sluta upp med att orka


återigen en mycket intressant föreläsning, som dissekerade bergmans smultronstället. hur han arbetade med tiden. hur han använde spegeln. den religiösa anspelningen när isak skadar handen på en spik osv. dömd till skuld osv. att en linje som går genom någons huvud (alltså i bakgrunden, en horisontell linje) symboliserar bekymmer hos personen, situationen. typ. för det finns ju ett språk i filmen som är gemensamt för filmer. synd att det ska vara så tråkigt att läsa och man inte bara kan få gå på föreläsningar hela tiden.

naturligtvis håller jag på att somna nu, men jag tänkte att jag skulle se bert karlsson hos roomservice och heroes. borde naturligtvis läsa och slå in julklappar och ringa bilskolan, men jag vill varken eller. det är vinter, det är kallt och det är snö ute. och jag lever i tron att imorn kommer jag att vakna pigg som en mört.

mamma ringde och läste högt ur aftonbladet för mig. det stod om persbrant på nyhetssidorna. att han, och vad hon nu heter, lundell, hade hållt handen på fotbollsgalan och gett varandra kärleksfulla blickar. alltså tänk om man öppnade tidningen och fick läsa om sig själv att man hållt handen och gett varandra käleksfulla blickar, det finns inte ord för hur fånigt jag skulle tycka att det var. och efter tionde gången skulle jag vara sååå trött på allt vad som kallas 'journalistik'.

fick veta att jag hade en britney-tröja på mig idag. så när jag återkommer nån gång ska jag ha gjort ett tant-test.

och vidare vad det gäller aftonbladet, det här i jönköping, eller vart det var. det här äcklet som mördade madeleine och sen som de tror försökte ha sex med henne när hon var död... och som sen hoppade ut genom balkongen. men orka ens hitta på nån story att det kom in en främmande man som tvingade honom att försöka strypa henne... bara ge upp. erkänn. orka hålla på liksom! jaja... jag menar han kommer ju ändå aldrig gå fri.

nä, nu kallar soffan. puss och kram

Andra bloggar om: , , , , , ,



Kommentarer
Hanna

Julklappar redan!? Du är ute i tid i alla fall får man säga...

2007-11-14 @ 20:17:33
URL: http://hannasplats.blogg.se
Lovisa

Du är ute med i god tid med julklapparna:)

2007-11-14 @ 20:29:05
URL: http://emmaochlovisasblogg.blogg.se
Heidi

Har också börjar köpa julklappar, bättre och ha de gjort än och stressa i sista stund. : )

2007-11-14 @ 20:44:19
URL: http://lillhedda.webblogg.se
Annika

Återigen intressant det du skriver om filmerna!
Det kan jag tänka mig, just det där symbollika i Bergmans filmer...
Tckte du om filmen btw?

Bra att du kommit igång med klappar!!
DET har inte jag fast jag är julfreak!!

2007-11-14 @ 20:58:30
URL: http://kankaglenreston.blogspot.com
leopardia

hanna & lovisa: jupp, i god tid :) men mja, jag köper presenter året runt och så ger jag bort dem det tillfället som kommer närmast, födelsedag eller julklapp... och så håller det på...

heidi: ja, jag har stressat i sista sekunden nån gång och det är inte kul alls...

annika: mjae, jag är inget bergmanfan så där, men den var helt okej, trots allt. är dock inte så förtjust i den montagemetoden han använder sig av, det känns så hattigt för mig, jag vill ha mer linjärt... men det är ju kul att ha sett den iallafall :)

2007-11-14 @ 23:12:39


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0