Stress och elitism

Jag går bara runt och känner att jag inte har tid med någonting och ändå gör jag ingenting. Känner mig sjukt stressad, kan man säga. Och då kan jag ändå inte påstå att jag lever något hektiskt liv, hua för alla stackare som har jobb, barn, fritidsintressen och pluggar samtidigt...!

Jag har iallafall hunnit med att så lite frön - i år blir det bara basilika, timjan, mejram, oregano, stevia och så blev det en kruka över så den petade jag ner några apelsinkärnor i... och planterade om en köpt gräslök i ny kruka, får se om den står sig... Den är ju inte riktigt av samma kvalitet som mammas gräslök, om man säger så... Fjutt fjutt är det här...

Imorn blir det plugga hela dagen, har en inlämningsuppgift att skriva och massa text att läsa och en komplettering, som ska in... Fick förresten VG, med viss tvekan, på förra kursen och VG på den kriminaltekniska lilla historian. Men en kommentar på förra inlämningsuppgiften att jag var tvungen att återgå till den akademiska prosan och så massa smilgubbar. Jag ska ärligt säga att sånt gör mig lite pissed off, jag är liksom vuxen, det är okej att säga 'skriv akademisk svenska' utan att rita smilgubbar, det känns som att jag kan hantera det... Men till saken hör ju att den akademiska svenskan är lite trigger för mig, eftersom jag medvetet väljer att inte använda mig av den, då jag hatar alla former av elitism. Okej, det är ju naturligtvis lite hyckleri, när jag mer eller mindre älskar att dissa folk i melodifestivalen;
Eller som Carrie och Stanford skulle ha sagt;
Stanford: Before I tell you, you have to promise not to judge.
Carrie: Do I judge?
Stanford: We all judge. That's our hobby. Some people do arts and crafts; we judge.

Men jag tycker att kultur framförallt borde svära sig fri från denna sjuka elitism den innehåller, med tanke på hur otroligt viktig kulturen är, men nej då, då ska vi drillas i att utesluta merparten av befolkningen genom att använda ett språk som ger oss själva en identitet jag inte vill förknippas med.
(Nu menar jag inte att folk är idioter och inte förstår den akademiska svenskan, men ey, jag kan inte snacka datanördiska, ni fattar va...)
Hur som är frågan nu om jag ska kuva mig, eller om jag ska fortsätta min protest, min tydligen ineffektiva protest, mot bruket av den 'akademiska svenskan'... Hur obstinat får man vara när man är 34? Och hur mycket är jag villig att riskera mina betyg för att göra en poäng...?
(Gosh, jag skrev nyss att jag var 35, hemska tanke!!)

Nå, dags att tänka på refrängen, som vi pensionärer säger...

Puss och kram




Kommentarer
Tina

Bäva icke! Själv tycker jag först 40 verkar vara en läskig ålder, ska börja bäva när jag är där.

By the way har jag också en sorts plugg-paralysering nu. Gör typ allt utom tar tag i mina estniska-uppgifter. Men natten är ung!

Kram kram

PS äter man stevia? Eller hur används den när man odlar själv?

2009-04-22 @ 22:57:41
Annika

OCh tom när man fyllt 40 är det OK ;-)

Nu sitter stigmat vid 45...Haha...

Hoppas pluggandet har gått bra!

2009-04-23 @ 12:41:00
URL: http://kankaglenreston.blogspot.com
Maria Byström

Ååååå, härligt att det rullar på med plugg. Jag har precis börjat skolan igen efter en lång paus...



... och så har jag också sått basilika. Ett måste!



Kraaaaaaaaaam

2009-04-23 @ 19:17:23
URL: http://tinnitussans.blogspot.com
Anonym

Tina: jag fick lite luft-flashbacks och insåg att det är ett helt liv sen man hängde där... voj voj... jag har egentligen ingen åldersnoja, det är mer bara att siffrorna låter så illa...

Stevia, ja, egentligen har jag ingen aning, men jag tänkte att man kunde använda i té som sötningsmedel och se hur det funkar... så om det går bra kanske man kan använda det som sötningsmedel i vad som helst...



Annika: haha, skönt att höra!



Maria: Vi borde ha någon trädgårsmästareträff, när vi får prata besatt om vår basilika :)

2009-04-24 @ 01:00:17
Tina

Ja, kära värld, LUFT. Det är ett sånt ställe som poppar upp i minnet ibland. Tror faktiskt jag tänker tillbaka på det ganska ofta. Kan nog inte komma på något liknande ställe - fik, hak, festställe, scen, samtidigt. Fast ändå ingen krog, så det var inte barnförbjudet. Men man kunde ändå vara full där! Mörkt, lagom skumt att försvinna ned vid ett bord, ta en cigg och spana på någon annan intressant person. Alla gymnasiekids borde få ha ett LUFT. Varför försvann det egentligen? Blev det för sunkigt, eller var det för att våra årskullar tog studenten och växte ifrån det?

Jo, Stevia... varför jag frågar var för att jag har köpt stevia-pulver som alternativ sötning, men inte riktigt fått till det... Det blir så JÄKLA sött, svårt att dosera. Men nu måste jag skärpa mig med sötningen, min dotter har nämligen hål i en tand!!! Att odla egen stevia kanske är ett alternativ, kanske blir det inte så koncentrerat med bladen.

Kram Tina

2009-04-25 @ 23:23:33


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0