Show and tell: vita lögner

Jag tänkte att jag skulle haka på fredagens tema när det gäller Show and Tell. Det är Taina, som kommit på temat Vita lögner.
Jag tyckte att det var ett svårt tema först. Ni vet, man tänker på när man har dragit en vit lögn och vem minns det egentligen?! Jag antar att den vanligaste vita lögnen folk i allmänhet använder sig av är när de svarar på frågan om hur de mår med ett 'bra', för det är ju enklast så.

Men så slog det mig att det finns ju riktiga vita lögner.

Som den här;


Glansig trikå, hudfärgad.

Och nu är inte den här webbutiken särskilt originell i sin okänslighet och felaktighet, men jag ställer mig frågan - hudfärgad? För vem? En av de lögner vi vita envisas med att presentera om och om igen.

En annan mycket vit lögn är ju en som så sent som 1913 (och säkert senare än så) gick att läsa i våra svenska uppslagsverk;


Negrer;

"I psykiskt hänseende kan negern sägas i allmänhet stå på barnets ståndpunkt med i regel klen begåfning och liflig fantasi. Han är glad och obekymrad, ehuru stundom skenbart allvarlig; han saknar kraft och uthållighet, hänger sig åt ögonblickets ingifvelser och snabbt växlande stämningar samt är mycket känslig med utprägladt sinne för det komiska."

 

Och inte skämdes vi för att trycka våra vita lögner.

Så sent som 1922;

Zigenare;

"Till karaktären skildras zigenarna numer öfverallt som lättjefulla, lögnaktiga och hämndgiriga, än krypande, än oförskämdt pockande, allt egenskaper, som äro en naturlig följd dels af deras kringflackande lif, dels ännu mer af deras lott att nästan öfverallt vara föremål för avsky och förakt. /../ Mycket begifna äro de på spritdrycker och tobak; äfven kvinnor och barn röka."

 

Och ibland möts man ju av hur dessa vita lögner lever kvar. Nå, jag tycker det är dags att städa ut dem nu!

 

Puss och kram

 

Vill du läsa hur andra resonerade kring temat så kan du kolla in dessa fredagsbloggare;

 


Nilla, Desiree, Annika, Anki, Strandmamman
Lena Erica Marie Saltis Anna Taina Musikanta
Under ytan I am Annika Maisoui Inga-Britt Helena
Ebba Olgakatt Norrsken och Stjärnfall Anne Sparkling
Bejla Anne-Marie Christel Jenny Petra Fransyskan Pettas

 




Kommentarer
marre

Tävling om smycken i bloggen :) Vill du vara med?

2010-04-21 @ 13:12:34
URL: http://maaarre.blogg.se/
Anna (Sthlm)

Å vilken bra tolkning av temat! Att jag inte tänkte på det!



I ett annat uppslagsverk, Nordisk från 1907 eller liknande, står det: svart varelse som springer runt i Afrika...

2010-04-21 @ 16:35:10
URL: http://annafairandtrue.blogspot.com
Annika

ja, verkligen BRA tolkning!!

Säger som Anna, att jag inte tänkte på det. Och ingen annan heller.

Superbra!!

KUL att du är med ibland på ST.

2010-05-03 @ 15:15:40
URL: http://kankaglenreston.blogspot.com


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0