att plåga sina barn

Min mamma sprang runt igår, eller jag vet inte om hon sprang runt, för vi pratade i telefonen, men det kändes som om hon sprang runt som en obstinat liten unge. Hon vet att jag avskyr det här uttrycket 'jag är stolt över att vara svensk' för det är bara tomma ord. Finns ingen substans i det, eftersom man inte på nåt sätt bidragit eller presterat nåt för att resonera så, så man har som inget att vara stolt över. Pratade med en sån brud en gång, via nätet, som sa att hon var stolt över Sverige och att vara svensk. Och jag var tvungen att fråga varför... Och får till svar "vi har så fin natur här". Jag blir helt mållös inför sånt resonemang. "jag är stolt över att vara svensk för vi har så fin natur här". Men det är ju ingen som har presterat nåt för att vi ska ha det liksom... Jäkla idioter. Och så sprang min mamma runt igår med telefonen i handen och jublade att vi skulle fira sveriges nationaldag och när jag ifrågasatte varför så tyckte hon att hon hade ju fött två svenskar, det var hennes bidrag. Jag skrattade nästan så att jag kissade på mig. Hon vet hon, hur hon ska reta upp mig..
Svenska Dagbladet skulle ha ringt till henne istället, så hade de kunnat få till en helt annan artikel... Hehe... Nä, min mamma är väl så lite rasist eller patriot man kan vara, men hon tycker om att plåga sina barn, det gör hon ;)

Jag tycker det alltid är lika fånigt när folk säger att de är stolta över något som är utanför deras kontroll, more or less. "Jag är stolt över att vara bög". Jaha, så du var tvungen att anstränga dig för att bli det och genomgå ett test som du essade på, eller?? "jag är stolt över att vara kvinna". Tomma ord, tomma ord. Man kan inte bunta ihop kvinnliga egenskaper till en klump, när det rör sig om individer, dessutom har du inget med att göra vilket kön du blev född till...

Puss och kram



Andra bloggar om: , ,



Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0