Festivalilolali

Så var det dags för festival. Jag har läst att Anna Maria Espinosa är ett wildcard och något om att hur kan någon så stor och fantastisk artist ställa upp i melodifestivalen? Och att hon själv resonerade lite 'äh, det är ju kul att uppträda för en massa människor, så jag skiter i vad alla andra tycker'. Jag kan bara konstatera att jag inte tycker nån ting, för jag har ingen aning om vem Espinosa är.


1. Eric Saade – ”Manboy”
Upphovsmän: Fredrik Kempe, Peter Boström

Haha, en sång om Per Gessle. Antagligen bara jag som tycker att det skämtet var riktigt riktigt briljant. Jag tycker att det är kul att höra att folk vuxit upp och älskat Justin Timberlake. För mig så tillhör ju Justin Timberlake fortfarande barnaskaran inom musiken, det är lite som när en 19-årig Hanna Graaf förklarade att bröstinplantaten var från när hon var ung och dum, eller nåt...

Mja, mig gör det ju ingenting, jag efterlyste ju halvkassa discodängor det här året. 'Manboy manboy, you can call me manboy', jag tror faktiskt att Stock Atkin n' Waterman hade bättre texter, då när det begav sig, men för 17...

 

2. Andra generationen & Dogge – ”Hippare hoppare”
Upphovsmän: Vlatko Ancevski, Vlatko Gicarevski, Douglas Leon, Mats Nilsson, Teddy Paunkoski, Otis Sandsjö, Stevan Tomulevski

Jag skäms inte för att erkänna att jag känner en liten beundran inför Dogge. Hans brinnande engagemang och saker han gör i det dolda är fantastiskt, så när han är med i Melodifestivalen håller jag tummarna. Nåväl, det var väl ingen som hade direkt höga förväntningar på den här låten, jag menar vi pratar ju ändå om tidigare låtar som Kebabpizza och rim som Vattenpistola-Anabola, men det lät ju över förväntan, men ja, trots mina hållna tummar tror jag inte på någon större framgång...

 

3. Anna Maria Espinosa – ”Innan alla ljusen brunnit ut”
Upphovsmän: Dan Attlerud, Stefan Woody

Hon har nog en av de snyggaste frisyrerna någon någonsin haft i melodifestivalsammanhang, men jag anar starkt att om 2,5 minuter kommer jag att ha glömt bort den här låten helt.

Annika Lantz tycker att Espinosa påminner om Linda Skugge, men hon vet inte om det är utseendet eller den kristdemokratiska koreografin...

 

4. Highlights & Mist – ”Come and get me” MiSt är svart-röda. OBS! Mia har papiljotter i håret för att håret ska bli fint till kvällens genrep. Foto: Karolina Jonason/SVT
Upphovsmän: Mia Terngård, Stefan Lebert

Genrepet såg roligare ut...

Nån form av webbjoker...


5. Pauline – ”Sucker for love”
Upphovsmän: Fredrik ”Fredro” Ödesjö, Andreas Levander, ­Johan ”Jones” Wetterberg, Pauline Kamusewu

Pauline kan sjunga, så där riktigt riktigt bra och mysigt, men jag fattar inte, var inte introduktionen en blond tjej... Nåja, jag kan till och med sträcka mig så långt att jag tycker att det här är riktigt riktigt bra, dessutom.


6. Andreas Johnson – ”We can work it out”
Upphovsmän: Andreas Johnson, Bobby Ljunggren, Marcos Ubeda

Jag gillade Andreas Johnson för ungefär 20 år sedan, nu för tiden känns han för mycket Per Gessle och allt låter mer eller mindre likadant.

Jag läste dock Mymlans krönika i Saftonbladet att det är elakt att vara elak mot artisterna i melodifestivalen, ifall de nu skulle råka läsa det man skriver i bloggen... Så heja Andreas, men ja, det är väl ingen som tvivlar på hans musikaliska kunskap, det är bara så förbenat trist och förutsägbart...


7. Kalle Moraeus & Orsa ­spelmän – ”Underbart”

Upphovsmän: Lina Eriksson, Johan Moraeus

Ja, jag gillar ju instrument, så det här bidraget gör mig ingenting...


8. Hanna Lindblad – ”Manipulated”

Upphovsmän: Sarah Lundbäck, Hayden Bell, Erik Lewander, Iggy Strange-Dahl

I was made for loving you baby, you were made for loving med, nog låter det väl lite som när Anki Bagger gjorde cover på Kiss? Vad gör förresten Anki Bagger nu för tiden... Jag gillar inte när svenska artister sjunger på engelska och sjunger ihop orden så det blir knas - jormani pu läjt ed... Nakenchock vrålade tidningarna - gäsp säger jag...

 

Här kan ni läsa vad DN tyckte...

 

Puss och kram

 

 

 

 

 



Kommentarer
Panki

Bra att man kan läsa din blogg när man missat att kolla, nu hänger man med iaf :-)

2010-02-14 @ 14:10:56
URL: http://pancake.webblogg.se/
Linda

Ooh melodifestivaltugg, glamooour, alltid lika skoj att läsa :)

2010-02-16 @ 21:28:43
URL: http://sonnvik.wordpress.com
leopardia

*Man måste ju hänga med i melodifestivalen liksom ;)*

2010-02-17 @ 22:24:57


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0