ett inlägg om våldtäkt


jag tänkte skriva ett kort inlägg om våldtäkter, eftersom jag läst rätt mycket om att folk på nåt sätt har en åsikt om hur domstolar dömer när de dömer. jag tänker då främst på stureplansprofilerna eller tumbavåltäkten. för i tumba blev de friade och på nåt sätt förstod folk det, för vad kunde annars domstolen göra? visst, domstolen sa att en våldtäkt skett men friade eftersom de åtalade inte själva förstod det... eller nåt ditåt.
och vad det gäller stureplansprofilerna så tycker folk att det är märkligt att hovrätten dömds så annorlunda än tingsrätten och att det inte fanns några bevis osv.

och så uttrycks nåt i stil med att "ska varje man bli dömd bara för att nån brud vrålar våldtäkt, det är ju livsfarligt".

själv tycker jag inte problemet ligger i det att det kanske ev finns oskyldigt anklagade, jag tycker problemet ligger i 1. att våldtäkter begås öht. 2. att alla våldtäkter inte anmäls. brå har gjort en bedömning att det kanske inte ens är 20% av alla våldtäkter som anmäls.

men hur som, ska man titta på statistiken så;
Under 2006 anmäldes 4 200 våldtäkter i hela landet och under samma år dömdes knappt 230 personer.
och jag kan lova att alla dessa 4200 hävdade att de var oskyldiga!

dock finns det krav innan ett fall tas upp i domstolen. åklagaren ställer vissa krav, gör en bedömning för att ens åtala, så när alla vrålar sig hesa över att det är så märkligt att folk i dessa mediafallen blir dömda, jag tycker det är mer märkligt att man kan fria nån baserat på att han själv inte hängde med på att det var en våldtäkt... ett brott är ju ett brott...

och nånstans hoppas jag att dessa män som är så rädda för att bli oskyldigt anklagade inser att det bästa sättet att råda bot på det är att inte acceptera en förnedrande och usel kvinnosyn och istället lobba för att våldtäkter ska inte ske. för det här är ett mansproblem lika mycket. men som en vis man sa 'det krävs endast ett fåtal onda skuggor i buskarna för att bevara den patriarkala samhällsstrukturen' så visst finns det något att vinna på att det faktiskt finns våldtäktsmän. men bara för att det är bekvämt att leva så, så behöver man inte vara så tusan i mig rädd för lite förändring.

Andra bloggar om: ,



Kommentarer
anna

åh..om alla vore lite mer som du

*kramar*

2007-12-13 @ 20:13:47
URL: http://pyttis.blogg.se
Hanna

Dessutom kan man ju undra hur det går till hos killar som är rädda att tjejer plötsligt ska börja skrika våldtäkt. Det kanske inte är en helt sund syn de har på sex i så fall. För egentligen ska man inte ens behöva säga nej för att det ska klassas som våldtäkt, vi har så många andra signaler både i språk och kroppsspråk som betyder nej och som vi alltid förstår i andra sammanhang. Hur kommer det sig att dessa inte förstår när det gäller sex. Det tycker jag är oerhört märkligt. Man kan ju undra hur det står till med synen på kvinnan och hennes sexualitet där ute!

2007-12-13 @ 21:35:04
URL: http://hannasplats.blogg.se
Fidolin

Mycket bra!
Även det Hanna härovanför skrivit, så sant så sant!

2007-12-14 @ 01:12:50
Annika

Håller helt med dig och Hanna!
Det är så mkt mer än ORD som signalerar ett NEJ...

2007-12-14 @ 17:40:41
URL: http://kankaglenreston.blogspot.com
leopardia

jag håller oxå med hanna, men det gör jag nästan jämt.

om nu brå's uppskattning skulle stämma så innebär det 21TUSEN våldtäkter om året, vilket ger ca: 57 om dagen. hur många liv är inte det som förstörs varje år... hua. för man kan ju kanske göra en uppskattning att offren iallafall har tio personer runt omkring sig som även de blir drabbade, samt framtida kontakter som blir drabbade osv osv... och krasst, hur mycket detta kostar samhället. (eftersom män i maktposition lättare tar till sig den ekonomiska biten), så sätt det i proportion till de domar som faller, så känns det som att en kula i skallen vore ett mer rimligt straff... nej, jag är emot dödsstraff, men de kan få åka till en ö och stanna där på livstid. typ, vi skär ut texas och flyttar till nånstans mitt i atlanten. klart.

kram på er anna, fido, hanna och annika!

2007-12-15 @ 10:54:00


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0