintras inomhus. Trivs bäst i soligt och skyddat läge. Växt med ursprung i tropiska länder - Krukodlas på våra breddgrader, kan stå utomhus på sommaren i varmt och skyddat läge.

Normalsådd - Fröet bör täckas med ett jordlager som motsvarar dubbla fröets tjocklek.

Optimal groningstemperatur 18-20 C

(har snott all ovanstående text och även bild från raravaxter.com)

Men det här är en grej jag testar att så nu i vår. Fyra frön petade jag ner i gjorden, har ingen aning om ifall man skulle peta ner alla tio, men jag tänkte att om ett frö blir en buske så verkar det ju lite väl kanske...

Det blidde även timjan, mejram, gräslök, oregano, chokladkrage, spanskt bergsté, basilika och så petade jag ner några frön med isbergssallad. Hehe, ja, jag fattar att man kanske inte riktigt kan odla sallad inomhus, men jag tänkte att jag kan antingen flytta ut dem om jag skaffar en kolonilott, eller skörda tidigt när det bara är små blad. Hur som fick de trängas där. Har även lite dålig koll på ifall jag blandade frön och vart jag sådde vilka frön i min lådda. Men det är som det är med det, jag blir glad bara nåt gror.

På lördag ska jag iallafall gå och kolla vad de kan erbjuda mig för kolonilott, jag tänker ju inte tacka ja om det är en helt övervuxen plätt jag ska ha, så mycket orkar jag inte gräva...

Nä, dags att kanske se till att komma i säng.

Puss och kram!

Andra bloggar om: , , , , , , ,



Kommentarer
Annika

Nämen vad gulligt om du går och blir med koloniland! Verkligen! Precis, ta inte vad som helst. Kolla läget, kolla om det är mkt skugga etc, etc.

SÅ pysslig du är, men det är ju kul att hålla på med lite växter.

Stevia skulle man odla, mums!! Den ska jag genast kolla in!!

2008-05-08 @ 01:59:05
URL: http://kankaglenreston.blogspot.com
Miss Lyckad

ÅH, jag älskar grönska. All sorts grönska, okej inte ogräs. Det är en dröm att få bo i ett hus som har inretts som en regnskog. Härligt.



Har du fått boken än?



/ Miss Lyckad -En bok till dom som bryr sig! -

2008-05-08 @ 09:01:04
URL: http://miss-lyckad.blogspot.com/
panki

Ja alltså jag e inte den som e den, det skulle va helt ok att inte ha handskar, MEN då vill jag se att dom tvättar händerna innan lixom.

Ascoolt med en kollonibralla.

Trädgårdsarbete har en helande effekt sägs det.

2008-05-08 @ 11:24:10
URL: http://pancake.webblogg.se/
anna

åh vad roligt och gulligt med kolonilott - hoppas den är fin och alldeles typiskt leopardiadrömsk =)

2008-05-08 @ 12:16:08
URL: http://pyttis.blogg.se/
leopardia

Annika: haha, det låter som om kolonilott är den nya accessoaren :) jo, jag tyckte oxå att stevia kunde vara värt att testa, man kanske kan ha det istället för socker i kaffet, om inte annat..



Miss Lyckad: hoppas att du får din regnskog :)



Panki: eller så är trädgårdsarbete skittråkigt, vem vet :)



anna: jag hoppas oxå :) kram

2008-05-08 @ 14:24:53
Elisabet

Låter spännande, fast det ser väldigt mycket ut som en basilika på bilden... Ha en jättebra dag i solen

2008-05-08 @ 15:27:33
URL: http://stenvreten.blogg.se/
//D.D\\

Jaa... skratt Det är båten som är Sea Fox, men som måste få nytt namn... Hrm, jag tror dessvärre att mitt hjärnkontor redan tagit sommarlov. Vilket inte är bra eftersom jag har tre uppsatser kvar att skriva. Suck!



Kram.

2008-05-08 @ 15:49:42
URL: http://t4nk3bubbl0r.blogg.se/
leopardia

elisabet: haha, ja, jag kanske blev blåst och det är en basilika som tittar fram.



//D.D\\: hehe, jag håller med - suck för uppsatser!



2008-05-08 @ 18:21:30


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0