det här med kvinnans plats


jaha, så sitter man framför datorn och får för sig att beställa fröer. sagt och gjort, beställde stevia, som jag tänkte att jag skulle försöka odla. socker är farligt. såg nämligen nåt reportage på tv:n för rätt länge sen om nån svensk karl som var nere i sydamerika och hjälpte fattiga bönder som odlade just stevia. han försökte få nåt tillstånd att sälja det i eu-länderna, eftersom det är ett sötningsmedel, nästan helt utan kalorier och dessutom nyttigt och naturligt, till skillnad från alternativen, som finns idag. naturligvis var det ett jäkla krux, misstanken att sockerbolagen lobbade stenhårt inom eu för att han inte skulle få medlet godkänt finns ju naturligtvis.
nå, jag har sett att man kan köpa steviatabletter, men de var skitdyra och jag tror inte att det var det han ämnade göra. men jag tänker försöka mig på en egen odling här hemma och sörja över att jag inte har nån balkong, för jag såg massor med trevliga fröer jag ville ha i mitt hem. en blomma som doftade choklad, tex...

jag har just insett något väldigt och oerhört ohygieniskt i mitt hem. jag har aldrig tvättat mitt sängöverdrag. ni vet ett sånt där i typ frotté, som man drar över själva madrassen och som man lägger själva bäddmadrassen ovanpå. jag har givetvis dammsugit det när jag dammsuger, men aldrig tagit bort det och tvättat det, så jag hade tänkt boka tid i tvättstugan idag, men icke orkade jag det. nä, här bor en snuskus buskus, som är slö.

dagens låt;



jag följer dessvärre inte veronica mars, eftersom du är vad du äter har sänts då, så jag vet inte riktigt sambandet mellan dem, men, men...

och så slänger jag in mitt favvocitat från satc:
"Stanford : Before I tell you, you have to promise not to judge.
Carrie : Do I judge?
Stanford : We all judge. That's our hobby. Some people do arts and crafts; we judge."

det var någon otroligt otäck notis i tidningen förut, om nån mamma som bett sina barn köra deras mormor till soptippen och dumpa henne där. en soptipp långt bort, så att hon inte kunde ta sig hem igen. det gör så sjukt ont i mig att bara tänka på den här incidenten... det var i indien, tror jag.

har förövrigt sett den här dokumentärserien "kvinnans plats" och förrförra gången, tror jag det var, handlade det om en koreansk kvinna i usa. alltså, jag ville åka dit och ta hand om henne. hennes familj var helt rubbad och jättehemska mot henne. hennes söner bodde hemma. den ena var 40 år och hans rum var fullt med gi. joes och porrfilmer och hon oroade sig för att han inte skulle bli gift. jag kan ju säga att jag förstår att han var singel. samtidigt som han plockade henne på pengar och sa håll käften till henne. hennes man hade åkt till korea för att hjälpa till att bygga upp efter kriget och träffat nån hora där, som han ville att de skulle adoptera, eftersom han blivit kär i henne. när hon då sa nej, slet han av henne kläderna, spöade henne och slängde ut henne, typ. han hade även begått övergrepp på deras dotter, som inte heller var nån snäll typ. ja, nä, det var bara för tragiskt, smärtsamt och hemskt.. vilket öde.

visst förstår jag dotterns agg, jag skulle inte heller vilja att min mamma bodde ihop med min förövare, men mamman hade iaf anmält honom så att han hade suttit i fängelse och det kändes som att det inte fanns något alternativ för henne... nåväl.

puss och kram på er!

Andra bloggar om: , , , , ,


Kommentarer
Mie, Absolut Guldkant

Blomma som luktar choklad! Mumma!

2007-08-02 @ 01:18:24
URL: http://absolutguldkant.blogspot.com
Blackart

VA?! Följer du inte Veronica Mars?! Ta dig samman, kvinna. Jag tror Veronica och Logan kan kvala för tidernas "Will they or wont they". Hit och dit och fram och tillbaka. Och jag är inte på det klara med om jag TYCKER att dom ska eller inte ska. Sunkigt värre. Typiskt mig. Velpotta.

2007-08-02 @ 08:38:12
URL: http://www.hysteri-blackart.blogspot.com
leopardia

mie: javisst, helt underbart ju :)
blackart: nä =/ jag började, men la ner för min guru trängdes på samma tid. jag kan ju inte följa allt, är ju värsta tv-knarkaren som det är.. hehe... men har inte han varit rätt dryg mot henne liksom?

2007-08-02 @ 15:49:49
Panki

Jag har faktiskt tvättat mitt överdrag en gång :-)

2007-08-02 @ 16:52:28
anna

får alltid min
"dagens intelletuella stimulans" när jag läser din blogg..
I love u!
puss!

2007-08-02 @ 19:03:17
URL: http://pyttis.blogg.se
Anonym

Vilken jäkla skit folk kan råka ut för. Huuuh...

2007-08-02 @ 21:45:09
leopardia

panki: haha, kunde du inte ha sagt till mig att man borde göra det...?!
anna: haha, du är nog den enda, men jag är så glad att du finns. puss!
anonym: ja, huuuh, är rätta ordet.

2007-08-02 @ 22:30:04
Mischa

Hej - vi har också en Stevia-planta - svårt att övervintra, men det kommer mer från rötterna nu när ljuset kommer - OCH:
Vi kämpar för Stevia i vår butik - numera är det i alla fall LÄTT att köpa i Sverige! Kolla FriendlyShop.nu

höres!

2008-02-28 @ 13:13:04
URL: http://www.FriendlyShop.nu


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0